7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Garsų tėkmė – talentingose rankose

Nacionalinio Tulūzos orkestro ir pianitės Elizabeth Leonskajos koncertas

Aldona Eleonora Radvilaitė
Nr. 8 (1022), 2013-02-22
Muzika
Pianistė Elizabeth Leonskaja, dirigentas Tuganas Sokhievas.	M. Aleksos nuotr.
Pianistė Elizabeth Leonskaja, dirigentas Tuganas Sokhievas. M. Aleksos nuotr.

Šventiškai nusiteikusi publika vasario 14 d. rinkosi į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą pasiklausyti puikios orkestrinės muzikos. Kaip gražiai išleistame ir turiningame lankstinuke rašė LNOBT generalinis direktorius Gintautas Kėvišas, „šalia jau griežusių mūsų teatre garsiausių pasaulio orkestrų – Niujorko filharmonijos, Sankt Peterburgo Marijos teatro, Pitsburgo (JAV) ir „Gewandhauso“ (Vokietija) – koncertų, Nacionalinio Tulūzos Kapitolijaus orkestro koncertas neabejotinai taps dar vienu išskirtiniu Lietuvos muzikos gyvenimo įvykiu. Talentingasis dirigentas Tuganas Sokhievas, fortepijono virtuozė Elizabeth Leonskaja, puikus orkestro muzikavimas – visa tai, neabejoju, sukurs ypatingą muzikos šventę“.
 

Koncerto programoje: Hectoro Berliozo Koncertinė uvertiūra „Korsaras“, op. 21 (1845), Roberto Schumanno Koncertas fortepijonui a-moll, op. 54 (1845), ir Modesto Musorgskio siuita „Parodos paveikslėliai“ (1874), pastarajai 1922 m. Maurice’as Ravelis sukūrė spalvingą, žėrinčią orkestrinę versiją, užsakytą žymaus rusų dirigento ir kontrabosininko virtuozo Sergejaus (Seržo) Kusevickio. Sunku spręsti, kas inspiravo gausiai susirinkti klausytojus, ar įspūdinga teatro aplinka, ar žymūs atlikėjai, ar kokybiška XIX a. muzika.
 
Kaip skaitome lankstinuke, „1968–2003 m. Nacionaliniam Tulūzos Kapitolijaus orkestrui dirigavo prancūzų simfoninės ir operinės muzikos entuziastas Michelis Plassonas, šiuo metu einantis garbės dirigento pareigas. Jo vadovaujamas kolektyvas ištobulino simfoninės muzikos atlikimą, išleido daugiau kaip 60 įrašų (kompanija EMI), dalyvavo daugybėje tarptautinių gastrolių. Iš Rusijos kilęs osetinas dirigentas Tuganas Sokhievas tapo šio orkestro meno vadovu 2008 m. Jo vadovaujamas kolektyvas išsiplėtė iki 125 muzikantų. Nuo 2012–2013 m. sezono pradžios T. Sokhievas ketverius metus vadovaus ir „Deutsches Symphonie Orchester Berlin“ kolektyvui, grįš į Vienos, Roterdamo filharmonijas, Suomijos radiją, debiutuos su Leipcigo „Gewandhaus“, Čikagos, Filadelfijos orkestrais. Jis dažnai kviečiamas diriguoti garsiausiuose pasaulio operos teatruose ir koncertuoti su žymiausiais orkestrais.“
 
Koncerto solistė – pianistė Elizabeth Leonskaja gimė Tbilisyje, rusų šeimoje, vienuolikos jau koncertavo. Studijų Maskvos konservatorijoje metais ji sėkmingai dalyvavo George Enescu, Marguerite Long ir Karalienės Elžbietos konkursuose. Jai teko laimė skambinti duetu su Sviatoslavu Richteriu iki šio išskirtinio menininko mirties 1997 metais.
 
1978 m. E. Leonskaja apsigyveno Vienoje. Ji aktyviai koncertuoja kaip solistė su prestižiniais pasaulio orkestrais, žymiais dirigentais, dalyvauja vasaros festivaliuose, rengia solinius rečitalius Paryžiuje, Madride, Barselonoje, Londone, Edinburge, Miunchene, Ciuriche, Vienoje, koncertuoja su Emersono, Borodino ir Artemis kvartetais. Pianistė pelnė ne vieną apdovanojimą už įrašus. Vienas prancūzų žurnalistas ją apibūdino kaip „paskutinę didingą tarybinės mokyklos damą“.
 
Koncertą orkestras pradėjo Hectoro Berliozo Koncertine uvertiūra „Korsaras“, ji suskambėjo skaidriai, šviesiai, saulėtai. Panašiai nuteikė ir tais pačiais 1845-aisiais Roberto Schumanno sukurtas Koncertas fortepijonui ir orkestrui a-moll. Brandi, inteligentiška pianistė E. Leonskaja ir jaunatviškas dirigentas traktavo šį kūrinį ramiai, jaukiai, be audringų kulminacijų. Tai, jog Ferencas Lisztas kūrinį taikliai pavadino „koncertu be fortepijono“, tarsi įkvėpė atlikėjus susilieti ir pateikti malonią kamerinę muziką. Tik pirmos dalies (Allegro affettuoso) fortepijono solo įžanga ir dalies pabaiga (su orkestru) skambėjo ryškiai, veržliai. Kita muzikinė medžiaga – tiek minorinė pagrindinė tema (espressivo), kurią ekspozicijoje pateikia orkestras, vėliau perima solistas, tiek kita išraiškinga minorinė tema (taip pat espressivo) – perteiktos šviesiai, lanksčiai. Nebuvo įtampos ar audringo romantiško jaudulio ir Animato, Passionato epizoduose, net ir pianistės solinėje Cadenza dalyje. Muzika liejosi nuosekliai, kokybiškai, pabrėžiant tik pažymėtus tekste sforzando. Po pirmosios dalies sužavėta publika netikėtai pratrūko aplodismentais. Antroje R. Schumanno Koncerto dalyje (Intermezo. Andantino grazioso) juo labiau buvo juntamas solisto ir dirigento noras muzikuoti ramiai, paprastai, su nuosaikiu emociniu nusiteikimu. Panašiai buvo traktuojama ir trečioji dalis (Allegro vivace), kurios tik pagrindinė tema ar kiti nedideli epizodai buvo aktyvūs ir ryškūs. Kitas temas vieningai tyliai, kokybišku garsu skambino pianistė, panašiai griežė ir orkestras. Šis ramus, melodingas muzikavimas pavergė klausytojus, ir šie savo entuziastingomis ovacijomis išprašė bisų. E. Leonskaja Claude’o Debussy „Fejerverku“ įrodė savo smulkios technikos skambinimo meistrystę bei gerą skonį. Gal žiežirbos ir nelakstė, bet buvo gražu, sklandu.
 
Po pertraukos teatro erdvę užpildė Modesto Musorgskio sukurti „Parodos paveikslėlių“ garsai. Didžiulis orkestras griežė labai švariai, intonuotai, kokybiškai, sinchroniškai, be stiprių garsinių kontrastų ar perdėto forsavimo. Tarsi be pastangų emocingai pateikti atliekamą muziką, orkestras užtikrintai piešė įvairius paveikslus, netgi gana skirtingai sugebėjo perteikti „Pasivaikščiojimų“ intarpus.
 
Publikos šūksniais, švilpimu ir plojimais išreikalauti net trys orkestriniai bisai, o fragmentas iš George’o Bizet operos „Carmen“ tapo viso koncerto kulminacija. Vos telpantis scenoje orkestras griežė neįtikėtinai lengvai, skaidriai, kaip lengvas vėjelis, o dirigentas Tuganas Sokhievas, po debiuto su Vienos ir Berlyno filharmonijų orkestrais 2009–2010 m. kritikų pavadintas Dirigentenwunderwaffe (stebuklingu dirigentų ginklu), spinduliavo džiaugsmą ir šmaikštų pasitenkinimą.

 

Pianistė Elizabeth Leonskaja, dirigentas Tuganas Sokhievas.	M. Aleksos nuotr.
Pianistė Elizabeth Leonskaja, dirigentas Tuganas Sokhievas. M. Aleksos nuotr.
Nacionalinis Tulūzos Kapitolijaus orkestras	M. Aleksos nuotr.
Nacionalinis Tulūzos Kapitolijaus orkestras M. Aleksos nuotr.