7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Teatro sezoną uždarė scenos menus ir Šiaulių miesto erdves apjungęs festivalis „Teatrodromas“

VŠDT inf.
Nr. 26 (1475), 2023-06-30
Kronika
Scena iš spektaklio „Man šiandien – Hamletas“. S. Jankausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Man šiandien – Hamletas“. S. Jankausko nuotr.

Baigėsi birželio 3–17 dienomis vykęs Valstybinio Šiaulių dramos teatro organizuotas festivalis TEATRODROMAS, kuris į vieną meninę platformą suvienijo scenos meną, publiką ir miestą. Pirmą kartą Šiauliuose surengtas festivalis peržengė teatro sienas ir pasklido po miestą. Dvi savaites skirtingose miesto erdvėse trukęs festivalis tapo ryškiu 92-ojo Valstybinio Šiaulių dramos teatro sezono, kurio šūkis „Režisuoja miestas“, baigiamuoju akordu. Festivalio metu surengta per 20 renginių, pristačiusių netradicinius, Šiaulių žiūrovams mažiau pažįstamus scenos menų žanrus: šiuolaikinį cirką, naująją operą, patyriminius spektaklius, gatvės teatrą, spektaklius-žygius su ausinėmis ir kt. Nemokamuose ir mokamuose festivalio programos renginiuose ir edukacijose apsilankė per 2000 žiūrovų.

 

Programoje – scenos menų įvairovė, pripažinti darbai ir premjeros

Festivalis prasidėjo Valstybinio Šiaulių dramos teatro spektakliu „Man šiandien – Hamletas“, kuris birželio 3 d. buvo parodytas vienoje įdomiausių ir paslaptingiausių miesto vietų – prie pačiame miesto širdyje išlikusios senosios gaisrinės pastato. Gausiai susirinkusi publika turėjo išskirtinę galimybę nemokamai stebėti vieną populiariausių teatro spektaklių, kuriam unikali vieta suteikė naujos energijos ir prasmių.

Atvirų erdvių formatą tęsė Rūdės gatvės kiemelyje vykęs storytellingo gatvės spektaklis apie neįtikėtinai įdomią, bet mažai kam žinomą Lietuvos didžiojo kunigaikščio Stepono Batoro gyvenimo istoriją („Stepai, Gazo!“). Prie ką tik atnaujinto miesto amfiteatro žiūrovai turėjo galimybę pirmieji išvysti šiuolaikinio šokio trupės „Nuepiko“ pasirodymą „4 Viktorai“, kurio didžioji premjera įvyks rugpjūčio mėnesį vyksiančiame festivalyje „Contempo“. Kelionę po Šiaulių gatves ir kiemus tęsė 92-ąjį teatro sezoną pradėjęs ir jį užbaigęs A. Špilevoj režisuotas spektaklis-kelionė autobusu „Pakeliui“, kuris šį sezoną parodytas daugiau nei 30 kartų.

Festivalio programa sudarė galimybę susipažinti su tarptautinį pripažinimą pelniusiais darbais: šiuolaikine opera „Geros dienos!“, Brazilijos ir Čilės atlikėjų pristatytu cirko spektakliu „Ca entre nos“. Ne mažiau įdomią patirtį žiūrovams pasiūlė spektakliai–kelionės su ausinėmis „Brūzgynų eilės“ ir „Iš|Miestas“.

Vaikams suorganizuotos dvi nemokamos dirbtuvės – filmo kūrimo edukacija su A. Gluskinu „Dėmesio, filmuojam!“ ir šokio bei cirko dirbtuvės su teatro „Nuepiko“ šokėjais. Patiems mažiausiems festivalis pasiūlė išbandyti naują erdvę – vidinį teatro kiemelį. Jame vyko improvizacinis vaidinimas „Mažos raudonos durelės“, kurias pravėrė tarptautinės patirties turintis teatro kūrėjas iš Didžiosios Britanijos Sam Quinn. Šiais metais „Teatrodrome“ svečiavosi ir du Lietuvoje žinomi festivaliai – šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ ir Europos šalių kino forumas „Scanorama“.

Festivalio kulminacija tapo originalus, specialiai festivaliui sukurtas spektaklis su gidu „Didieji Šiauliai“, pakvietęs naujai pažvelgti į miesto istoriją ir dabartį. Tekstą šiam spektakliui kūrė rašytojas Rimantas Kmita, o žiūrovus viso spektaklio metu lydėjo šmaikštūs profesionalaus gido Donato Jokūbaičio pasakojimai. Spektaklį režisavo VŠDT aktoriai Aidas Matutis ir Inga Jarkova. Spektaklyje, kuriame netrūksta aktorinės improvizacijos ir saviironiško žvilgsnio bandyta atskleisti DIDŽIŲJŲ ŠIAULIŲ fenomeną, ieškota miesto klestėjimo požymių ir potencialo šiandien. Pasivaikščiojimo-spektaklio metu atgijo Šiaulių istorinės asmenybės – kunigaikštis Platonas Zubovas, grafai Nikolajus ir Aleksandra Zubovai, prieškario restorano „Berlin“ lankytojai - istorikas Vytautas, Frenkelio fabriko darbuotojas Moišė, laisvamanė Ona bei tarybinį laikotarpį iliustravęs partijos sekretorius draugas Kazlauskas, kuriuos įkūnijo Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktoriai. Neįprasto žanro spektaklis „Didieji Šiauliai“ sujungė praeitį ir dabartį į vientisą pasaulio, miesto ir savęs suvokimo patirtį ir tapo vienu ryškiausiu festivalio akcentu.

 

Festivalis – tik partnerių ir bendrakūrėjų dėka

Anot Valstybinio Šiaulių dramos teatro vadovo Aurimo Žvinio, pirmą kartą surengto festivalis programa leido pajausti, koks nenuspėjamas, intelektualiai ir emociškai turtingas gali būti šiuolaikinis scenos menas. Įgyvendinti ilgai brandintą festivalio idėją leido dalinis finansavimas iš LR Kultūros ministerijos, Šiaulių miesto savivaldybės. Tačiau teatras ieškojo ir rado partnerių, be kurių ši idėja negalėjo būti įgyvendinta. Dėkojame teatro rėmėjui - „Šiaulių bankui“, festivalio draugams – Šiaulių „Aušros“ muziejui, Šiaulių kultūros centrui, „Menų spaustuvei“, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijai, Šiaulių kino meno klubui. Už viešinimą - gausiam informacinių rėmėjų būriui – žiniasklaidos grupei „Etaplius“, laikraščiui „Šiaulių kraštas“, „Owexx“ ir „2go“, „Saulės radijui“, „RS2“, Šiaulių turizmo informacijos centrui, „Šiaulių televizijai“, „YZI reklama“. Už vaišes dalyviams ir savanoriams - Gubernijos duonos girai, saldainių fabrikui „Rūta“ bei „Prezo“ kepyklėlei. Atskira padėka – viso festivalio metu talkinusiems vaikų ir jaunimo teatro studijos „Kompanija šauni“ bei Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazijos savanoriams.

Įsimintinas ir netikėtas patirtis pasiūliusi festivalio programa leido naujai pažvelgti į miestą, jo istoriją, specifinį kraštovaizdį ir kartu atrasti kitokį teatrą – teatrą, kuriam nereikia rūbinės ir scenos kulisų, teatrą, kuris stebina, provokuoja ir įtraukia.

„Sprendžiant iš miestiečių aktyvumo ir entuziastingų atsiliepimų, toks festivalio formatas žiūrovams yra labai patrauklus, o ir pačiam miestui, siekiančiam gerinti kultūrinį gyvenimą – reikalingas. Dėl to tikiu, kad „Teatrodromas“ prigis mieste ir dar ne kartą kvies į neįprastą teatrinį nuotykį miesto erdvėse“, – festivalio sėme džiaugėsi jo iniciatorė, teatro meno vadovė Nomeda Šatkauskienė.

Žymos:
VŠDT inf.,
Scena iš spektaklio „Man šiandien – Hamletas“. S. Jankausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Man šiandien – Hamletas“. S. Jankausko nuotr.