7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Šiuolaikinės operos festivalis Roterdame: išgirsti tai, kas dar nematyta

„Operomanijos“ inf.
Nr. 21 (1428), 2022-05-27
Kronika
„Operomanijos“ archyvo nuotr.
„Operomanijos“ archyvo nuotr.

Šiuo metu prodiuserinės kompanijos „Operomanija“ vadovė Ana Ablamonova vieši Roterdame (Nyderlandai) rengiamame šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos festivalyje „O.“ (iki 2021-ųjų vadinosi „Operadagen Rotterdam“) bei būdama tarptautinio tinklo „Music Theatre NOW“ tarybos narė dalyvauja ten pat vykstančiuose 5-osios to paties pavadinimo konkurso laidos renginiuose ir laureatų apdovanojimuose.

Šiemet, po pandemijos „pavogtų“ dviejų festivalių, „Operadagen Rotterdam“ pasitiko šūkiu: „Išgirsk tai, ko niekada neteko matyti“.

„Festivalyje lankausi jau bemaž dešimtmetį. Tai renginys, kuriame galima pamatyti didžiausią šiuolaikinio muzikos teatro darbų koncentratą, sutikti šia meno kryptimi besidominčius kūrėjus, prodiuserius, festivalių kuratorius. Be to, pastaraisiais metais tarptautinis šiuolaikiniam muzikos teatrui, naujajai operai skirtas konkursas „Music Theatre NOW“, kuriame prieš dešimt metų nugalėjo opera „Geros dienos!“, vyksta po šio festivalio „stogu“. Šįkart susitikimai skirti aptarti 5-ajai konkurso laidai, paskelbti laureatus ir parengti kito konkurso kvietimą, kuris startuos jau 2023-iaisiais. „Music Theatre NOW“ tikslas – atrasti naujus, įdomius šiuolaikinės operos darbus, kūrybines komandas, autorius, suteikti jiems „balsą“, galimybę prisistatyti tarptautinei auditorijai, įžvelgti ir apibendrinti šios meno krypties vystymosi tendencijas. Siekiame atrasti tai, kuo prieš dešimtmetį buvo „Geros dienos!“ atvejis. Operai „Geros dienos!“ dalyvavimas ir laimėjimas šiame konkurse tapo lemtingas, atvėrė tarptautinius vandenis“, – pasakojo A. Ablamonova.

Tarp šiųmetinių konkurso „Music Theatre NOW“ laureatų – darbai iš Ukrainos, Vengrijos, Nyderlandų, Kroatijos, Pietų Afrikos Respublikos ir Australijos. Vieni jų – tai nauji vardai šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos rinkoje, kiti – gerai pažįstami šiuolaikinio meno lauko atstovai, pavyzdžiui, dramaturgas, režisierius ir atlikėjas iš PAR Brettas Bailey‘is.

Pasak „Operomanijos“ prodiuserės, šalia pagrindinių tikslų ir pareigų, dalyvaujant festivalyje „Operadagen Rotterdam“ ir tinklo „Music Theatre NOW“ veikloje, visada esti ir žvalgybiniai uždaviniai ieškant naujų idėjų, įdomių kūrėjų, bendradarbiavimo galimybių, sklaidos plėtros siekiant pristatyti organizacijos prodiusuojamus kūrinius tarptautinėje rinkoje, pranešti apie naujai plėtojamus projektus. „Šįkart ne tik pamatysiu bent keliolika šiuolaikinio muzikos teatro darbų, bet ir galiu paskleisti žinią apie 2022 metų spalį vyksiantį 8-ąjį NOA festivalį ir pakviesti į jį potencialius interesantus“, – sako A. Ablamonova.

Šiemet festivalis „O.“ („Operadagen Rotterdam“) vyksta gegužės 20–29 dienomis. Per dešimt festivalio dienų įvairiose Roterdamo erdvėse įvyks daugiau kaip šimtas šiuolaikinio muzikos teatro renginių, savitai jungiančių muzikinio atlikimo, draminės vaidybos, šokio pasirodymų, performanso, klasikinės operos, koncerto, gatvės teatro, improvizuotų akcijų-atrakcijų formas.

Festivalyje „Operadagen Rotterdam“ šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos žanras išsiskleidžia tematikos ir išraiškos priemonių įvairove, netikėtomis epochų, stilių ir žanrų konvergencijomis. Pavyzdžiui, šiųmetėje programoje pristatomi darbai apima kasdien vykstančią minioperą geležinkelio stotyje, paremtą keliautojų istorijomis; muzikinį vyksmą mėsinėje; postmodernią queer videooperą, paremtą Claudio Monteverdi „Orfėju“; postapokaliptinį magnum opus iš folkloro, fizinio teatro ir virtualaus meno; taip pat judesio pasakojimą, kupiną moteriškos jėgos, savitų atlikėjų ir Puccini emocijų... be to, dar ir dokumentinę operą apie vieną iš Roterdamo priemiesčių bei tarptautiniu muzikos teatro hitu įvardytą lietuvių kūrėjų Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės ir Rugilės Barzdžiukaitės operą-performansą „Saulė ir jūra“. Šiemet programoje savo darbus pristato kūrėjai iš Nyderlandų, Didžiosios Britanijos, Italijos, Belgijos, Graikijos, Ukrainos, Lietuvos, Vengrijos, Japonijos ir kt.

2001-aisiais įkurtas kasmetinis festivalis „Operadagen Rotterdam“ pirmiausia siekė eksperimentuoti šiuolaikinio muzikos teatro lauke ir pristatyti operos produkciją mieste, kuris neturi operos teatro. Festivalyje dalyvauja ir valstybinių teatrų kūrėjai ar trupės, ir nepriklausomos kūrybinės grupės bei atskirų menininkų iniciatyvos. Per du dešimtmečius festivalio organizatoriams pavyko pritraukti publiką programoje siūlant labai skirtingo masto ir stiliaus kūrinius, tiesiogine prasme išvesti operą į gatves, bei suburti tarptautinę šiuolaikinio muzikos teatro bendruomenę iš kasmet į festivalį atvykstančių kūrėjų, prodiuserių, meno kritikų.

Prieš penkerius metus (2017) „Operomanija“ festivalyje pristatė du savo repertuare turimus kūrinius – operą „Geros dienos!“ ir erdvinę operą tamsoje „Confessions“. „Operomanijos“ vadovė A. Ablamonova prisimena: „Publika abu darbus sutiko pozityviai, kiekvienas jų buvo parodytas po keletą kartų. Po šių rodymų sulaukėme pasiūlymų dalyvauti kituose festivaliuose – tai yra svarbi tokių festivalių teikiama galimybė. Daug „reikalingų“ žmonių pamato pristatomus kūrinius – išauga tikimybė sulaukti kvietimų juos pristatyti kitose užsienio scenose“.

 

„Operomanijos“ archyvo nuotr.
„Operomanijos“ archyvo nuotr.