7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Ateitis, kurios norime

Nr. 37 (1358), 2020-10-30
Dailė Kultūra
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, „Siena“. 2020 m. V. Ilčiuko nuotr.
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, „Siena“. 2020 m. V. Ilčiuko nuotr.

2020 m. spalio 22 d. Ženevos Tautų rūmuose atidaryta Jungtinių Tautų biuro Ženevoje surengto meno konkurso paroda „Ateitis, kurios norime“. Jungtinių Tautų (JT) 75-osioms įkūrimo metinėms paminėti skirtam konkursui pateiktas Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės tapybos darbas „Siena“ pripažintas geriausiu iš 44 konkurse dalyvavusių meno kūrinių. Antrą ir trečią prizines vietas užėmė menininkai iš Lichtenšteino ir Kinijos. Parodą atidariusi JT biuro Ženevoje vadovė Tatjana Valovaja savo asmeninį prizą skyrė menininkei iš Brazilijos. Meno darbai Tautų rūmuose bus eksponuojami iki lapkričio 12 d., o vėliau bus perkelti į meno galeriją „D10 Art Space“ Ženevos centre, kur juos bus galima pamatyti iki 2021 m. sausio vidurio. Šia proga spausdiname per parodos atidarymą pasakytą Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės kalbą.

 

Sveikinu visus Jungtinių Tautų 75-ųjų metinių proga ir labai džiaugiuosi, kad teko galimybė dalyvauti jubiliejui skirtame konkurse ir būti išrinktai tarp nugalėtojų.

Norėčiau trumpai pristatyti paveikslą „Siena“ ir jo idėją. „Siena“ – sunkus, daugiaprasmis žodis. Paveikslo personažai žvelgia per sieną į ateitį, kurios jie trokšta, bet yra nuo jos atskirti. Tačiau aš nežinau, kas yra už sienos: „Ateitis, kurios norime?“, gyvenimas be persekiotojų ir karo? Laisvė be ligų?

„Skausmingi išgyvenimai neretai įkvepia pradėti viską iš naujo“, – taip sakydavo mano tėvai ir seneliai – Sibiro tremtiniai. Tėvų pasakojimai apie tremtį mano vaikystėje, asmeniškai sutikti pabėgėliai šiandien, išgyvenimai, susiję su netektimi, neleidžia užsisklęsti patogiame buvime, skatina veikti. Taip randasi ne tik socialinės iniciatyvos, bet ir meno kūriniai. Prie „Sienos“ stovintys žmonės greičiausiai atpažįstami kaip pabėgėliai, todėl galėčiau sakyti, kad tęsiu labai seną temą, istoriją skaičiuojančią nuo VI a. pr. Kr. papirusų iki gotikinių katedrų portalų, nuo Rembrandto iki Käthe Kollwitz. Tačiau šiandien „pabėgėlis“ – ne tik dėl rasės, religijos ar politinių įsitikinimų persekiojamas asmuo, bet ir tas, kuris dėl baimės, ligos ar pandemijos negali grįžti į „normalų gyvenimą“, šiandien tai būsena, kuri yra bendražmogiška ir nebūtinai tik politiškai apibrėžta. „Siena“ – tai ne iliustracija, svarbu, kad ir aš pati žinau, ką reiškia gyventi atskirtai, atskirtai neįveikiamos sienos.

Paveikslas negali būti adekvačia priemone karo ar tremčių išgyvenimams pristatyti, paveikslas gali tapti tik kreipiniu, padedančiu prisiminti ir išgyventi. Tikiu, kad per asmeninę patirtį ir vaizduotę amžinosios Europos istorijos temos šiuolaikiniame meno kūrinyje gali įgyti savitą formą ir pateikti žinią. Dar kartą dėkoju konkurso organizatoriams ir sveikinu Jungtines Tautas!

Žymos:
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, „Siena“. 2020 m. V. Ilčiuko nuotr.
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, „Siena“. 2020 m. V. Ilčiuko nuotr.
Prie paveikslo Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, Saulius Mažylis ir nuolatinis Lietuvos JT atstovas ambasadorius Andrius Krivas. Iš asmeninio archyvo
Prie paveikslo Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, Saulius Mažylis ir nuolatinis Lietuvos JT atstovas ambasadorius Andrius Krivas. Iš asmeninio archyvo
Ekspozicijos fragmentas. Iš asmeninio archyvo
Ekspozicijos fragmentas. Iš asmeninio archyvo
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė sako kalbą. Iš asmeninio archyvo
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė sako kalbą. Iš asmeninio archyvo
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė sako kalbą. Iš asmeninio archyvo
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė sako kalbą. Iš asmeninio archyvo