7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kai cepelinai virškinami lengvai

Nauji filmai – „Gardutė“

Santa Lingevičiūtė
Nr. 40 (1532), 2024-12-06
Kinas
„Gardutė“
„Gardutė“

Pietų Korėjos meistras Hong Sang-soo savo studentams nuolat primena vengti pernelyg plačių ir tolimų temų, nes pusiaukelėje gali paaiškėti, kad nuklysta nuo pagrindinio kelio. Šio patarimo pavyzdžiu, kai kuriama apie tai, kas artima ir pažįstama, galima pavadinti Eglės Vertelytės komediją „Gardutė“. Nors režisierė teigė kūrusi istoriją galvodama apie lietuvišką publiką ir aktualijas, filmas buvo atrinktas į Kotbuso kino festivalį, vėliau parodytas Korke ir Talino „Juodosiose naktyse“. Kotbuso festivalis nuo pat gyvavimo pradžios orientavosi į kokybišką Rytų Europos kiną, bandydamas ne tik parodyti arthauzinius šio regiono filmus, bet ir perteikti platesnį kontekstą, įtraukdamas kuo įvairesnius žanrus, filmus, skirtus plačiajai auditorijai, jei jų turinys ir forma atrodydavo originalūs. Taigi visai nestebina, kad pirmoji lietuviška kulinarinė komedija buvo pastebėta Kotbuso programos sudarytojų.

 

Reikia akcentuoti, kad Eglė Vertelytė filme nesistengė „išradinėti meno“, jos tikslas – žiūroviška komedija, kurioje nebūtinai reikalingas antras ar trečias dugnas. Akivaizdu, kad režisierė nebandė aprėpti kuo plačiau, taigi produktas, skirtas nacionalinei auditorijai, pasakojantis apie draugystę, moterų solidarumą, šiandien taip populiarius įvairaus plauko realybės šou ir staigų išgarsėjimą, gali pasirodyti įdomus ne tik mums, lietuviams. „Gardutė“ skirta tiems, kurie pavargo nuo pačias save štampuojančių generinių à la nacionalinių komedijų apie naujųjų lietuvių antro galo problemas. Taigi komerciniame kine, kuriame dominuoja išskirtinai vyriška lytis, „išveikinėjanti“ savo asmenines seksualines frustracijas, moters režisierės sukurta komedija – ir gaivus oro gurkšnis, ir tam tikras pareiškimas.

 

„Gardutė“ – tai romantinės komedijos žanro tropų nuosekliai besilaikanti istorija, primenanti pasaką ne apie vieną, o apie dvi pelenes, ne visai vykusį princą be balto žirgo ir piktą raganą. Pasakojama apie dvi paprasto gerumo ir nuoširdumo koleges bei geras drauges labai lietuviškais vardais – Oną (Elena Ozarinskaitė-Fromont) ir Saulę (Agnieška Ravdo). Abi dirba Kauno valgykloje „Gardutė“ ir svajoja tapti tikromis šefėmis, kurių niekas nekritikuotų už gardžius cepelinus su ožkų pieno varške. Įdomu ir tai, kad šioje komedijoje nė viena neturi vyro: Ona yra vieniša mama, Saulei santykiai išvis nerūpi, jos tikslas – nuosavas restoranas. Saulė irgi supranta, kad šiais laikais išmanyti savo profesijos nebeužtenka – reikia būti matomam, dar geriau, jei garsiai apie save rėkausi. Taigi nestebina, kad pirmus žingsnius savo svajonės link draugės pradeda kulinariniame realybės šou.

 

Istorija vystosi, kaip ir būdinga romantinei komedijai: iš pradžių dvi pelenės sklandžiai artėja link savo tikslo laimėti pagrindinį prizą – restoraną, vėliau įvyksta krizė, susitaikymas ir, galiausiai, laiminga pabaiga. Vertelytė tikrai išmano šiuolaikinį kontekstą, lietuvišką mentalitetą, tad, regis, linksminosi ne ji viena, bet ir visas aktorių kolektyvas: nuo puikiai pagrindinius vaidmenis atlikusių aktorių Elenos Ozarinskaitės-Fromont ir Agnieškos Ravdo iki televizijos laidų vedėją su Donaldo Trumpo makiažu suvaidinusio Vytauto Rumšo jaunesniojo. Užtat nekaip sekėsi Leonardui Pobedonoscevui: „chemija“ tarp jo personažo ir Onos taip ir neatsirado.

 

Beje, būtent romantinė „vaikinas sutinka merginą“ linija filmui tapo tarytum šuniui penkta koja. Pagrindinių veikėjų Onos ir Saulės tandemas toks stiprus, kad nevykėlio princo personažo galėjo ir nebūti – bandymas suvesti Oną ir Pobedonoscevo Emanuelį priminė santuoką iš išskaičiavimo. Filme stipriausi personažai – moterys, ar tai būtų Saulė su Ona, ar piktosios raganos vaidmenį atlikusi Lina Rastokaitė, ar epizodiškai pasirodžiusios Natalija Janičkina bei Eglė Mikulionytė. Akivaizdu, kad ir režisierė, ir scenarijaus bendraautorė Irena Kunevičiūtė tiki, jog moterims įveikiant daugybę kliūčių, trukdančių pasiekti tikslą, vyrų pagalbos nereikia, nes gali nutikti taip, kaip „Gardutės“ atveju, – siužeto traukinys nuvažiuos nuo bėgių.

„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“
„Gardutė“