7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Requiem raudonai piliulei

Nauji filmai – „Matrica. Prisikėlimas“

Santa Lingevičiūtė
Nr. 1 (1408), 2022-01-07
Kinas
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“

Tiems, kurie 1999-aisiais save laikė jau mąstančiais ir matė pirmąją „Matricą“, ketvirtoji dalis gali tapti dūriu į paširdžius. Taip pasijutau ir aš, o spragėsiai strigo gerklėje viso ištęsto filmo metu, ką jau kalbėti apie po to sutrikusį virškinimą...

 

Pirmoji „Matrica“ buvo tikrai kitokia, mat režisierės ir scenarijaus autorės Lana ir Lilly Wachowski nuoširdžiai žavėjosi Jeanu Baudrillard’u, bandė vizualizuoti jo simuliakro teoriją (pagal Žižeką, gal ir nelabai vykusiai). Pirmame filme žiūrovui, kaip ir Neo (Keanu Reeves), buvo pasiūlyta sekti paskui triušį, rodžiusį kelią Alisai. Tačiau, kitaip nei Alisai, žiūrovui buvo pasiūlytos durys, kurias jis galėjo atidaryti, jei iš režisierių ir Morfėjaus (Laurence Fishburne) delno sutiko pasirinkti raudoną piliulę.

 

Net ir antroje dalyje „Matrica: Perkrauta“ (2003) alkanas žiūrovas, kaip ir Neo, turėjo daug klausimų, tad buvo pateikta keletas įtikinamų ar bent jau viliojančių atsakymų: pasaulis yra iliuzija, simuliacija, ideologinis kalėjimas, tačiau iš jo galima ištrūkti, jei turi ne tik fizinį ginklą, bet ir tą, kuris yra tavo smegenys. Net ir antrą dalį būtų galima įvardyti tuo, ką apibrėžė Elsaesseris, – „proto žaidimo filmu“ (the mind-game film).

 

Taigi kas ginė sekmadienio vakarą į „Akropolio“ „Forum Cinemas“, vertė laukti eilėje, sėdėti pilnutėlėje salėje, lyg pandemijos nė nebūtų buvę? Turbūt tai, ką įvardijo naujasis Morfėjus (Yahya Abdul-Mateen II): „Niekas taip nepadeda numalšinti nerimo, kaip truputis nostalgijos...“ Taip, ketvirtoje dalyje nostalgijos yra, pavyzdžiui, ant nudilusios drobės rodomos ištraukos iš pirmojo filmo. Esama ir šiek tiek šmaikštumo: išvargęs ir nusiminęs vidutinio amžiaus Neo sėdi priešais kompiuterių ekranus, jis yra pelnęs ne vieną apdovanojimą už kompiuterinį žaidimą „Matrica“, bet dabar Neo, arba Tomas Andersonas, jau perdegęs žaidimų programuotojas. Vėliau Neo nebegeba atkartoti savo supergalių kritiniu momentu, ką jau kalbėti, kad dažnai apskritai daužomas kaip bokso kriaušė. Daugelis „Matricos“ gerbėjų, aišku, laukė ir Trinitės (Carrie-Anne Moss) sugrįžimo. Taip, ji grįš, tačiau jai šįkart duota labai mažai įdomių užduočių.

 

Vadinamieji sequel’ai ar prequel’ai dažnai kelia nerimą – užtenka prisiminti George’o Lucaso „Žvaigždžių karus“ ar palyginti pirmąjį „Terminatorių“ (rež. James Cameron, 1984) su vėlesniais. Juk ir „Žvaigždžių karų“ sukurta priešistorė sukėlė nostalgikų ginčus ir priešiškumą, tačiau pasiteisino meniniu požiūriu ir stulbinančių specialiųjų efektų panaudojimu, o Lucasas ištikimai laikėsi savo sukurtos visatos principų. O štai Lana Wachowski (prie ketvirtos dalies sesuo neprisidėjo) ir scenarijaus autoriai pasirinko tradiciškiausią formulę: kai trūksta įkvėpimo, jį maskuoja reginys. Tačiau šis specialiųjų efektų reginys labiau priminė mėsmalę – ketvirtoje dalyje beveik nebeegzistuoja taip visus sužavėjęs „kulkos efektas“, vienos elegantiškiausių kino istorijoje Rytų kovos menų scenos taip pat dingo. 

 

Filme be galo daug teksto. Jo buvo ir ankstesnėse dalyse, tačiau ketvirtosios dalies tekstas – be potekstės, arba, jei kalbėtume šiek tiek kompiuteriniais terminais, šio filmo slaptažodis – „123“.

 

Vis dėlto nesinori šio filmo per daug kritikuoti, mat jame yra epizodas, atskleidžiantis naujos dalies atsiradimo priežastį: „Warner Bros.“ filme planuoja sukurti naują „Matricos“ kompiuterinio žaidimo versiją. Su Neo-Tomo Andersono pagalba arba be jos. Ta pati gigantė buvo užsibrėžusi sukurti ir „Matricos“ tęsinį – su Wachowski seserimis arba be jų. Jei būtumėte Lana Wachowski ir stebėtumėte, kaip nemaloniausi pasaulio žmonės savinasi jūsų idėjas, kaip pasielgtumėte? Juo labiau kad Lana didelį pirštą parodė ir Elonui Muskui, ir Trumpų šeimynai, kai šie savaip nusprendė pasinaudoti „raudonos piliulės“ idėja. Didysis pirštas akivaizdus ir ketvirtoje dalyje, tik jis rodomas pramogų industrijos gigantams, bandantiems iš visko išgręžti pinigų.

Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“
Kadras iš filmo „Matrica. Prisikėlimas“