7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Luiso Buñuelio retrospektyva „Scanoramoje“ – siurrealizmo genezė

„Scanoramos“ inf.
Nr. 35 (1356), 2020-10-16
Kinas Anonsai
„Tristana“
„Tristana“

Šiais metais Europos šalių kino forumo „Scanorama“ programa „Iš arčiau“ pristatys ispanų režisieriaus Luiso Buñuelio retrospektyvą. Aštuoni filmai išryškins vieno žymiausių kino siurrealistų kūrybinės biografijos pradžią ir brandos laikotarpį. „Luiso Buñuelio retrospektyva liudija, kad tikrąją meno vertę patvirtina tik laikas. Režisierius buvo vadinamas išsišokėliu, kurį derėtų išvyti iš šalies, o jo filmus – sunaikinti arba uždrausti. Jo kūrybą smerkė autoritariška valdžia, puritoniška visuomenė ir Katalikų bažnyčia. Nenuostabu, nes Buñuelio kritika buvo išradinga ir aštri. Tokia aštri, kokią gali išsakyti tik kūrėjas, neabejingas savo laikui ir aplinkai, o žmogaus dieviškumą įžvelgiantis jo prieštaringoje prigimtyje, temdomoje nuodėmės šešėlio. Ateistas iš Dievo malonės, kaip mėgo prisistatyti pats režisierius“, – teigia festivalio įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.

 

Kino ekranuose retai rodomas ankstyvojo kūrybinio laikotarpio trisdešimties minučių trukmės filmas „Žemė be duonos“ (1933) parodijuoja 4-ojo dešimtmečio kelionių dokumentiką – juostas, fiksuojančių keliones po Sacharos dykumą. Buñuelis vaizduoja atšiaurių kalnų apsuptyje plytinčią skurdo ir tylios išminties karalystę. Jos gyventojai nėra girdėję apie šviežią duoną ir džiaugiasi sudžiūvusiu kepalu, pasiekiančiu juos iš Andalūzijos. Rūsti žmogiškosios geografijos studija rodo, kad žemė be duonos yra žemė be Dievo: jeigu krikščioniškoji tradicija teigia, kad duona yra viešpaties maistas, visų pamirštame užkampyje nesidalijant ja, negalima sekti ir Kristaus mokymu. Režisieriaus bandymas atkreipti dokumentinio kino kūrėjų ir visuomenės dėmesį į juos supančias problemas aktualiai suskamba ir šių dienų kontekste.

 

Kanų kino festivalyje „Auksine palmės šakele“ apdovanota juosta „Viridiana“ (1961) ryškiausiai atskleidžia Buñuelio požiūrį į religiją. Pagrindinė filmo veikėja Viridiana ruošiasi duoti vienuolės įžadus, bet vedama pareigos jausmo sutinka aplankyti našlaujantį dėdę. Sujaudintas merginos panašumo į velionę žmoną, vyras bando ją suvilioti ir įsuka tragedijos smagratį. Viridiana bando išpirkti savo kaltę, padėdama vargšams, gyvenantiems dėdės valdose, bet geri ketinimai žlunga. Režisierius pateikia provokatyvią prielaidą, kad šventųjų lemtis – už dorybingumą sulaukti priešiško atpildo. Pasaulis ir žmonės nepasikeis, todėl vienintelė išeitis – susitaikyti su žmogaus netobulumu. Filmas kelis dešimtmečius buvo uždraustas Ispanijoje, o Vatikanas apkaltino jį ne tik katalikybės, bet ir visos krikščionybės įžeidimu.

 

Naują posūkį režisieriaus kūrybinėje biografijoje žymi Kanų kino festivalyje FIPRESCI apdovanojimu įvertinta juodoji komedija „Angelas naikintojas“ (1962), tiksliai fiksuojanti bevalės buržuazijos dviveidę prigimtį. Ištaigingų pietų pakviesti svečiai įkalinami prašmatnioje pilyje, iš kurios jų negali išlaisvinti nei kariuomenė, nei burtai. Slenka dienos, maisto ir vandens atsargos senka, o kultūringa draugija tampa barbarais. Slegiančio nerimo persmelktas „Kambarinės dienoraštis“ (1964) piešia tamsų vidurinės klasės portretą, apnuoginantį nenumaldomai kylančius buržuazijos moralinio nuosmukio pamatus. Už pagrindinį vaidmenį šiame filme Jeanne Morreau Karlovi Varų kino festivalyje pelnė geriausios aktorės apdovanojimą.

 

Venecijos kino festivalyje „Auksinio liūto“ apdovanojimu įvertintos „Dienos gražuolės“ (1967) pagrindinė veikėja – jauna gydytojo žmona, nuoširdžiai mylinti savo vyrą, bet negalinti patirti su juo fizinio artumo. Siekdama išlaisvinti geismą, moteris pasiduoda vaizduotei ir žengia netikėtą žingsnį – dienomis dirba mergina pagal iškvietimą, o vakarais kursto šeimos židinį. Visuomenę šokiravusiame filme režisierius nematomais siūlais daigsto tikrovę ir vaizduotę, kurdamas sudėtingą ir daugiasluoksnę aistringosios prigimties pusės studiją.

 

„Oskaro“ apdovanojimui nominuotoje „Tristanoje“ (1970) Buñuelis tęsia vieną pagrindinių savo kūrybos temų ir preciziškai studijuoja žmonių santykius, dėliojančius besikeičiantį galios pasjansą. Siurrealių ir įprastiems logikos dėsniams nepaklūstančių vaizdinių rinkinys „Laisvės šmėkla“ (1974) kritikuoja miesčionišką visuomenę ir jos moralę, tapdamas temine ir stilistine režisieriaus kūrybos kvintesencija. Nacionalinio Italijos kino žurnalistų sindikatas filmą įvertinto kaip geriausią užsienio režisieriaus darbą. Jį pratęsia ir užbaigia paskutinis režisieriaus kūrinys – siurrealių reminiscencijų rinkinys „Tas neaiškus geismo objektas“ (1977).

 

Šiais metais Europos šalių kino forumas „Scanorama“ vyks lapkričio 4–15 d., Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose.

„Tristana“
„Tristana“
„Angelas naikintojas“
„Angelas naikintojas“
„Laisvės šmėkla“
„Laisvės šmėkla“