7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Jameso Benningo kraštovaizdžio filmai

Filmų retrospektyva Šiuolaikinio meno centre

Rengėjų inf.
Nr. 6 (1285), 2019-02-08
Kinas
„Kraštovaizdžio savižudybė“
„Kraštovaizdžio savižudybė“

„Nuostabiai atrodantis kraštovaizdis gali tapti grožio opozicija“, – apibūdindamas savo filmus sakė amerikiečių kino kūrėjas Jamesas Benningas. Šiuolaikinio meno centre vasario 14, 16, 17 dienomis bus rodoma režisieriaus filmų programa „Kraštovaizdis patyrimui ir skaitymui: laikas, ekologija, politika“. Žiūrovai pamatys keturis dokumentinius filmus, dalis jų bus rodoma iš Benningo itin mėgstamos 16 mm juostos. 

 

Jamesas Benningas (g. 1942) augo Milvokio mieste, esančiame JAV Vinskonsino valstijoje. Pirmuosius savo dvidešimt metų jis žaidė krepšinį ir gavęs sporto stipendiją universitete studijavo matematiką. Nuo 1960-ųjų aktyviai įsitraukė į pilietinių teisių judėjimų organizavimą. Vėliau kovojo prieš skurdą mokydamas migrantų vaikus skaityti bei rašyti ir plėtojo maisto tiekimo programas, padedančias skurdžiai gyvenantiems žmonėms. Šią savo patirtį Benningas dažnai pasitelkia kurdamas filmus. Įžengęs į eksperimentinio kino sceną 8-ajame dešimtmetyje, režisierius per daugiau nei keturiasdešimt metų trunkančią karjerą jau sukūrė daugiau nei dvidešimt penkis ilgametražius filmus.

 

Benningas gali leistis į vienišas tūkstančių kilometrų keliones po šalį siekdamas užfiksuoti ir perteikti kraštovaizdį, kuris gali generuoti socialines, politines bei ekologines prasmes ir atskleisti istoriją – asmenines patirtis, Amerikos kolonialistinius ir industrinius užkariavimus, klasių kovą, smurtą ir ekologinius praradimus. Režisierius klausia, iš kur jis ir mes atkeliavome, kur link einame. Viename interviu Benningas sakė: „Man patinka įsižiūrėti į kraštovaizdį, patinka tai, kas jame yra estetiška. Bet taip pat patinka pamatyti kraštovaizdžiuose įsirašiusią istoriją, suprasti įvykius, kurie ten įvyko arba galėjo įvykti...“

 

Šiuolaikinio meno centro lankytojai pamatys keturis filmus – „Kraštovaizdžio savižudybė“ („Landscape Suicide“, 1987), „Deseret“ (1995), „Los“ (2001) ir „Slenkstis“ („Stemple Pass“, 2012). Prieš kiekvieną peržiūrą vyks pristatymas, o programą papildys sekmadienio vakarą vyksianti diskusija „Kraštovaizdžio abėcėlė: estetinis patyrimas, ekologija ir politika“. Ši kinotyrininko, kino ir medijų kuratoriaus Luko Brašiškio sudaryta programa klausia, kaip kinematografinis laiko patyrimas gali būti politiškas. Kaip estetiškai gražūs kraštovaizdžiai gali nurodyti į socialiai bei ekologiškai tragiškas situacijas? Programa kviečia patirti savitą menininko filmų ritmą, suprasti kasdien nematomus reiškinius bei … kūrybiškai skaityti kraštovaizdžius.

 

Pirmasis vasario 14 d. programos filmas „Kraštovaizdžio savižudybė“ – tai meditacija negailestingų žmogžudysčių tema. Filmas gilinasi į 1984-aisiais Kalifornijos priemiestyje įvykdytą paauglės merginos nužudymą bei 6-ojodešimtmečio pabaigoje Viskonsino valstijos kaimo vietovėse padarytus smurtinius nusikaltimus. Žudikų teismo procesams atkurti Benningas pasitelkia aktorius, kurių liudijimai derinami su tragiškus įvykius menančiais kraštovaizdžiais. Atsisakydamas psichologizuoti ir teisti siekiančios dokumentinio kino retorikos, filmas kviečia apmąstyti žmonių veiksmų ir konkrečių vietų ryšį, sugrąžindamas rezonansines žmogžudystes iš populiariosios kultūros sferos į realų, ne visada suprantamą pasaulį. Taip pat bus rodomas 1995 m. nufilmuotas „Deseret“. Tai kinematografinis Jutos valstijos istorijos bei geografijos tyrimas. Panaudodamas XX a. pirmoje pusėje „New York Times“ apie šią valstiją išspausdintų istorijų ištraukas (jas skaito politinis aktyvistas Fredas Gardneris), Benningas siekia perteikti regiono pokyčius laikui bėgant – gamtą kolonizuojančios industrinės veiklos padarinius regiono aplinkai ir ekologijai.

 

Vasario 16 d. žiūrovai laukiami filmo „Los“ peržiūroje. Tai antroji režisieriaus kurtos „Kalifornijos trilogijos“ dalis. Visi trilogijos filmai („El Valley Centro“, „Los“ ir „Sogobi“) subtiliai reflektuodami ekologinius iššūkius pristato kultūrinį ir fizinį Kalifornijos valstijos kraštovaizdį. Nors kiekviena iš trilogijos dalių fiksuoja skirtingas peizažus ir kelia vis kitus klausimus, jas sieja struktūriniai panašumai ir pasikartojantys vaizdo bei garso motyvai. „Los“ sudarytas iš 35 pramoninėse bei industrinėse Los Andželo priemiesčiuose užfiksuotų statiškų kadrų. Nurodydami į praeitį jie kviečia permąstyti kitokios ateities galimybę.

 

Derindamas tekstą su vaizdu, režisierius įgalina kraštovaizdžius kalbėti pačius. Jo žodžiais tariant: „Kraštovaizdžio vaizdai gali pasakyti ne mažiau negu tekstinė informacija, bet būtent kovodami su tekstu jie perteikia tikrąją savo prigimtį.“ Paskutinėje programos peržiūroje sekmadienį (17 d.) bus rodomas dokumentinis filmas „Slenkstis“. Jame Benningas kuria teroristo Tedo Kaczynskio, JAV dar vadinamo „unabomberiu“, portretą. Filme skaitomi laukinėje gamtoje gyvenusio ir sprogmenis konstravusio bei juos anonimiškai siuntinėjusio Kaczynskio užrašai iš jo parašyto „Unabomberio manifesto“. Visa tai siejasi su miškų apsuptyje Benningo sukonstruotais ir nufilmuotais Kaczynskio namelio replikos planais. Filme keliami klausimai apie moderniąją Ameriką bei individualizmą skatinančią ideologiją, juose galima išgirsti ir nūdienos JAV politinės krizės atgarsius.

 

„Kraštovaizdžio savižudybė“
„Kraštovaizdžio savižudybė“
„Los“
„Los“