7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Valdžia dvokia

Nauji filmai – „Favoritė“

Živilė Pipinytė
Nr. 4 (1283), 2019-01-25
Kinas
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“

Yorgoso Lanthimoso filmas „Favoritė“ („The Favourite“, Airija, JAV, D. Britanija, 2018), matyt, nuvils tuos, kurie tikėjosi puošnios kostiuminės dramos apie XVIII a. Anglijos karališkąjį dvarą, ir tuos, kurie laukė kažko panašaus į ironišką postmodernistinį Peterio Greenaway’aus „Dailininko kontrakto“ žaidimą. Su panašiais filmais „Favoritę“ sieja nebent Sandy Powell („Įsimylėjęs Šekspyras“, „Aviatorius“, „Kerol“) kostiumai, tiksliai išryškinantys veikėjų charakterius ir esmę.

 

Kokią istoriją pasakos Lanthimosas, aišku jau filmo pradžioje, kai deklasuota aristokratė Abigailė (Emma Stone) iš karietos iškrinta į purvą. Ji atvyko į rūmus prašyti pusseserės Saros Čerčil, Malboro hercogienės (Rachel Weisz) pagalbos. Tapusi Saros kambarine, Abigailė greit susiorentuoja situacijoje. Karalystę iš tikrųjų valdo Sara, o ne ligota ir, kaip dabar pasakytų, ne visai adekvati karalienė Ana (Olivia Colman). Šalis kariauja su Prancūzija, opozicija siekia taikos sutarties, kuriai priešinasi Sara. Jos įtaka karalienei didžiulė, bet Abigailė ryžtasi užimti Saros vietą šalia Anos, nes, jos žodžiais tariant, sieloje ji visada išliko aristokratė. Lanthimosas rodo Abigailės kelią iš purvo į valdžios spindesį.

 

Režisierius, regis, ir neslepia, kad kuria ne istorinę dramą, o šiuolaikinę satyrą apie valdžią, elitą, politiką ir seksą – valdžios siekimo įrankį. Tarsi atsiliepdamas į feminisčių šūkius, jis rodo trijų moterų meilės trikampį. Ana ir Sara yra meilužės, jos kartu nuo mažens, bet Anai reikia vis daugiau Saros meilės, nuo kurios ji jaučiasi priklausoma, ženklų. Ana nori, kad jos siektų, pavyduliautų, kad ją garbintų, ir tuo pasinaudoja dviveidė Abigailė, kuriai seksas – tik priemonė tikslui įgyvendinti. Šia siužeto linija Lanthimosas formuluoja mintį apie tai, kaip valdžios sprendimai susiję su valdovų ar valdančiųjų meilės troškimais, ligomis ar kitokiomis priklausomybėmis.

 

Vyrai – premjeras, opozicijos lyderis, Malboro hercogas, aristokratai, parlamento nariai – filme yra tik fonas, antrasis planas, jie pabrėžtinai nevyriški, nuolat ties lytinės tapatybės riba: dėvi garbanų perukus, dažosi veidą, dresuoja antis ir tampa intrigų aukomis. Tačiau politika filme rodoma kaip intrigų priedas, nes visiems veikėjams už mokesčių didinimą, valstybės skolą ar karą svarbiau jų asmeninė valdžia, įtaka, meilė. Vis – vyrai ir moterys – filme apsimetinėja, tad scenas parlamente ar karalienės buduare, kur sprendžiami valstybės politikos klausimai, Lanthimosas kuria kaip blogo teatro parodiją.

 

Saros ir Abigailės santykiai rutulioja rūmų intrigų temą. Iš pradžių ir Sara susižavi Abigaile, nori jai padėti išgyventi rūmuose. Tam skirtos šaudymo į balandžius pamokos, per kurias Sara moko kambarinę žiaurumo, intrigų, tvirtybės. Rodydamas Abigailės šaudymo į gyvus taikinius įgūdžių raidą Lanthimosas fiksuoja ir šių dviejų moterų santykių įtampą, pamažu virstančią atviru karu.

 

Dialogai filme primena žodžių dvikovą. Jie šiuolaikiški ir Lanthimosas to neslepia. Anos atsakymas Abigailę kritikuojančiai Sarai „Man patinka, kai jos liežuvis yra manyje“ skamba lyg queer filmo replika. Tačiau dialogai, kad ir tokie Saros žodžiai Abigailei: „Aš dar padarysiu iš tavęs plėšrūnę“, „Gerumas – tiesiausias kelias į bukumą“ ar balsu išsakomi Abigailės vidiniai monologai, kuriuose ji dvejoja, ar tapti visiška niekše, turi ir antrąją pusę: personažų lūpomis Lanthimosas ir scenarijaus autoriai Deborah Davis bei Tony McNamara dažniausiai pasako tai, ką kitas režisierius pasakytų vaizdais, veikėjų reakcija ar subtiliomis užuominomis.

 

Gal todėl atrodo, kad režisūrinis filmo sprendimas, nepaisant minėtų kostiumų ir įspūdingai tamsoje Robby Ryano nufilmuotų rūmų dekoracijų (kartais kadrai su žvakių apšviestais lubų dekoro ornamentais net primena Sergejaus Eizenšteino „Ivaną Rūstųjį“), gana monotoniškas, nors kartais visai nepaaiškinami vaizdo sulėtinimai ar montažo kulbitai ir pagyvina pasakojimo tėkmę. Filmo leitmotyvais tampa sėdinčios kėdėje karalienės vežiojimas vis tamsesniais ir ilgesniais rūmų koridoriais, šaudymas į balandžius ar ekscentriška Anos meilė jos buduare gyvenantiems triušiams. Šiuos pasikartojančius motyvus Lanthimosas pateikia kaip metaforas, bet kam reikia metaforų, kai viskas ir taip paaiškinta žodžiais? Nereikalingi atrodo ir žiaurumu bei erotika alsuojantys intarpai – viešnamio, rūmų žaidimo, kai į apkūnų nuogalių su peruku mėtomi obuoliai, ir pan. Jie, kaip ir purvo vonia ar jautienos mėsos gabalai, kuriais gydoma Anos podagra, turi pabrėžti, kokia iš tikrųjų vulgari ir baisi buvo epocha, kurios foną filme kuria Purcello, Bacho, Haendelio, Vivaldi muzika. Monotonijos filmui suteikia ir pagrindinių veikėjų stambūs planai, kurie visąlaik įterpiami į pasakojimą staiga, kaip vidinius jų išgyvenimus paryškinantys akcentai. Originalesni yra šokiai ar Abigailės ir Mashamo (Joe Alwyn) pasimatymas miške: šios scenos primena dvikovas, mūšius, o moterys jose – piktus paukščius.

 

Trys „Favoritės“ aktorės vertos pagyrų. Olivia Colman tiksliai perteikia savo herojės vienišumą ir meilės troškimą: iš pradžių jos Ana gana groteskiška ir karikatūriška, bet pamažu ji šgauna vis daugiau tragizmo. Ryžtinga ir tvirta Rachel Weisz Sara kupina tikro aristokratizmo. Emma Stone įtikinamai vaidina prasimušėlę, kuri pabaigoje vis dėlto susimąstys apie valdžios ir begalinės įtakos kainą.

 

Lanthimoso filmai („Omaras“, „Šventojo elnio nužudymas“) man visada atrodė gana didaktiški ir paprasti, nepaisant jų akivaizdaus manieringumo. Juos žiūrint dažniausiai kliūva minties banalumas. Ne išimtis ir „Favoritė“, privertusi dar kartą klausti savęs, kuo šis režisierius ir jo kuriamas reginys taip masina ir kolegas, ir žiūrovus.

Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“