7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kino naujienos trumpai

Pagal užsienio žiniasklaidą

7md inf.
Nr. 3 (1282), 2019-01-18
Kinas
Režisierius Mrinalis Senas
Režisierius Mrinalis Senas

Mirė Mrinalis Senas

Šių metų pradžioje pasaulį apskriejo žinia, kad 2018 m. gruodžio 30 d. Kolkatoje (anksčiau Kalkuta) mirė Mrinalis Senas, didis indų kino režisierius ir centrinė paraleliniu, arba naujuoju, kinu vadinto judėjimo figūra. Priešingai nei grandiozinėse Bolivudo fantazijose su šokiais ir dainomis, paraleliniame kine (tarp jo kūrėjų – Satyajitas Ray’us ir Ritwikas Ghatakas) buvo rodoma tikrovė ir kalbama apie aštrias socialines problemas, paprastus žmones ir jų nutikimus. Didelės įtakos šios krypties kūrėjams turėjo italų neorealizmas. Senas beveik visus filmus sukūrė bengalų kalba.

 

Jis gimė 1923 m. Faridpure (dabartinėje Bangladešo teritorijoje), studijavo fiziką Kalkutos universitete, žavėjosi marksizmo idėjomis. Kinu susidomėjo 1943-iaisiais bibliotekoje radęs knygą apie kino estetiką. Pirmąjį filmą Senas sukūrė 1956 metais. Tai buvo „Aušra“ („Raat Bhore“). Filmas nėra išlikęs, bet pats režisierius jį vadino katastrofišku. Tarptautinė sėkmė atėjo po trečiojo filmo „Vestuvių diena“ („Baishey Shravana“, 1960), pasakojančio apie vidutinio amžiaus vyrą, kuris veda paauglę, bei biurokratijos satyros „Ponas Šomas“ („Bhuvan Shome“ 1969), laikomos pirmuoju indų naujojo kino judėjimo filmu. Senas pasakojo apie paprastus žmones, jų vargingą gyvenimą ir laimės troškimą, tyrinėjo socialinę atskirtį. 8-ajame dešimtmetyje režisierius sukūrė atvirai politinę eksperimentinės formos „Kalkutos trilogiją“ – filmuose analizavo terorizmo šaknis, skurdą, klasinę kovą mieste. Vėlesniuose Seno filmuose atsirado daug simbolių, alegorijų („Genezė“, „Genesis“, 1986). 9-ajame dešimtmetyje Senas sukūrė socialinių dramų („Byla nutraukta“, „Kharij“, 1983), kurios buvo apdovanotos Berlyno ir Kanų kino festivaliuose. Seno filmai keturis kartus pelnė Nacionalinę kino premiją už geriausią vaidybinį filmą. Paskutinį filmą „Mano žemė“ („Aamar Bhuvan“) jis sukūrė 2002 m., o 2004-aisiais parašė autobiografiją „Always Being Born“.

 

Šimtas gražiausiai nufilmuotų XX a. filmų

1919 m. įkurta American Society of Cinematographer, vienijanti kino operatorius bei specialiųjų kino efektų ekspertus, savo įkūrimo šimtmečiui pagerbti paskelbė šimto gražiausių XX a. filmų sąrašą. Pirmajame dešimtuke atsidūrė šie filmai:

1. „Arabijos Lourensas“ („Lawrence of Arabia“, rež. David Lean, 1962). Operatorius Freddie Young, BSC.

2. „Likvidatorius“ („Blade Runner“, rež. Ridley Scott, 1982). Operatorius Jordan Cronenweth, ASC.

3. „Šių dienų apokalipsė“ („Apocalypse Now“, rež. Francis Ford Coppola, 1979). Operatorius Vittorio Storaro, ASC, AIC.

4. „Pilietis Keinas“ („Citizen Kane“, rež. Orson Welles, 1941). Operatorius Gregg Toland, ASC.

5. „Krikštatėvis“ („The Godfather“, rež. Francis Ford Coppola, 1972). Operatorius Gordon Willis, ASC.

6. „Įsiutęs bulius“ („Raging Bull“, rež. Martin Scorsese,1980). Operatorius Michael Chapman, ASC.

7. „Konformistas“ („Il conformista“, rež. Bernardo Bertolucci, 1970). Operatorius Vittorio Storaro, ASC, AIC.

8. „Dangaus dienos“ („Days of Heaven“, rež. Terrence Malick, 1978). Operatorius Néstor Almendros, ASC.

9. „2001 m. kosminė odisėja“ („2001: A Space Odyssey“, rež. Stanley Kubrick, 1968). Operatoriai Geoffrey Unsworth, BSC, John Alcott, BSC.

10. „Prancūzų ryšininkas“ („The French Connection“, rež.William Friedkin, 1971). Operatorius Owen Roizman, ASC.

Visą sąrašą galima rasti čia: https://theasc.com/news/asc-unveils-list-of-100-milestone-films-in-cinematography-of-the-20th-century

 

Paskelbti BAFTA premijos nominantai

Praėjusią savaitę paskelbti Britų kino akademijos apdovanojimų BAFTA nominantai. Dvylika nominacijų gavo Yorgoso Lanthimoso filmas „Favoritė“, kurį Lietuvos žiūrovai galės pasižiūrėti nuo šio penktadienio. Po septynias nominacijas – Damieno Chazelle’o „Pirmasis žmogus“, Bradley Cooperio „Taip gimė žvaigždė“ ir Barry Singerio bei Dexterio Fletcherio „Bohemijos rapsodija“. Visą nominnatų sąrašą galima rasti čia:

http://www.bafta.org/film/awards/ee-british-academy-film-awards-nominees-winners-2019

 

Žurnalas „Iskusstvo kino“ rengia Tarptautinį autorinio kino festivalį

Vienas seniausių pasaulyje kinui skirtų mokslinių leidinių „Iskusstvo kino“ („Kino menas“, leidžiamas nuo 1931 m.) sausio 24–31 d. dviejuose Maskvos kino teatruose rengia pirmąjį Tarptautinį autorinio kino festivalį, skirtą žiūrovams („Pervyj meždunarodnij zritelskij festival avtorskogo kino“). Atidarymo filmas – Sergejaus Dvorcevojaus „Aika“ (filmas nuo Kazachstano pristatytas „Oskarui“ ir apdovanotas už geriausią moters vaidmenį Kanų kino festivalyje). Šis filmas – dalis festivalio programos „Rusiškos premjeros“. Kitą programą sudaro „Iskusstvo kino“ redakcijos atrinkti geriausi 2018 m. filmai. Trečioji programa – rumunų kino Naujosios  bangos retrospektyva. Taip pat festivalio žiūrovai galės pasižiūrėti vieną geriausių praėjusių metų rusų serialų – Žoros Kryžovnikovo „Skambinkite DiCaprio!“ („Zvonite DiKaprio!“). Visos jo serijos bus rodomas tą pačią dieną, nuo pietų iki nakties.

 

Įteikti „Baltieji drambliai“

Penktadienį Maskvoje paskelbti Rusijos kino kritikų ir kinotyrininkų gildijos premijos „Baltieji drambliai“ laureatai. Daugiausia apdovanojimų atiteko Aleksejaus Fedorčenkos filmui „Anos karas“ („Voina Anny“) ir Kirilo Serebrennikovo filmui „Vasara“ („Leto“).

Filmui „Anos karas“ įteikti geriausio metų filmo, geriausio operatoriaus (Ališeras Chamidchodžajevas), geriausios aktorės (Marta Kozlova) apdovanojimai. „Vasarai“ atiteko „Baltieji drambliai“ už geriausią režisūrą (K. Serebrennikovas), už geriausią dailininko darbą (Andrejus Ponkratovas), už geriausią muziką filmui – Romanas Bilykas, Germanas Osipovas šį apdovanojimą ex aequo gavo kartu su filmo „Van Gogis“ („Van Gogi“, rež. Sergejus Livnevas) muzikos autoriais Leonidu Desiatnikovu ir Aleksejumi Serguninu. „Baltasis dramblys“ už geriausią scenarijų paskirtas Avdotjai Smirnovai, Annai Parmas ir Pavelui Basinskiui už filmo „Vieno paskyrimo istorija“ („Istorija odnogo naznačenija“, rež. A. Smirnova) scenarijų. Už geriausią vyro vaidmenį apdovanotas Jevgenijus Cyganovas („Žmogus, kuris nustebino visus“, „Čelovek, kotoryj udivil vsech“, rež. Natalja Merkulova, Alesejus Čupovas). Už geriausią antrojo plano moters vaidmenį apdovanota Jelena Koreneva („Van Gogis“), už antrojo plano vyro vaidmenį – Dmitrijus Podnozovas („Pasaulio šerdis“, „Serdce mira“, rež. Natalja Meščianinova). „Baltasis dramblys“ už geriausią debiutą paskirtas Darjos Žuk filmui „Krištolas“ („Chrustal“). Geriausiu dokumentiniu filmu tapo Viktoro Kosakovskio „Akvarelė“ („Akvarel“), geriausiu animaciniu filmu – Svetlanos Filippovos „Mitios meilė“ („Mitina liubov“). Mirono Černenkos premija paskirta K. Serebrennikovui „už įspūdingą kino ir teatro simbiozę“. Jaunųjų kritikų premija „Balsas“ („Golos“) atiteko Žoros Kryžovnikovo serialui „Skambinkite DiCaprio!“.

Iš apdovanotų filmų Lietuvoje rodytas tik „Anos karas“ (2018 m.„Kino pavasario“ programoje). Filmas „Pasaulio šerdis“ kurtas kartu su Lietuva, tad greičiausiais jis bus rodomas ir pas mus.

 

Parengė Ž. P.

 

Režisierius Mrinalis Senas
Režisierius Mrinalis Senas
Kadras iš filmo „Arabijos Lourensas“
Kadras iš filmo „Arabijos Lourensas“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Aika“
Kadras iš filmo „Aika“
Kadras iš filmo „Anos karas“
Kadras iš filmo „Anos karas“