7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kas kaltas?

Trumpos kino recenzijos

Gediminas Kukta
Nr. 25 (1262), 2018-06-22
Kinas
„Dėl visko kalta meilė“
„Dėl visko kalta meilė“

Dėl visko kalta meilė“ („Tout le monde debout“), rež. Franck Dubosc, Prancūzija, Belgija

 

Prieš kelias savaites gavau kvietimą dalyvauti diskusijoje apie negalios vaizdavimą kine. Jos organizatoriams rūpėjo, kaip negalią turintys personažai rodomi ekrane ir kokias reikšmes kuria. Kokį santykį su jais publikai siūlo režisieriai ir kaip rimtai neįgalūs žmonės vertinami kine? Dalyvauti diskusijoje negalėjau, bet žiūrėdamas šią komediją, kurioje mergišius Žoslenas (jį vaidina režisierius) apsimeta negalintis vaikščioti ir suvilioja dėl patirtos traumos vaikščioti negalinčią ir vežimėlyje dienas leidžiančią Florens, iš dalies atsakė į dalį klausimų: negalia kine dažnai rodoma su šypsenėle.

 

Žinoma, diskusijos rengėjai, matyt, norėjo pasikalbėti apie kur kas sudėtingesnes neįgalumo formas ir jų vaizdavimą, tačiau net ir ši lengva prancūziška komedija (trys neperskiriami žodžiai) galėjo pasakyti išties nemažai. Ką? Ogi tai, kad giliau ir išsamiau į temą neria nebent dokumentika, o vaidybinis kinas dažniau renkasi taktiką, kurią būtų galima pavadinti atpalaiduojančia. Režisieriai mums tarsi sako: pažiūrėkite, apie negalią galima kalbėti ne tik rimtu veidu, bet ir su sveiko humoro doze, be gailesčio. Net šiek tiek nekorektiškai, laviruojant ties riba, kurią peržengus jau rizikuojama sulaukti priekaištų dėl nejautrumo.

 

Štai, pavyzdžiui, šiame filme pagrindinis veikėjas nesidrovėdamas tiesiai šviesiai klausia parolimpinėse varžybose dalyvaujančių sportininkų, kaip nustatomas jų negalios lygis, t.y. ar kojos netekęs plaukikas gali toje pačioje rungtyje varžytis su rankos netekusiu plaukiku, o aklasis ar gali tapti kurčiojo priešininku. Panašių scenų, kurios griauna šiandien visiems jau per gerklę lendantį politkorektiškumą, filme yra ne viena, tačiau, kad ir kokios juokingos būtų, dažnai jos tik paryškina atskirtį tarp mūsų ir .

 

Panašių kaip ši plačiajai publikai skirtų komedijų intencijos gražios, tačiau jos mažai ką pasako apie tikrąsias problemas, su kuriomis visuomenėje vis dar susiduria negalią turintys žmonės. Tokie filmai prajuokina, galbūt atpalaiduoja kelis mazgus sveikųjų sąmonėje, padeda į gyvenimą pažiūrėti kitomis akimis, t.y. juo džiaugtis, tačiau kartu patvirtina tiesą, kad kalbant šia tema vis dar reikalingi nuskausminamieji – humoras.

 

„Juros periodo pasaulis. Kritusi karalystė“ („Jurassic World: Fallen Kingdom“), rež. J.A. Bayona, JAV, Ispanija

 

Dinozaurai išnyko, tada juos klonavo, apgyvendino atokioje saloje netoli Kosta Rikos, o dabar jiems vėl gresia liūdna baigtis. Saloje išsiveržė ugnikalnis, dinozaurus reikia kuo skubiau išgabenti, tačiau valdžia nusprendžia nesikišti: vieną kartą šie padarai jau buvo nušluoti nuo Žemės paviršiaus, tai kodėl turėtume juos gelbėti šįkart. Tebūnie Dievo valia, taria vienas teisėjas, ir jį čia pat pataiso evoliucijos šalininkas, sakydamas, kad Dievas čia niekuo dėtas: juokingas epizodas.

 

Didžioji penktojo filmo apie Juros periodo parką dalis – dinozaurų gelbėjimo operacija. Čia daug efektų, nuotykių, aštrių ilčių ir kraujo. Kažkuriuo momentu istorija prasilenkia su bet kokiu geru skoniu ir saiku, todėl į ekraną pradedi žiūrėti atbukusiu žvilgsniu.

 

Tiesa, kaip ir dauguma populiariųjų holivudinių filmų, šis ne tik siūlo neva pramogą, bet dar ir nori pasisakyti svarbiais klausimais. Šį kartą – apie žmonijos kišimąsi į gamtos reikalus, genetinių bandymų grėsmę, biopolitiką. Bet tai dar ne viskas. Epizode apie aukcioną, kuriame blogiukai įtakingiems pasaulio politikams pardavinėja išgelbėtus dinozaurus, o pabaigoje pristato genetiškai išvestą pavojingiausią žudymo mašiną – iš dviejų dinozaurų sukergtą Indoreptorių, dalis internautų įžvelgė sąsajų su ne kuo kitu, o su JAV prezidentu. Dinozauro atgabenimas ant aukciono pakylos vizualiai jiems priminė Donaldo Trumpo įžengimą į 2016-ųjų nacionalinio respublikonų suvažiavimo salę, o geltona monstro skiauterė, jų nuomone, – tiesiog akis badanti nuoroda į politiko plaukus.

 

Nežinau, kodėl būtent šis dinozauras, o ne Toby Joneso vaidinamas aukciono vedėjas, kuris svetimoms šalims dinozaurus pardavinėja lyg branduolines galvutes ir kuriam vėliau dinozauro riaumojimo sukeltas vėjo gūsis išraiškingai pakels į orą šviesių plaukų sruogą, priminė minėtą asmenį, tačiau aišku viena: visuotinė paranoja vieno žmogaus atžvilgiu irgi turi ribas.

„Dėl visko kalta meilė“
„Dėl visko kalta meilė“
„Dėl visko kalta meilė“
„Dėl visko kalta meilė“
„Juros periodo pasaulis. Kritusi karalystė“
„Juros periodo pasaulis. Kritusi karalystė“
„Juros periodo pasaulis. Kritusi karalystė“
„Juros periodo pasaulis. Kritusi karalystė“