7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pasiruoškite permąstyti savo realybę

Prasideda 11-asis festivalis „Nepatogus kinas“

Rengėjų inf.
Nr. 33 (1227), 2017-10-13
Kinas
„Paskutinis žmogus Alepe“
„Paskutinis žmogus Alepe“

Ar dokumentinis kinas gali mus paveikti ir paskatinti keistis? Pristatydamas plačią programą, gvildenančią sudėtingas žmogaus teisių ir aplinkosaugos problemas, klausia vienuoliktą kartą nuo spalio 12 d. po dvylika Lietuvos miestų keliausiantis „Nepatogus kinas“. Įsiklausyti, apgalvoti ir diskutuoti žiūrovai galės apsilankydami per penkiasdešimt filmų ir juos lydinčiuose renginiuose.

 

Debiutuojantys konkursinės programos režisieriai nagrinėja aktualumo neprarandančias temas – karai Artimuosiuose Rytuose, pabėgėlių krizė, okupuoto Krymo realybė, translyčių žmonių teisės. Du filmai supažindins su Sirijos gyventojų realybe – „Paskutinis žmogus Alepe“ („Last Men in Aleppo“, rež. Firas Fayyad, 2017), fiksuojantis savanorių organizacijos „Baltieji šalmai“, gelbstinčios žmones iš subombarduotų namų, darbą, bei „Cemento skonis“ („Taste of Cement“, rež. Ziad Kalthoum, 2017) apie statybose Libane dirbančių sirų kasdienybę ir skaudulius. Į festivalį atvykstančio režisieriaus Zaradashto Ahmedo filmas „Nėra kur slėptis“ („Nowhere to Hide“, 2016) nukels į Iraką, neišsivaduojantį iš neramumų, ir supažindins su karo sąlygomis dirbančiu slaugytoju bei jo šeima.

 

Programa „Panorama“ pristatys svarbiausius per pastaruosius metus skirtinguose žemynuose sukurtus dokumentinius filmus. Svarbu festivalyje nepraleisti išskirtinės kino formos filmo „Jūra jūra“ („El Mar la Mar“, rež. Joshua Bonnetta, J.P. Sniadecki, 2017), kuriame apie savo patirtį pasakos JAV ir Meksikos sieną nelegaliai bandantys kirsti žmonės; perpildytuose gimdymo namuose Maniloje filmuoto „Kūdikių fabriko“ („Motherland“, rež. S. Diaz, 2016); septyniolikmetės, už netinkamą elgesį patekusios į sugriežtintą mokyklą, istoriją pateikiančio filmo „Akimui“ („For Ahkeem“, rež. Jeremy S. Levine, Landon van Soest, 2017) bei vienos kontroversiškiausiai vertinamų asmenybių Indijos politinėje scenoje – Arvindo Kejriwalio – rinkiminę kampaniją sekančio „Nereikšmingo žmogaus“ („Insignificant Man“, rež. Khushboo Ranka, Vinay Shukla, 2016).

 

Šalia konkursinės programos, pristatančios pirmuosius ir antruosius režisierių filmus, ir ryškiausius pastarųjų metų dokumentinius filmus apimančios „Panoramos“, festivalis parengė penkias specialiąsias programas. Amsterdamo, Roterdamo ir Sarajevo festivalių programų kuratorė, režisierė, kino kritikė Rada Šesič specialiai „Nepatogiam kinui“ sudarė programą „Matuojant visuomenės karštį“. Trumpametražiai ir pilnametražiai filmai iš buvusių Jugoslavijos šalių pasakoja apie karo padarinius. Programa ne tik atspindi aktualijas, visuomenės nuotaikas ir demokratijos lygį, bet ir siekia supažindinti su autoriais, ieškančiais naujų dokumentinio kino išraiškos būdų.

 

Pirmą kartą Lietuvoje vyks garsiausio Kambodžos režisieriaus Rithy Panho filmų retrospektyva. Raudonųjų khmerų režimas Kambodžą panardino į ketverius metus trukusį košmarą, per kurį šalis prarado iki ketvirtadalio gyventojų, o siaubingi padariniai jaučiami iki dabar. Rithy Panhui ši katastrofa virto ir asmenine tragedija. Kiekvienas iš penkių retrospektyvos filmų pasižymi pastangomis atkurti tai, kas atrodo negrįžtamai prarasta. Tačiau režisierius nesiekia teisti ar moralizuoti. Jis tiki, kad būtent kinas gali praskleisti tylos uždangą, įprasminti mirusiųjų atminimą ir priminti, kad tiesa, kad ir kaip stengtumeisi ją nuslėpti, vis vien anksčiau ar vėliau iškils.

 

Šių programų filmų autoriai geografiškai nutolę vieni nuo kitų, tačiau juos jungia poreikis permąstyti savo tautos praeities tragedijas ir užmegzti dialogą su dabartimi. „Programos „Matuojant visuomenės karštį“ filmuose susikerta skirtingų kartų požiūriai. Šie susikirtimai žiūrovams padeda geriau suprasti konfliktines situacijas ir jų pasekmes buvusioms Jugoslavijos šalims. Rithy Panho filmuose svarbiu aspektu tampa paties dokumentinio kino galimybės kalbėti apie praeitį. Ypač apie trauminę šalies patirtį“, – komentavo jų sudarytoja Mantė Valiūnaitė.

 

Aštriabriaunį šiųmetinio festivalio pavidalą formuoja ir specialioji programa „Kokia tavo istorija?“, skirta lygiateisiškumo problematikai. Šeši jos filmai atskleidžia dėl skirtingų priežasčių diskriminaciją patyrusių žmonių istorijas. Vienas ryškiausių programos filmų – „Oskarui“ nominuotas „Aš nesu tavo negras“ („I Am Not Your Negro“, 2016). Režisierius Raoulis Peckas pateikia savąją žymaus amerikiečių rašytojo Jameso Baldwino nebaigto romano apie pilietinių judėjimų lyderius Malcolmą X, Martiną Lutherį Kingą ir Medgarą Eversą versiją. Filme girdime vis dar itin aktualius aktoriaus Samuelio L. Jacksono įgarsintus rašytojo žodžius ir regime archyvinę medžiagą, retrospektyviai pasakojančią JAV pilietinių teisių judėjimų istoriją.

 

Kasmetinė „Žalioji programa“ šiemet pakeitusi spalvą tapo „Mėlynąja“. Keturi aplinkosaugos problemas analizuojantys filmai atkreipia dėmesį į tirpstančius ledynus, išnykusius Aralo jūros vandenis ir bendruomenes, tiesiogiai priklausomas nuo jūrų ar vandenynų būklės bei klimato kaitos. Festivalis taip pat kvies vaikus ir jaunimą į programą „Filmai, padedantys augti“.

 

Pasigalynėti su dokumentinio kino realybe festivalis vilniečius ir kauniečius kvies spalio 12–22 dienomis. Vėliau „Nepatogus kinas“ persikels dar į dešimt Lietuvos miestų. Spalio 25–29 d. festivalio seansai vyks Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Utenoje ir Tauragėje, o lapkričio 2–5 d. dalį festivalio programos galės pamatyti Ukmergės, Varėnos, Anykščių, Marijampolės ir Rokiškio žiūrovai. Kaip ir kiekvienais metais, filmus galima žiūrėti už pasirinkto dydžio auką, mažiausia – tik 1 centas.

 

Daugiau informacijos: http://nepatoguskinas.lt/2017/

„Paskutinis žmogus Alepe“
„Paskutinis žmogus Alepe“
„Aš nesu tavo negras“
„Aš nesu tavo negras“