7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Surišti drugeliai

Nauji filmai – „Trečias žmogus“

Gediminas Kukta
Nr. 4 (1110), 2015-01-30
Kinas
„Trečias žmogus“
„Trečias žmogus“
Prieš kelerius metus madingais tapo filmai, kuriuose persipina vienas kito nepažįstančių žmonių likimai. Nors personažus gali skirti geografinė erdvė (kartais – keli amžiai), vieno iš jų neatsargus poelgis ar ištartas žodis – paprasčiausias atsitiktinumas – gali sugriauti kitame planetos kampelyje esančio gyvenimą. Lokaliai globalias istorijas savo „mirties trilogija“ išpopuliarino meksikietis Alejandro González Iñárritu. Daliai žiūrovų toks pasakojimo būdas atrodė naujas ir originalus, tačiau tiesa ta, kad jis senas kaip pats kinas: pakanka prisiminti D. W. Griffitho „Nepakantumą“.
 
Tačiau būtent po Iñárritu opusų sekė epigonų eilė (turime ir lietuviškų pavyzdžių), kurie, deja, nykiai iliustravo tik naratyvo principą. Taip pat mintį, kad drugelio sparnų plastelėjimas gali sukelti cunamį kitoje Žemės pusėje, o kiekvieną iš mūsų nuo kito žmogaus teskiria šeši kiti žmonės. Kitaip tariant, visi esame susiję nematomais saitais, o mūsų veiksmai, nors ir patys mažiausi, visada turi pasekmių. Naujausias kanadiečio Paulo Haggiso „Trečias žmogus“ („Third Person“, Didžioji Britanija, JAV, Vokietija, Belgija, Prancūzija) – puikus tokio kino pavyzdys. Tik vietoj „šešių žmonių“ tarp trijų veikėjų porų visuomet yra trečias asmuo. Jis arba jungia, arba skiria tuos žmones.
 
Pasakojimas vyksta trijuose miestuose. Paryžiuje sutinkame su žmona (Kim Basinger) išsiskyrusį rašytoją Maiklą (Liam Neeson). Jis bando baigti rašyti romaną ir mezga romantiškus, bet nenuspėjamus santykius su jaunesne žurnaliste Ana (Olivia Wilde). Niujorke gyvena jaunoji Džulija (Mila Kunis). Ji nori atgauti motinystės teises į savo mažametį sūnų, tačiau tam aršiai priešinasi jos vyras (James Franco). Moteriai padeda advokatė Tereza (Maria Bello). Romoje sutinkame rafinuotą amerikietį sukčių, mados šnipą Skotą (Adrien Brody). Vietiniame bare jis susipažįsta su Monika (Moran Atias), kuri iš gangsterių rankų stengiasi išpirkti savo dukrelę. Skotas yra panašaus amžiaus dukros tėvas, todėl jis užjaus Moniką ir padės jai atgauti vaiką.
 
Šis tuntas žvaigždžių daugiau nei dvi valandas vers žiūrovą spėlioti, kokiais ryšiais jie susiję. Atidesni supras dar neįpusėjus filmui. Bet režisierius, matyt, to nenumatė, todėl toliau uoliai pakišinės užuominas ir stabtelės prie reikšmingų detalių. Žodžiu, visomis išgalėmis riš istorijas laikančius mazgus.
 
Pirmasis užveržiamas jau pirmosiomis minutėmis. Rašytojas Maiklas sėdi prie kompiuterio, rašo, kankinasi. Staiga už nugaros išgirsta berniuką, sušnibždantį: „Stebėk mane.“ Jis atsisuka, bet kambario tamsoje nieko nėra: tai tik aidas iš rašytojo praeities. Maiklas žvilgteli į stiklinę su vandeniu ant stalo ir įmeta į ją monetą. Kita istorija prasidės baseino vandeniu. Dar kita – sugedusiu kriauklės čiaupu. Vanduo taps reikšmingas: jis susies visas istorijas, o raginimas „stebėk mane“ pasigirs dar kartą. Dar aiškiau pradės darytis Maiklui ištarus, kad naujausias jo romanas – apie rašytoją, kuris pasaulį jaučia per savo kuriamus personažus. Filmui artėjant į pabaigą, liks tik sužinoti, kuri istorija yra tikra, o kuri – rašytojo fantazija. Haggisas mazgus sunarplios nepalikdamas nė menkiausio interpretacinio siūlo ir taip filmui užverš kilpą.
 
Žinoma, ant kelių susikertančių istorijų karkaso laikosi pamąstymai apie meilę, ištikimybę, pasiaukojimą, draugystę ir gerumą. Apie artimiausius žmones, kuriuos kartais baudžiam ir skaudinam be aiškios priežasties. Arba nepažįstamuosius (kitos tautybės, rasės, pažiūrų), su kuriais, netikėtai susiklosčius aplinkybėms, pajuntame solidarumą. Apie visa tai Haggisas jau pasakojo daugybę apdovanojimų susišlavusioje „Avarijoje“. Todėl „Trečias žmogus“ vietomis atrodo kaip bandymas įbristi į tą pačią upę ir pasitaškyti tais pačiais šlovės purslais. Šį kartą tai daroma su dviguba doze sentimentalumo ir ašarų.
 
„Drugelio efektas“ per kiną, man rodos, jau seniai nuvilnijo, sukėlė laviną panašių filmų ir išsikvėpė kitomis formomis. Tokiais kino pasakojimais nustebinti vis sunkiau. Tą suprato ir Iñárritu, naujausiame, greitai Lietuvos kino teatruose pasirodysiančiame kūrinyje „Žmogus-paukštis“ pasukęs kitokia linkme. O Haggisas, panašu, vis dar renka savąją drugelių kolekciją.

 

„Trečias žmogus“
„Trečias žmogus“