7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Išmestas raktas

Nauji filmai – „Apgaulės meistrai“

Živilė Pipinytė
Nr. 25 (1039), 2013-06-21
Kinas
„Apgaulės meistrai“
„Apgaulės meistrai“

Vasara visada nuteikia pramoginiam kinui. Louis Leterrier „Apgaulės meistrai“ („Now You See Me“, JAV, Prancūzija, 2013) žada aukšto lygio pramogą, juk filme vaidina ir nusipelnę veteranai – Michaelas Caine’as, Morganas Freemanas, ir prie jų artėjantis Woody Harrelsonas, ir jaunosios kartos žvaigždės Markas Ruffalo, Melanie Laurent, Jesse Eisenbergas, Isla Fisher, Dave’as Franco, matyti Quentino Tarantino, Davido Fincherio bei kitų vertinamų profesionalų filmuose. Filme yra gerai „užsukta“ intriga: keturi riteriais pasivadinę iliuzionistai vykstant šou Las Vegase apiplėšia Paryžiaus banką, o nusikaltimą tirianti FTB priversta paleisti įtariamuosius ir nuolat velkasi jiems iš paskos.

 

„Gamybinę praktiką“ Jeano-Pierre’o Jeunet ir Luco Bessono filmavimo aikštelėse atlikęs Leterrier mielai išnaudoja cirko, tiksliau, iliuzijos šou specifiką, nepamiršdamas sinefilo akiai itin mielų sąsajų tarp kino ir iliuzijos meno. Tiesa, filmui įpusėjus tie priminimai tampa pernelyg monotoniški, ypač kai Freemano herojus – iliuzionistų demaskuotojas Bredlis – vis aiškina FTB agentams ką tik matytų triukų esmę. Tačiau iš pradžių iliuzijų šou iš tikrųjų sužavi, juolab kad režisierius vis dėlto linkęs pasitikėti žiūrovų intelektu ir montuoja taip energingai, kad kyla noras stabdyti veiksmą ir įsižiūrėti į jo detales. Neatsitiktinai filme nuolat primenama, kad iš arti negalima pamatyti ir suprasti esmės.

 

Keturi filmo personažai – skirtingų sričių iliuzijos meistrai. Todėl dėkingi žiūrovai supažindinami su įvairia šio meno specifika: Eisenbergo herojus Maiklas manipuliuoja kortomis, Harrelsono Meritas pasitelkia hipnozę, Fisher Henlė yra Houdini pasekėja, o Franco Džekas – neapsakomai vikrus. Tokie herojai neišvengiamai sulauks ne tik žiūrovų, bet ir FTB agento Hobso bei jo padėjėjos iš Interpolo Almos simpatijų. Juolab kad visi keturi sužavi ir savo kilnumu, ir nuoširdžia pagarba iliuzijos menui, net tada, kai vykdo nežinomo penktojo nurodymus, įgyvendina iki pabaigos patiems nesuprantamą jo planą. Jei atvirai, ko siekia tas penktasis, galima suprasti taip pat jau filmui įpusėjus. Tad lieka tik spėlioti, kas jis.

 

Štai čia ir išryškėja silpniausia „Apgaulės meistrų“ vieta – norėtųsi bent kiek logiškesnės intrigos ir daugiau personažų spalvų bei charakterio bruožų. Triukų ir fantastiškų automobilių gaudynių Niujorko gatvėmis (neatsitiktinai Leterrier debiutavo „Transporteriu“) neatsveria sentimentalūs personažų meilės prisipažinimai iliuzijos menui, gėrį kuriančiai magijai ir tiesai, kurią simbolizuoja, beje, iš visai kito stiliaus ir žanro filme atsiradusi mistiška akis. Tai tik tradicinė „žinutė“ žiūrovams paaugliams, teigianti, kad tikslas – gėris kartais pateisina ne visai teisingus veiksmus.

 

Todėl lieka neišplėtotas, mano galva, vienas svarbiausių filmo konfliktų tarp racionalumo ir tikėjimo iliuzijos grožiu. Šiais laikais, kai kiekvieną vakarą per televiziją gali pamatyti kokį nors „ekstrasensų šou“ ar „mistinį trilerį“, labai svarbu sugrąžinti pagarbų požiūrį ne tik racionalumui, bet ir iliuzijos menui – racionaliai kuriamam stebuklui – ir neskatinti gausių šarlatanų.

 

Deja, tuštokas scenarijus pasitenkina jau minėtu triukų įminimu ir finale magiškomis spalvomis nušvitusia Niujorko parko karusele, šįkart simbolizuojančia šviesų vaikystės pasaulį. Grubokos ir nuorodos į aktualijas, pavyzdžiui, kai Naujajame Orleane iliuzionistai papildo nuo „Katrinos“ uragano nukentėjusių žiūrovų sąskaitas, ar akivaizdžiai neigiamas filmo kūrėjų požiūris į nuosavais lėktuvais skraidančius milijardierius.

Dėl tokio skubotumo ir noro aprėpti daugiau, nei leidžia filmo trukmė, nukentėjo ir kita archetipinė filmo tema – tobulo keršto istorija. To penktojo, kurio negaliu atskleisti, kerštas bus tobulas ir saldus. Tad visiems, kurie vaikystėje žavėjosi grafo Montekristo istorija, „Apgaulės meistrai“ ją primins su dideliu malonumu.

 

„Apgaulės meistrai“
„Apgaulės meistrai“