7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

„ARTscape“ Izraelis

Rugpjūčio kino žemėlapis

Santa Lingevičiūtė
Nr. 30 (998), 2012-07-27
Kinas
„Sirijos nuotaka“
„Sirijos nuotaka“

Beveik po pusės metų pertraukos „ARTscape“ projektui bendradarbiaujant su Izraelio kino centru bus pristatyti penki vaidybiniai filmai. Jų tema – Izraelio ir Palestinos konfliktas. 

 

Anot kino kritikės Amy Kronish, prieš įkuriant Izraelio Valstybę, filmuose arabai buvo vaizduojami kaip jodinėjantys ant asilų egzotiški ir laukiniai žmonės – visiška priešingybė moderniems žydų pionieriams. Tačiau 10-ajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, kai ėmė keistis politinės realijos, pradėti kurti filmai, kritiškiau žvelgiantys į konfliktą. Žinoma, kai kurie Izraelio režisierių filmai susilaukė nemažai kritikos iš Izraelio valdžios. 

Vienas tokių filmų rugpjūčio 6 d. (17 val.) ir pradės „ARTscape“ Izraelio programą. Tai Danielio Wachsmanno drama „Rytų vėjas“ („Hamsin“, 1982). Ši juosta laikoma viena pirmųjų, kur nuoširdžiai ir atvirai bandoma pažvelgti į konfliktinę žydų ir palestiniečių situaciją bei joje atsidūrusius žmones. Istorija nukelia į Galilėjos regioną, kur gyvena jaunas ūkininkas žydas. Jam dirba jaunas arabas. Jis ūkininkui kaip brolis, nes abu kartu užaugo. Kad arabo tėvas išvengtų pažeminimo, nes iš jo ketinama atimti žemę, žydas pasiūlo ją perpirkti, o pelną, kurį gaus, dalintis pusiau. Pasak režisieriaus, toks filmas labiau reikalingas Izraelio visuomenei, turinčiai stiprių etninių ir politinių nusistatymų prieš arabus. Šios juostos stiprybė ta, kad Wachsmannas neverčia simpatizuoti nė vienam personažui. Nėra didvyrio, nėra „blogiuko“ – visi tik žmonės, tapę konflikto aukomis. 

Rugpjūčio 7 d. (17 val.) bus parodyta „Oskarui“ nominuota Uri Barbasho juosta „Už sienų“ („Meáhorei Hasoragim“, 1984). Veiksmas vyksta sustiprintos apsaugos kalėjime, kur kali ir žydai, ir arabai. Jų grupuotės nuolat konfliktuoja, tačiau jos susivienija bado streikui, kai arabai apkaltinami žydo žmogžudyste, nors jo nenužudė. Tai – ne politinė drama, o labiau filmas apie žmogiškumą ir savigarbą, egzistuojančius ir kalėjimo sąlygomis. 

Rafio Bukai drama „Avanti popolo“ („Avanti popolo“, 1986) bus rodoma rugpjūčio 8 d. (17 val.) Nuo pat Izraelio įkūrimo žydai kovojo su kaimynais arabais ir tik po Šešių dienų karo 1967 m. filmuose pradėtas analizuoti priešo žmogiškumas. Apie tai yra ir „Avanti popolo“. 1967-ųjų karo pabaigoje du egiptiečiai kariai bando pasislėpti dykumoje, tačiau susiduria su Izraelio patruliais. Susitikimas baigiasi ne susišaudymu, o kartu traukiama italų revoliucine daina „Avanti popolo“. Šiuo filmu režisierius bando tapatintis su arabais ir įžvelgti žmogiškumą po „priešo“ kauke. 

Režisierius Eranas Riklis jau žinomas lietuvių žiūrovams, nes prieš porą metų buvo rodyta jo juosta „Citrinmedis“. Rugpjūčio 9 d. (17 val.) bus parodyta ankstesnė jo komiška drama „Sirijos nuotaka“ („Ha’kalah Ha’surit“, 2004). Veiksmo vieta – netoli Izraelio ir Sirijos pasienio patikros punkto įsikūręs kaimelis. Vietovės abiejose sienos pusėse taip retai apgyvendintos, kad izraeliečiai su kaimynais sirais pabendrauja pūsdami ragus. Kaime gyvena ir būsima nuotaka Mona, kuri tuoj keliaus į Siriją tekėti už televizijos žvaigždės Talelio, nors dar niekada jo nematė. Ją slegia ne tik nežinomybė, bet ir tai, kad peržengusi sieną ji nebegalės grįžti į Izraelį, pas savo šeimą. O dar kiekviename žingsnyje ją fiksuojantis fotografas palygina santuoką su melionu: nežinai, kas viduj, kol jo neperpjauni… 

Rugpjūčio 10 d. (16.40) programą užbaigs „Oskarui“ nominuota ir „Auksine kamera“ Kanuose apdovanota režisierių Yarono Shani ir Scandaro Copti kriminalinė drama „Ajami“ („Ajami“, 2009). Filmo pavadinimas – tai Jafos rajono dalis Tel Avive, kur gyvena žydai, palestiniečiai ir arabai (musulmonai ir krikščionys) vienas prie kito prilipusiuose daugiabučiuose. Tačiau politikos tema šiame filme antraplanė, nes „Ajami“ labiau primena Martino Scorsese „Bjaurias gatves“. Tačiau „Ajami“ veiksmas rutuliojasi daugiaetninėje ir daugiakultūrinėje aplinkoje, bet žiaurius ir net kruvinus kasdienius nusikaltimus nulemia ne etniniai skirtumai, o skurdas. Filmo pasakojimas susideda iš penkių dalių, jos pasakoja apie skirtingų žmonių gyvenimus. Jie kartais susipina ir tos pačios situacijos perteikiamos iš skirtingų požiūrių taškų.

„Sirijos nuotaka“
„Sirijos nuotaka“