7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Užeik

Alexandros Bondarev paroda „Namaujant“ galerijoje „Drifts“

Marija Martinaitytė
Nr. 26 (1518), 2024-06-28
Dailė
Alexandra Bondarev, „Dvigubi žaidimai“, Genuja, Italija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Dvigubi žaidimai“, Genuja, Italija. 2023 m.

kiekvieną rytą dažnai truputį

per vėlai, valydamas dantis

prieš veidrodį lėtai

tvėriuosi akimis

vienintelius tvarius

namus

 

užeik

 

                      Tokie žodžiai, ranka užrašyti ant veidrodžio, pasitinka mane užėjusią į galeriją „Drifts“ ir kviečia žvelgti ne tik į Alexandros Bondarev parodą „Namaujant“, bet ir į iš prisiminimų, regėtų vaizdų bei poezijos suręstą buveinę. Menininkė užrašomais pasakojimais ir nuotraukomis vis bando sugrįžti į namus ar įvairiais būdais juos prisišaukti, kad ir kur ji atsidurtų.

 

Tačiau parodoje pirmiausia sutinku ne Alexandros Bondarev namus, ieškomus vis kitose vietose ir prakalbintuose kitų veiduose, bet ją pačią – ekspozicijos pradžioje atsiranda trys autoportretai. Juose menininkė tam tikra prasme slepiasi – jos gerai nepamatome. Regimi tampa tik Nidos (o gal kokio kito pajūrio) kopose sustojęs, horizonte ištirpstančią jūrą stebintis ir nueiti besiruošiantis jos šešėlis bei prisėdę ar nueinantys fotoaparato šydu pridengto veido atspindžiai. Atrodo, kad autoportretuose, kuriais pradeda parodą, Bondarev pirmiausia pažindina lankytojus ne su savimi, bet su pačios susipažinimo su aplinka bei jos stebėjimo būdais – fiksuodama ir jautriai tyrinėdama viską, kas ją supa, ji tampa aplinkos dalimi, jos atspindžiu. Net ir fotografuodamasi rūpestingai užfiksuoja mažiausias daleles – žiūrėdama į jos autoportretus noriu ištyrinėti šalia jos šešėlio atsiradusius pėdsakus, sužinoti, kur skuba ar neskuba pro ją praeinantis vyras. Jei tik pėdsakai ir praeiviai leisis kalbinami, išsiaiškinsiu, kur jie keliauja, jei ne – bent paspėliosiu, kur veda jų keliai.

 

Su tokiu nuoširdžiu susidomėjimu, kuris pasiekia ir mane, fotografė fiksuoja sustabdytas kelionių akimirkas, pirmąkart sutiktus žmones, draugus, pakeleivius ir namais vis iš naujo tampančias vietas. Taip rūpestingai stebėti kviečiami ir parodos lankytojai – tarp Bondarev autoportretų pakabintas veidrodis iš įpročio skatina tyrinėti savo atvaizdą, kol jame įstrigusios detalės pradeda dominti kur kas labiau: už mano atspindžio veidrodyje esantis žiburys nušviečia man kelią – apsisuku ir „tveriuosi akimis“ skirtingose vietose bei veiduose ieškomus ir randamus namus.

 

Parodoje eksponuojamas nuotraukas apibendrintai galima skirti į dvi kategorijas, nors griežtos ribos brėžti gal ir nereikėtų. Pirmoji – kadrai iš kelionių ir „namavimas“ nepažįstamose vietose, bandant jas prisijaukinti, antroji – gimtasis Vilnius, jo žmonės, taip pat kiti artimai pažįstami Lietuvos kampeliai, juose prabėgančios (ar lėtai pražingsniuojančios) akimirkos. Kaip ir turėtų atsirasti priešpriešos toli–arti, svetima–pažįstama, ypatinga–įprasta, greita–lėta... Tačiau fotografė parodoje visais būdais bando tas priešpriešas sušvelninti ar net panaikinti. Dažnai paprasti kasdienybės momentai užfiksuoti virsta stebuklingais, o nepažįstami žmonės ir miestai – jaukia neskubančios kasdienybės dalimi: naktiniai smuikavimai sušalusiame Vilniuje bei fotosesijos, fiksuojančios ir kitų fotoaparatų gaudomus kadrus lengvai vėjuotame Nidos pajūryje, pradeda svaiginti lyg netikėčiausi filmai ir dvelkti kelioniniais vėjais, o Maroko ir Sakartvelo gatvėse sutikti žmonės pokalbiais, kartais tik susižvalgymais, suteikia jaukiausią ir lengviausiai atpažįstamą namų šilumą.

 

Nebūtinai parodos lankytojams pažįstamas vietas ir jose nesutiktus žmones artimais paverčia vaizdingi ir pastabūs tekstai, išjudinantys dalyje nuotraukų užfiksuotus vaizdus, – nesinori baigti jų skaityti, nes skaitydama prakalbinu senesnius vilniečius, išmintingai šmirinėjančius Vilniaus gatvėse, elegantišką taksi vairuotoją Maroke, paviršutiniško turizmo nukankintą Monmartrą, Gibraltaro sąsiaurį keltu kertantį kasdieninį šio maršruto keleivį, septintą dešimtį gyvenantį kartvelą Michaelą, tampantį tbilisietiškų nuotykių paieškų kompanionu... Išvardintas (ir ne tik) vietas ir asmenybes fiksuojančios nuotraukos ir prakalbinantys tekstai nepaviršutiniškai parodo jų patiriamą kasdienybę, neegzotizuojant atveria fotografuojamųjų ir į jų nuotraukas žvelgiančiųjų širdis pažinčiai, kuri fiziškai neįvyksta.

 

Pasak pačios autorės parašyto parodą lydinčio teksto, dauguma nuotraukų, iškabintų ant virvelių „tarsi kasdieniai iš kelioninės kuprinės išsliuogę drabužiai“, man primena ir apie pačią analoginę fotografiją, kurią pasitelkusi autorė viską fiksuoja, – jie, lyg ką tik išryškintos juostelės, pakabinti džiūti. Tiek besivėdinantys drabužiai, tiek džiūstantys kadrai dvelkia šviežiais (ar iš naujo pamatomais) atsiminimais. Asmeniškas vaizdinis dienoraštis nebeformuojamas sąsiuviniuose ar knygelėse, bet tikisi gaiviai plevėsuoti būdamas neužverčiamos būsenos. Tačiau ant virvelių dalis nuotraukų nebesutelpa, mažesnio formato fotografijų tuntas atsiranda virš židinio ir jomis apklijuojama siena, dalis netelpa ir ten, tad nukloja ir židinio paviršių – tačiau nejaučiu vaizdinės perkrovos, susitinku su menininkės draugų šypsenomis, apsikabinimais, rimtų pokalbių nuotrupomis, kartais žaismingomis grimasomis.

 

Bet tuos labai asmeniškus kadrus, kaip ir parodos pradžioje, pertraukia viduryje atsirandantis veidrodis, kuriame pamatau ir save su tokia pat susikaupusia šypsena bei tiek pat spindinčiomis akimis kaip ir Bondarev nuotraukose užfiksuotų žmonių. Pradėjau stebėti parodą, nuo savęs pereidama prie kitų, o baigiau – save atrasdama kitų šypsenose.

 

Paroda veikia iki birželio 28 d.

Galerijoje „Drifts“ (T. Vrublevskio g. 6–2, Vilnius)

Alexandra Bondarev, „Dvigubi žaidimai“, Genuja, Italija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Dvigubi žaidimai“, Genuja, Italija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Aistringas pokalbis prie taurelės vermuto“, Madridas, Ispanija. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Aistringas pokalbis prie taurelės vermuto“, Madridas, Ispanija. 2022 m.
Alexandra Bondarev, nuotrauka iš asmeninio archyvo
Alexandra Bondarev, nuotrauka iš asmeninio archyvo
Alexandra Bondarev, „Dvi moterys kalne“, Imlilis, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Dvi moterys kalne“, Imlilis, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Futbolas prie švyturio“, Rabatas, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Futbolas prie švyturio“, Rabatas, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Laimingas kaime“, Kachetija, Sakartvelas. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Laimingas kaime“, Kachetija, Sakartvelas. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Mažieji suaugusieji“, Tetuanas, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Mažieji suaugusieji“, Tetuanas, Marokas. 2022 m.
Alexandra Bondarev, „Menas mums tarp kojų“, Nida. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Menas mums tarp kojų“, Nida. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Neapolio princesės“, Neapolis, Italija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Neapolio princesės“, Neapolis, Italija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Netyčinė dviguba ekspozicija Monmartre“, Paryžius, Prancūzija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Netyčinė dviguba ekspozicija Monmartre“, Paryžius, Prancūzija. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Supros muzika I“, Tbilisis, Sakartvelas. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Supros muzika I“, Tbilisis, Sakartvelas. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Supros muzika II“, Tbilisis, Sakartvelas. 2023 m.
Alexandra Bondarev, „Supros muzika II“, Tbilisis, Sakartvelas. 2023 m.