7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Atpažįstama kartos tapatybė

Šiuolaikinės keramikos parodos galerijoje „Arka“

Rokas Dovydėnas
Nr. 23 (1515), 2024-06-07
Dailė
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.

Lietuvos dailininkų sąjungos galerijoje „Arka“ vyksta dviejų keramikių – Agnės Šemberaitės ir Eglės Einikytės-Narkevičienės – personalinės parodos. Autorės 1996 m. kartu su 14 kitų keramikos bakalaurų baigė studijas Vilniaus dailės akademijoje. Šiandieną iš didelio kurso parodose dažniausiai matomas ketvertas – Rūta Šipalytė, Milena Pirštelienė, Agnė Šemberaitė ir Eglė Einikytė. Prisipažįstu, mane nustebino, kad asmenines parodas „Arkoje“ surengė tik dvi iš keturių. Matyt, jau tapo įpročiu pamačius didesnėje parodoje vienos iš autorių darbą dairytis kitų trijų, tarsi vienas kitą papildančių kūrinių. Bendrakursės keramikės suformavo atpažįstamą savo kartos tapatybę, ryškiai besiskiriančią nuo ankstesnių ir vėlesnių kartų.

 

Manau, kad didelę įtaką būtent ketverto kartai padarė tuometė praeito šimtmečio pabaigos aplinka. Keramikos studijose ir pramonėje vyko gana dideli lūžiai. Vienas po kito užsidarė ar traukėsi gamybos centrai: Kauno „Jiesia“, Keramikos cechas Vilniaus „Dailės“ kombinate, keramikos baras Panevėžio stiklo fabrike ir daugybė kitų, mažesnių keramikos gamybos įmonių. Dešimtajame dešimtmetyje studijas baigusios keramikės galėjo rinktis darbą gamykloje, o tada studijas pradėjusi karta jau aiškiai suprato, kad savo darbo vietą teks susikurti patiems. Pasaulyje tuo pat metu vyko panašūs procesai – senieji fabrikai užsidarė, perkeldami gamybą iš Europos į Tolimuosius Rytus. Europoje keramikos pramonė traukėsi išbrangus darbo jėgai ir atpigus transportui.

 

Lietuvoje vyko ir kokybinis lūžis – murzinas Dulevo-Likino dažų fabriko glazūras keitė ryškios čekiškos spalvos, atsirado skirtingo molio importuotojų. Susitraukus keramikos pramonei, studijoje kuriantys keramikai neteko svarbios tapatybės dalies –  savo kūryba oponuoti masinei fabriko gamybai. Ilgą laiką rankų darbas laikytas priešprieša gamykliniam, asmeninė meninė ekspresija – standartizuotai keramikai. Dabar šios priešpriešos daugelio Europos valstybių keramikos srityje nebelieka.

 

Manau, kad būtent baigusios studijas Einikytė ir Šemberaitė pajuto keramikos kokybės skirtumą, ėmė kurti darbus iš akmens masės ir porceliano, naudoti aukšto degimo techniką ir t.t. Atėjus į didesnę keramikos parodą Lietuvoje, būtent šis medžiagos skirtumas matomas pirmiausia. Tikėtina, kad abi autorės naudos rinkoje esančias kokybiškiausias medžiagas, nebandydamos savos idėjos realizuoti pigesnėmis priemonėmis. Palyginti su ankstesnėmis kartomis, šie keramikai dažniausiai renkasi tas medžiagas ar technologijas, su kuriomis užaugo: raudoną molį ir žemo degimo glazūras – vilniečiai ir kaulinį porcelianą – kauniečiai. O jaunesnės keramikų kartos taip nesiekia technologinio darbų išskirtinumo.

 

Kitas didelis lūžis, vykęs dešimtajame dešimtmetyje, matomas per keramikų dalyvavimo parodose skirtumus. Vyresnės kartos keramikai rečiau dalyvauja tarptautinėse konkursinėse parodose, atrodytų, kad daugumą tenkina kas porą metų vykstančios vietos grupinės parodos. O Šemberaitė ir Einikytė nuosekliai dalyvauja tarptautinėse parodose. Žinant, kad keramika nėra pati patvariausia medžiaga siųsti paštu, tai išties titaniškas darbas – ne tik teikiant paraiškas ir laimint konkursus, bet ir pakuojant bei transportuojant kūrinius. Manau, kad peržvelgę Šemberaitės ir Einikytės biografijas ir dalyvavimą parodose matytume, jog didesnė jų dalis – parodos, vykusios užsienyje.

 

Kūrinių siuntimas į užsienį kiek netikėtai atsispindi kūrybinių sprendimų raiškoje. Abiejų autorių darbai, matomi asmeninėse parodose, nėra dideli. Žinoma, parsinešus pasirinktą darbą iš parodos namo, kūrinys bus didokas. Manau, tai gana ryškus skirtumas, palyginti su jauniausios kartos keramikais, kuriančiais masyvias instaliacijas, ir vyresnės kartos autoriais, susmulkinančiais kūrinius į detales. Vis dėlto būtent čia pasireiškia studijoje kuriančio keramiko priešprieša fabrikiniam grožiui – visi eksponuojami darbai bus unikalūs, vienetiniai ir, tikėtina, autorės jų vėliau nekartos.

 

Eglė Einikytė-Narkevičienė parodoje „Ribos“ eksponuoja naujus kūrinius, tęsiančius ankstesnes jos pasirinktas temas, – panašius darbus autorė pradėjo kurti per pandemiją. Tai judantys, barokiniai, dinamiškų formų darbai, kurių viduje galima atpažinti žmogaus figūras.

 

Agnė Šemberaitė parodoje „Baimės užkalbėjimas“ rodo kūrinius, eksponuotus Marko Rotho meno centre vykusioje personalinėje parodoje, papildydama ekspoziciją naujais darbais. Man paroda Daugpilyje atrodė išties magiška. Galbūt dėl to, kad Šemberaitės darbai eksponuoti dideliame pasaulinės keramikos bienalės kontekste.

 

Parodos veiks iki birželio 1 dienos.

Galerija „Arka“ (Aušros Vartų g. 7, Vilnius)

 

Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Agnės Šemberaitės parodos „Baimės užkalbėjimas“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.
Eglės Einikytės-Narkevičienės parodos „Ribos“ fragmentas. V. Antanavičiūtės, C. Buonanno nuotr.