7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kalbantys kūnai Babelio Mnauaro tapybos parodoje „Idioma“ AP galerijoje

Agnė Taliūtė
Nr. 10 (1502), 2024-03-08
Dailė Anonsai
Babel Mnauar, „Ievos dukterys“. 2019 m.
Babel Mnauar, „Ievos dukterys“. 2019 m.

Kovo 6 d. 19 val. sostinės „AP galerijoje“, įsikūrusioje Jono Meko skersvėjyje, atidaroma palestiniečių menininko Babelio Mnauaro tapybos paroda „Idioma“. Paroda bus eksponuojama iki kovo 31 dienos.

 

Sakoma, kad menas kaip ir kalba turi savo vizualių ženklų sistemą, taisykles, gramatiką. Pavyzdžiui, tapybinius sakinius vietoje žodžių ir kablelių sudaro potėpiai, spalvos, formos. Menas taip pat turi ir komunikacinę funkciją. Jis geba perduoti reikšmes, tampa menininko ir žiūrovo, žmonių bendravimo forma. Meno ir kalbos paraleles tyrinėja ir menininkas Babelis Mnauaras parodoje „Idioma“. Mnauaras gilinasi į sudėtingą ir gilų vizualaus meno ir kalbos santykį, paveikslų ir žodžių, figūratyvinės kalbos dialogą ir ekspozicijoje pristato naujausius 2019–2024 m. sukurtus figūratyvinius ir abstrakčius darbus.

 

Pasakojimas atsiskleidžia tarp paslėptų kūrinių sluoksnių, metaforų

 

Tapybą Babelis Mnauaras parodoje lygina su idioma. Iš prancūzų kalbos kilęs žodis „idioma“ reiškia perkeltinę prasmę turintį ir pažodžiui neverčiamą posakį, dažniausiai būdingą tam tikrai kultūrai, kalbai. Pavyzdžiui, idiomos „Matyti bendrą paveikslą“ prasmė – platesnio konteksto, perspektyvos suvokimas. Pasak Mnauaro, tapyba atlieka panašią funkciją kaip idiomos, tai yra kasdienes frazes transformuoja į gilius, perkeltines, simbolines prasmes turinčius pasakojimus.

Parodoje rodomi tapybos darbai netikėtai ir savitai interpretuoja mums žinomus frazeologizmus, tik juos įkūnija ne verbaliai, o vizualiai. Šviesos ir šešėlių sąveika, drąsūs spalviniai, formų sprendimai suteikia unikalią perspektyvą į idiosinkratišką kalbos prigimtį. Tačiau kaip teigia menininkas, paroda siūlo tyrinėti ne tik paveikslo paviršius, formas, spalvas, bet ir paslėptus kūrinių sluoksnius, metaforas ir kviečia įvertinti tapybos kaip universalios kalbos, peržengiančios žodinius barjerus, reikšmę. Paroda „Idioma“ primena apie beribes meno galimybes komunikuoti, kalbėti mums svarbiomis temomis ir jungti žmones be žodžių.

 

Drobės pripildytos filosofinės ramybės ir kūno kalbos

 

Parodos koncepciją Babelis Mnauaras atskleidžia sau būdinga menine kalba. Jautrumo, filosofinės ramybės pripildytos drobės išsiskiria savo unikaliomis tekstūromis, pulsuojančiomis, intensyviomis ir kontrasto principu derinamomis spalvomis. Kūriniams taip pat būdinga dekoratyvumo ir abstrakcijos dermė. Juose galime įžvelgti skirtingų kultūrų įtakų, nuorodų į antikines, mitologines bei mokslo įkvėptas temas, kurias menininkas darniai jungia į vieną visuotinę, laiko ir erdvės neribojamą žmogiškosios egzistencijos poemą.

Mnauaro darbuose beveik visada vaizduoja žmones, pasak jo, paveikslas be žmogaus figūros – tai paveikslas su atimta siela. Menininko vaizduojami žmonės yra abstraktūs, beveidžiai, nuogi. Tai ne tik padeda Mnauarui kurti norimą universalumo, vienybės pojūtį, bet ir perteikti norimas vidines žmogaus emocijas per judesį, kūną.

Mnauaro kūrybai labai svarbi kūno kalbos tema. Menininką įkvepia šiuolaikinis šokis, todėl žmonės jo drobėse dažnai atrodo lyg atliekantys šokio pasirodymus, performansus ar ritualus, kurių metu jų kūnai liečiasi, pinasi, kartais net susilieją į vienį. Kūnas Mnauar darbuose yra patirčių, jausmų centras, ne tuščias objektas, forma. Plastišką, harmoningą žmogaus figūrą paveiksluose kartais papildo gamtinės tikrovės simboliai, jais menininkas tiria žmogaus ir aplinkos, santykio su kitu ar savimi jungtis. Su gamta ar tarpusavyje besiliečiantys kūnai Mnauaro tapyboje kviečia apmąstyti kasdienio prisilietimo poreikį, „alkį“ ir reikšmę. Prisilietimas – tai ne tik fizinis aktas, fundamentalus pojūtis, bet ir kalba, kurios dėka komunikuojame ir mezgame ryšius su pasauliu, kitu žmogumi.

 

Apie autorių

 

Babelis Mnauaras (g. 1967) – palestiniečių menininkas iš Suomijos, kurio parodos dažnai eksponuojamos ir Lietuvoje.

1989 m. menininkas persikėlė į Graikiją, Atėnus, ten pradėjo kurti medžio ir metalo skulptūras. 1995 m. Babelis Mnauaras išvyko į Suomiją, kur pradėjo tapyti ir dalyvauti parodose. Menininkas nuo jaunystės taip pat domisi poezija, o jo meninę kalbą formuoja įvairios kultūros ir patirtys įgytos keliaujant ir gyvenant skirtingose valstybėse.

Menininko darbų yra įsigiję privatūs kolekcininkai Suomijoje ir kitose šalyse, taip pat Mnauaras yra surengęs ne vieną personalinę parodą. Tarp tokių parodų galime paminėti parodas „Siekis“ (Grafo galerija, Vilnius, 2018), „Blueprint of Life“ (Grafo galerija, 2019), „Babel“ (Caisa galerija, Helsinkis, 2022). Babelis Mnauaras AP galerijoje savo kūrybą pristato jau antrąjį kartą – 2020 m. čia jis surengė personalinę parodą „Judesio taškas“.

Žymos:
Agnė Taliūtė,
Babel Mnauar, „Ievos dukterys“. 2019 m.
Babel Mnauar, „Ievos dukterys“. 2019 m.