7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Avis ir kiti

Kazimiero Brazdžiūno parodų diptikas „Avis“ ir „Kulminacija“ galerijoje „The Rooster gallery“ ir „Lewben Art Foundation“ patalpose

Monika Pakerytė
Nr. 17 (1466), 2023-04-28
Dailė
Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.
Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.

Pirma keliauju link „The Rooster gallery“ (Šv. Brunono Bonifaco g. 12) ne tik todėl, kad ji arčiau Dailės akademijos, bet ir dėl to, kad paroda (ir paveikslas „M.R. Agnus dei“) „Avis“, mano požiūriu, – viso projekto išeities taškas.

 

Prisimenu Jaunojo tapytojo prizą, prisimenu avį, prisimenu, kaip paskelbus laimėtoją kažkur išgirstu, kad Kazimieras Brazdžiūnas išėjo iš salės. Ir iš karto po to paskelbta, kad avies naujas tvartas – metaliniai stelažai MO kolekcijoje. Ten ji ir dabar. Galbūt tai tikras prisiminimas, galbūt tai mano galvoje besivystanti kraujuojančios avies legendos dalis.

 

Mielai rausvame „The Rooster gallery“ namuke mane pasitinka daugybė avelių, cituojančių savo „pirmavaizdį“ – Dievo avinėlį. Pirma citata – garsinė Eivydo Kantauto („Digital Tsunami“) instaliacija „Avis Final“. Avies mekenimas užpildo erdves keistu nejaukumu, nugara nubėga šiurpuliukas – ir aš, ir avelė žinome savo likimą.

 

Priešais įėjimą, aukštai ant siauros sienos, saulėtą dieną išblukusi paveikslo, nufotografuoto MO kolekcijoje, projekcija. Po projekcija – avies atributika. Nemokami lipdukai (čiumpu vieną ir išdidžiai prisiklijuoju prie nešiojamojo kompiuterio) ir marškinėliai (visi pinigai iš pardavimo bus aukojami Ukrainai). Kaip avies atributika gali keliauti į jūsų namus ir gyventi nepriklausomą gyvenimą, taip avies kelionė nuo pirmų dažų purkštelėjimų iki žurnalų viršelių ir kompiuterinių žaidimų dokumentuojama planšetėse ant sienos.

 

Dešinėje salėje ant vienos sienos – milžiniškas Arūno Mitino tekstas. Tekstas kartu ir kūrinys, ne tik „tikrojo“ meno palydovas. Tiesiai prieš tekstą nuleipusi rankos atlieja, rodanti man vidurinį pirštą. Neatkištą taip išdidžiai, kaip norėčiau tam teksto kiekiui, o pasidavusį, nuleistą žemyn. Užtat ant gipsinio nago maža avelė – pagalvoju, kad kuo toliau, tuo labiau jos snukutis man primena drovią, gal kiek kvailoką šypsenėlę vaizduojantį „:3“ emotikoną.

 

Bet žaviausi avies liudininkų atpasakojimai, originalo nemačiusiam ar primiršusiam padedantys susikurti savo avį: Monikos Radžiūnaitės paveikslas „Nemesk kelio dėl takelio / Non Trada viam vestigia / Jis neužleis kelio pėdoms“ ir Artūro Mitino mokinių keraminės avių skulptūrėlės. Žiūrėdama į Radžiūnaitės paveikslus šalia pasigendu simbolių žodyno, smalsiai ir atidžiai noriu išnagrinėti kiekvieną figūrą, simbolį, raštą ir taip perskaityti paveikslo istoriją. Šio paveikslo atveju iš karto akys nukrypsta į foną, kuriame lengvai atpažįstu Brazdžiūno „M.R. Agnus dei“, perpieštą tapytojos ranka, avelė dar labiau suplokštėja, yra dar labiau stilizuota ir dar mielesnė. Pirmame plane stovinti besnukė avis dėvi erškėčių vainiką, iš jos krūtinėje žiojinčios tobulai apvalios skylės tiesiai į mišių taurę sruvena neoninis kraujas. Šis Jėzaus kraujas atrodo nuodingas, po vieno gurkšnio pateksi į amžinąją karalystę...

 

Vaikų pirštukų su meile nulipdytos avelės ne tiek cituoja Brazdžiūno „M.R. Agnus dei“, o labiau kuria naujus personažus. Kiekviena unikali, su (autoriaus) charakteriu. Jos guli, tupi, tingiai rupšnoja ryškiai žalią plastikinę veją. Ypač atmintin įstringa avytė, priekine koja laikanti kryžių. Virš jų ant sienos avelės Dolly piešinys, saugantis mažų klonų armiją.

 

Vis dėlto iš „Rooster’io“ išeinu su mintimi, jog visa paroda atsiduoda idėja, kad avis bendru sutarimu laikoma Brazdžiūno kūrybos aukštuma, yra tapusi tam tikra prasme ikona, užkrečiama idėja ir vis dar bandoma ją pratęsti (arba pašiepti tokį aplinkinių požiūrį į menininko kūrybą).

 

Judu link „Lewben Art Foundation“ (Bernardinų g. 6–12). Galerijoje tuščia ir tylu. Jaučiuosi lyg vaikščiodama po ištuštėjusias pasibaigusio vakarėlio erdves. Disko kamuolys, nusileidęs prie pat žemės, tingiai atspindi, laužo moterų atvaizdus paveiksluose ir iškraipo smalsaus žiūrovo siluetą jam prisiartinus. Apšvietimas išryškina erdvių maldą remontui: nutrupėjęs tinkas, nusilupę dažai, vos vos matomos freskos, skylės sienose, nuvaikščiotos grindys. Tačiau tas griuvimo, su pažadu atgimti, momentas labai organiškai papildo Brazdžiūno kūrinius. Kaip iš statybinių putų išpurkštas ir auksiniais dažais nudažytas „Mr. Bacchus“ (2022) rėmas lyg ir atkartoja muziejų salėse kabančias drobes ištaigingais rėmais, bet kažkas čia ne taip. Kartotė netiksli, specialiai tapytojo iškreipta. Vaizdas atpažįstamas, bet dabar jis veikia visai kitoje erdvėje – Bacho ir Kim Kardashian (paveikslas „Ironic“, 2022) atveju tai žaliąjį ekraną, naudojamą filmuose ar redaguojant nuotraukas norint pridėti foną arba specialiuosius efektus, primenanti spalva, kiti tiesiog balti ar juodi, abstraktūs aerozolinių dažų spiečiai, tad žiūrovas gali veikėjus vaizduotėje perkelti kur tik nori.

 

Stabteliu prie moterų atvaizdų: „Blue on blue“ (2023) viena gulinti, kita, laikydama ją už rankos, sustingusi judesyje. Klausiu savęs, ar jos šoka, ar kaunasi, ar tai jau mirtis ir naujas gyvenimas. „lobby 2.0“ (2022) vaizduoja tamsiaplaukę moterį, tiesą sakant, visos moterys išblyškusios juodaplaukės, bet ši su nėriniuotais apatiniais ir raudonai lakuotais kojų nagais. Dar tos pačios ar panašios veikėjos pasirodo „The day I got older and stronger“ (2023), „Original sin copy“ (2022) ir „Folie à deux“ (2022). Žiūrint į šią paveikslų grupę susidaro įspūdis, kad moters figūra egzistuoja tik kaip geismo objektas ar įkvėpimo šaltinis, jos kūnas skirtas žiūrovo estetiniam malonumui, o jos net neturi žvilgsnio, kuriuo galėtų apsiginti. Dar grįžtant prie „Original sin copy“ – suprantu ir net giriu Brazdžiūno seniai nusistovėjusių simbolių pernaudojimą, bet gal jau pats laikas nustoti kaltinti moterį kaip visų žmonijos nuodėmių šaltinį?

 

Leisdamasi laiptais pakeliu galvą ir esu apliejama ryškiai žaliu skysčiu iš paveikslo „On hold“ (2023). Žalia spalva primena avį ir prisimenu, kad jos būta ir čionai. Tiksliau, jos dalies – kaip Jono Krikštytojo nupjauta avies galva, paserviruota ant lėkštės mažoje drobėje („And that“, 2023). Galbūt demonstratyvus avies nugalabijimas simbolizuoja naują pradžią? Juk kulminacija nereiškia pabaigos.

 

Parodos veikia iki balandžio 30 d., ketvirtavieniais–šeštadieniais 16–19 val., sekmadieniais 14–17 val.

Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.
Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr