7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Vaizduotės žvilgsniai

Jurgitos Erminaitės-Šimkuvienės paroda „Vienas iš kito?“, skirta Marijos Gimbutienės šimtmečiui

Pillė Veljataga
Nr. 2 (1409), 2022-01-14
Dailė
Auskarai ,,Dvi figūros“. Plastmasinė lėlė, gintaras, auksas, sidabras. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Auskarai ,,Dvi figūros“. Plastmasinė lėlė, gintaras, auksas, sidabras. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.

Marija Gimbutienė yra archeomitologijos pradininkė, sukūrusi Senosios Europos koncepciją, „teigiančią, jog iki stepių klajoklių įsiveržimo Europos senbuviai buvo taikūs, juos jungė harmoninga matristinė kultūra, buvo išpažįstama Deivės religija“, – rašoma Lietuvos nacionalinio muziejaus surengtos parodos „Europos ištakos: deivės ir kariai“ kataloge. Plačiajai visuomenei mokslininkės darbai ir asmenybė pristatomi Istorijų namuose veikiančioje įspūdingoje ekspozicijoje. Juvelyrė Jurgita Erminaitė-Šimkuvienė buvo pakviesta padaryti suvenyrus – papuošalus parodos tematika. Turtingą vaizduotę turinčiai menininkei, reikia manyti, imponavo Gimbutienės mokslinės vaizduotės polėkis, ir per metus Erminaitė-Šimkuvienė sukūrė tiek, kad surengė aštuntą personalinę parodą (Gintaro muziejuje-galerijoje Vilniuje, Šv. Mykolo g. 8).

Pavadinimą „Vienas iš kito?“ menininkė formulavo kaip klausimą, kuris atveria kelią Gimbutienės atradimų apmąstymams. „Į mano „atradimų“ indą sukrito skirtingi dviejų kultūrų simboliai, pasaulėžiūra, tikėjimo sistemos“, – rašo Erminaitė-Šimkuvienė parodos anotacijoje – moteriškoji taikingoji Europos žemdirbių ir karingoji vyriškoji indoeuropiečių kultūros „yra be galo skirtingos, mes daug savyje talpiname ir iš vienos, ir iš kitos“.

Tai, ką matome parodoje, – ne „meninio tyrimo“ atradimų vizualinis dokumentavimas, o estetiškai vertinga juvelyrika. Erminaitės-Šimkuvienės kūriniuose estetinis ir semantinis dėmenys visuomet lygiareikšmiai, taip yra ir šį kartą. Kaklo papuošale „Laivas“, segėje „Briedė“ preciziškai apdirbtų avies kaulų formos estetiniu tobulumu nenusileidžia modernizmo klasikų skulptūrai. Greta to „Briedė“ panaši į Lietuvoje rastą akmens amžiaus apeiginę lazdą, o „Laivo“, kuriuo senuosiuose tikėjimuose keliamasi iš gyvųjų pasaulio į pomirtinį, irklui menininkė suteikė pamario antkapinio paminklo – krikšto formą. Priešistorėje vykusios skirtingų kultūrų sąveikos ir atspindžių lietuvių etnokultūroje temai perteikti pasitelkiami liaudies meno pavidalai. Segėje „Stogas“ atpažinsime medinio namo stogo kraigą, kurio puošybos motyvai – senosios Europos kultūrai būdinga briedžio galva ir su stepių klajoklių kultūra sietina arklio galva.

Keleto šios parodos kūrinių meninė raiška grindžiama Gimbutienės tyrimuose aprašytos senosios matristinės kultūros, Deivės motinos simbolių parafrazėmis. Pavyzdžiui, vaisingumą, įsčias ženklino jaučio galva, tad iš trikampių jaučio galvos siluetų menininkė sudėliojo ornamentą, kuris panašus į tautodailės „saulutę“ (auskaras „Jaučių saulė“). Moters su išryškintais klubais ir suabstraktinta viršutine kūno dalimi siluetą regime pakabuke „Moteris-durklas“, o kūrinyje „Pilnas“ menininkė panaudojo gintaro gabalą, panašų į lyties atributų neturinčią antropomorfinę figūrėlę. Darydama mažus suvenyrinius papuošalus menininkė cituoja archeologinius radinius: pakabukai, segtukai, kuriuose vaizduojamas paukščio, jaučio, pelėdos galvos motyvas, plačiaklubė moters figūra, auskarai „Kapaviečių schemos“. Archeologinio atitikmens, be abejo, neturi plaukų smeigtukas „Durklas-kirvis“, vien tik užuominą į moters ir vyro siluetus duoda naktinio drugio sparnų forma („Drugys“), asociacijas su senųjų kultūrų paslaptimis žadina „Raštas“, „Šventykla“.

Erminaitė-Šimkuvienė yra netikėtų asociatyvinių ryšių, paradoksų meistrė. Pavyzdžiui, auskarai „Figūros“ generuoja kelias skirtingas interpretacijas. Viena išryškina panašumą tarp mūsų laikų ir tūkstantmetės praeities – abu „archeologiniai radiniai“ vaizduoja moters kūną kaip nekintančios moteriškumo esaties buveinę. Kita byloja apie skirtumą tarp dviejų požiūrių: merkantiliško (plastikinės lėlytės torsas) ir išaukštinančio (unikalios formos gintaras – vertybė savaime). Žiūrovo nebestulbina gyvūnų kaulų, banano žievių ar kokių nors kitų likučių naudojimas šiuolaikinėje juvelyrikoje. Apstulbinti gali vaizduotės – o be jos neapsiėjo Gimbutienės mokslinė kūryba – paradoksai. Mąstymo apie senuosius tikėjimus bei religinę ir sekuliarizuotą pasaulėžiūras apskritai kontekste menininkės išsikelto klausimo „ar žmogus yra iš Dievo, ar iš beždžionės“ atsakymą galima perskaityti abejingoje beždžionės snukio išraiškoje. Erminaitė-Šimkuvienė žiūrovui pademonstravo šiurpuliuką keliančią šamo kaukolę su oda, į kurią pažiūrėję iš „išvirkščios“ pusės matome... beždžionę („Žuvis-beždžionė“).

Gimbutienės knygoje „Senovinė simbolika lietuvių liaudies mene“ perskaitytą J.W. Goethe’s mintį „dieviškumas ten, kur žemė ir dangus susitinka“ menininkė laiko nuoroda, padėjusia suprasti katalikybės santykį su senaisiais tikėjimais, ir vote „Įsikūnijimas“ pasitelkė žemiškosios bei dangiškosios sferų simboliką. Mediniame ovale, padarytame iš vedybų proga mamos dovanoto šaukšto, matomi hebrajiški užrašai Rechem (įsčios) ir iš šio žodžio kilęs Rachamim (gailestingumas), jį gaubia dangaus skliautą vaizduojančios detalės, o žemai – medinio ovalo „šiltumą“ papildantis gintaras.

Pabaigai – sakinys be užuominų į feministinį diskursą. Gera, kad lietuvės tokios talentingos, pakylėtos, darbščios, ir apie tai galvojant praamžis Deivės vaizdinys priartėja.

Auskarai ,,Dvi figūros“. Plastmasinė lėlė, gintaras, auksas, sidabras. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Auskarai ,,Dvi figūros“. Plastmasinė lėlė, gintaras, auksas, sidabras. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Pakabukas ,,Stogas“. Avies kaulas, gintaras, briedžio dantis, auksas. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Pakabukas ,,Stogas“. Avies kaulas, gintaras, briedžio dantis, auksas. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Auskaras ,,Jaučių saulė“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Auskaras ,,Jaučių saulė“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Kaklo papuošalas „Laivas“. Avies kaulas, mamuto kaulas, epoksidiniai klijai, akriliniai dažai,      kaulo dulkės, žvejybinis valas. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas „Laivas“. Avies kaulas, mamuto kaulas, epoksidiniai klijai, akriliniai dažai, kaulo dulkės, žvejybinis valas. 2021 m. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Drugys“. Sidabras, dantis. 2021m. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Drugys“. Sidabras, dantis. 2021m. A. Sidorenko nuotr.
Pakabukas ,,Moteris“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Pakabukas ,,Moteris“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Žuvis-beždžionė“. Šamo galvos kaulas, banano žievė, žuvies klijai, aukso spalvos vaškas, akriliniai dažai, epoksidiniai klijai, lakas, Reader firmos laikraščio virvelė. 2021m. Aversas. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Žuvis-beždžionė“. Šamo galvos kaulas, banano žievė, žuvies klijai, aukso spalvos vaškas, akriliniai dažai, epoksidiniai klijai, lakas, Reader firmos laikraščio virvelė. 2021m. Aversas. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Žuvis-beždžionė“. Šamo galvos kaulas, banano žievė, žuvies klijai, aukso spalvos vaškas, akriliniai dažai, epoksidiniai klijai, lakas, Reader firmos laikraščio virvelė. 2021m. Reversas. A. Sidorenko nuotr.
Kaklo papuošalas ,,Žuvis-beždžionė“. Šamo galvos kaulas, banano žievė, žuvies klijai, aukso spalvos vaškas, akriliniai dažai, epoksidiniai klijai, lakas, Reader firmos laikraščio virvelė. 2021m. Reversas. A. Sidorenko nuotr.
Auskarai „Kapaviečių schemos“. Sidabras. 2021 m.  J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Auskarai „Kapaviečių schemos“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Vėrinys. Kaulai, gintaras, medvilninė virvė, sidabras. 2021 m.  J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Vėrinys. Kaulai, gintaras, medvilninė virvė, sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Votas „Įsikūnijimas“. Medinio šaukšto dalis, kaulas, gintaras, sidabras. 2021m. A. Sidorenko nuotr.
Votas „Įsikūnijimas“. Medinio šaukšto dalis, kaulas, gintaras, sidabras. 2021m. A. Sidorenko nuotr.
Segė ,,Šventykla“. Sidabras, plienas. 2021 m.  J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
Segė ,,Šventykla“. Sidabras, plienas. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
laukų smeigtukas,,Durklas-kirvis“, segė-pakabukas ,,Moteris-durklas“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.
laukų smeigtukas,,Durklas-kirvis“, segė-pakabukas ,,Moteris-durklas“. Sidabras. 2021 m. J. Erminaitės-Šimkuvienės nuotr.