7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Nesibaigiantis pavasaris

Baltijos šalių šiuolaikinės keramikos paroda „Pavasaris 2018“ galerijoje „Meno parkas“ Kaune

Lijana Šatavičiūtė
Nr. 19 (1256), 2018-05-11
Dailė
Darius Barčas, „Jokios koncepcijos“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Darius Barčas, „Jokios koncepcijos“. 2018 m. Rengėjų nuotr.

Dabartinės lietuvių keramikos jau neįsivaizduojame be kasmetinių tarptautinių „pavasarių“, kurie kaskart išaušta po žiemos, skelbdami parodų sezono atidarymą. Šiemetinis „Pavasaris“, kuriame keramikai eksponuoja specialiai šiai parodai sukurtus darbus, surengtas pačiu gražiausiu metų laiku, kai gamta vilioja žydinčiais sodais, ką tik prasiskleidusių medžių žaluma ir nesibaigiančiomis paukščių giesmėmis. Kuratorius Juris Bergins ir jo dešinioji ranka Živilė Bardzilauskaitė-Bergins subūrė beveik 70 autorių iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Vokietijos. Žaismingą kavinuką „Geo A“ iš JAV atsiuntė garsus Amerikos lietuvis Rimas VisGirda. Šių metų paroda išsiskiria nemažu latvių keramikų būriu ir kaip niekad gausiai dalyvaujančiais jaunais autoriais.

Nesąmoningai ekspozicijoje ieškai pavasario ženklų ir asociacijų su besiskleidžiančia gyvybe. Ir juos iškart atpažįsti. Besidairantis zuikis (Eglės Maskaliūnaitės „Stebėtojas“), ant pūkinės pagalvės prisėdusi trapi porcelianinė figūrėlė su auksiniu kiaušiniu (Domilės Ragauskaitės „Brandinimas“), tarsi iš Niekados šalies atplasnojusios Agnės Šemberaitės moterys-plaštakės, Dalios Ivanauskaitės žaisminga moteris-arbatinis, lyriškai naivi būtybė su elnio ragais ir ant jų nutūpusiais draugiškais paukštukais (Kristina Paulauskaitė-Ramonaitienė „Pavasario ratu“) – kaip neprisiminsi senovės žmonių įtikėjimo, kad šilumą ant snapų parneša paukščiai. Kompozicijose susipina fantazija, užuominos į savaip perskaitytus literatūros kūrinius, švelni ironija ir jausmingai išgyventa kasdienybė.

Nemažai lengvai atpažįstamų alegorijų – sodriu akantu apaugintas Katharinos Aus biustas „Pavasaris“ (aliuzija į Botticeli „Pavasarį / Primavera“), iš pupos besilukštenantis Andriaus Janulaičio raumeningas vaikinas „Naujo žmogaus gimimas“, Dainos Daukšienės fontanu ištryškęs „Proveržis“, vešlumo metaforą įkūnijantis Merike Hallik „Žydėjimas“, daugybė keraminių augalų, tarp kurių žvilgsnį prikausto žiedlapiais-veidais užsibaigiančios Inesės Linės rožės, Mildos Valantiejūtės dygus augalas („Švelnus“) ir Normantės Naruševičienės „Svogūnėliai“. Kaip visada ironiškai į aplinką žvelgia Valdas Kurklietis, pamėgtas faunų galvas pervėręs laukinio žvėries ragu ir tikru plastmasiniu nuotekų vamzdžiu. Postmodernistine art nouveau interpretacija pasižymi Dariaus Barčo kompozicija, įvardyta (kaip ir kiti autoriaus darbai) „Jokios koncepcijos“.  

Šiuolaikinėje keramikoje vienodai populiarios dvi priešybės – abstrakti plastika (vaizdumu nepralenkiamas Juozo Adomonio iš sudužusio stiklo talpyklės besiveržiantis molinis objektas „Skaudus proveržis“) ir figūros. Idėjų įvairovę atitinka skirtingos žaliavos – nuo molio, šamoto, porceliano, autorinių masių iki netikėtų jų derinių su netradicinėmis medžiagomis. Tie, kuriems keramika yra tik šiuolaikinio meno medija, įtikinamų argumentų ras Ainaro Ramicano kompozicijoje „Tamsi naktis, žalia žolė“ su oro pripūstu skaisčiai žaliu balionėliu ar lietuviškumo simbolius apmąstančio jauno menininko Luko Šilinsko „Simbolyje“ – gėlių vazono pavidalo objekte ant pievą imituojančių ištapytų keraminių plytelių. Netikėtą medžiagų (betonas ir molis) derinį pasirinko Regina Kaselytė-Lisauskienė darbui „Estetinės sampratos evoliucija“, ne vieną kūrinį papildė garsiniai ir šviesos efektai.

Lietuvių keramikoje vyrauja skulptūrinė forma ir metaforiškas mąstymas, daug jausminio, socialinio ir egzistencinio turinio ieškojimų. Kai kurie kūriniai primena mažus pasakojimus, verčiančius susitelkti į siužetinį reginį, kurį autoriai perteikia specifinėmis plastinėmis ir technologinėmis priemonėmis. Papasakotos istorijos sukauptumu išsiskyrė Eglė Einikytė-Narkevičienė („Užmerk akis ir...“), ironiška istorijos traktuote ir nepralenkiamu humoro jausmu – Ričardas Lukošiūnas („Trojos šachmatai“), tautos šaknų biblinėje istorijoje atradimu – Juris Bergins („Abelis ir Kainas“), bestiarijų temos gvildenimu – Neringa Akcijonaitytė, įsiklausymu į savo „aš“ – Milena Pirštelienė.

Neblėsta specifinių keramikos žanrų – indų, lėkščių populiarumas dėl galimybės jų plokštumas išpiešti aplinkos įspūdžius ir vidines būsenas fiksuojančiais vaizdais (Živilė Bardzilauskaitė-Bergins, Dace Blūma, Helga Ingeborga Melnbarde). Teneapsigauna žiūrovai, išvydę iš pažiūros kuklią Algimanto Patamsio lėkštę, pražydusią kristalų glazūros žvaigždėmis. Tokie kūriniai, amatą paverčiantys menu, parodo tikrą keramikos meno didybę. Štai Beatričės Kelerienės kūrinys „Koralai“ išdegtas japoniškoje anagamos krosnyje, Inesės Brants kompozicijos „Miltligė“ forma neatsiejama nuo specifinio degimo, o Konstancijos Dzimidavičienės augalas iš autorinės aukštos temperatūros keraminės masės – toks tvirtas, kad atlaikytų lauko temperatūros svyravimus. Tokių darbų nesukursi be metų metais trunkančių technologinių eksperimentų ir keramikos subtilybių perpratimo.

Parodoje – daug pažįstamų ir naujų vardų. Skirtingų šalių keramikus jaudina tie patys bendražmogiški egzistenciniai klausimai, tik perteikiami net šiame kosmopolitiniame amžiuje kiekvieno vis kitaip, individualiai.

 

Paroda veikia iki gegužės 18 d.

Galerija „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas)

Dirba antradieniais–penktadieniais 11–18 val., šeštadieniais 11–16 val.

Darius Barčas, „Jokios koncepcijos“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Darius Barčas, „Jokios koncepcijos“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Domilė Ragauskaitė, „Brandinimas“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Domilė Ragauskaitė, „Brandinimas“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Eglė Einikytė, „Užmerk akis ir...“. 2016 m. Rengėjų nuotr.
Eglė Einikytė, „Užmerk akis ir...“. 2016 m. Rengėjų nuotr.
Inese Brants, „Miltligė“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Inese Brants, „Miltligė“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Juris Bergins, „Abelis ir Kainas“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Juris Bergins, „Abelis ir Kainas“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Konstancija Dzimidavičienė, „Bočių giria“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Konstancija Dzimidavičienė, „Bočių giria“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Kristina Paulauskaitė-Ramonaitienė, „Pavasario ratu“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Kristina Paulauskaitė-Ramonaitienė, „Pavasario ratu“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Merike Hallik, „Žydėjimas“. 2017 m. Rengėjų nuotr.
Merike Hallik, „Žydėjimas“. 2017 m. Rengėjų nuotr.
Milena Pirštelienė, „Šviesa“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Milena Pirštelienė, „Šviesa“. 2018 m. Rengėjų nuotr.
Ričardas Lukošiūnas, „Trojos šachmatai“. 2017 m. Rengėjų nuotr.
Ričardas Lukošiūnas, „Trojos šachmatai“. 2017 m. Rengėjų nuotr.