7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Keraminių miestų elegancija

Rūtos Šipalytės keramikos paroda „Miestai. Keliaujantys namai“ galerijoje „Atifex“

Rita Mikučionytė
Nr. 10 (1247), 2018-03-09
Dailė
Rūta Šipalytė, „Tai, kas brangiausia“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, molis, glazūros, poglazūriniai dažai. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Tai, kas brangiausia“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, molis, glazūros, poglazūriniai dažai. Autorės nuotr.

Šiandien dailės parodose retokai matome ypatinga vizualumo estetika pasižyminčių ekspozicijų, kuriose dominuoja išskirtinės plastikos harmonija. Ieškantiems pozityvios atgaivos, virš kasdienybės pakylėto reginio siūlyčiau pasidairyti po keramikės Rūtos Šipalytės parodą.

 

Rūta Šipalytė dar studijuodama Vilniaus dailės akademijos Keramikos katedroje išsiskyrė labai konstruktyvios minimalistinės stilistikos kūriniais. Iki šiol jos keraminiai objektai akivaizdžiai reflektuoja architektūrinių formų sąndarą. Tokio meninio požiūrio ir vaizdinių pradžią atrandame autorės vaikystėje. Užaugusi architektų Juozapo ir Romualdos Šipalių šeimoje, Rūta savo lūkesčius tapti dizainere ar architekte įgyvendino pasirinkdama keramikės profesiją. Formuojantis jos kūrybos braižui išryškėjo polinkis racionaliai jungti lipdytus iškočioto molio elementus, daug dėmesio skiriant keraminių kompozicijų proporcijoms ir ritmui, tikslingam formų dekorui ir daikto funkcijai. Be abejo, Rūtos Šipalytės darbuose pastebima jos mokytojų – Noros Blaževičiūtės ir profesoriaus Juozo Adomonio – kūrybos principų plėtotė, einant skulptūrinės, konceptualiosios keramikos keliu.

 

Parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ ekspozicija nedidelėse galerijos „Artifex“ salėse parengta labai apgalvotai, atsižvelgiant į žiūros taškus ir lankytojo judėjimo parodoje kryptis. Toks racionalus erdvės ir eksponatų derinimas puikiai iliustruoja Rūtos Šipalytės prigimtinio architektūrinio mąstymo potencialą. Ant grindų prilipintos baltos žymėjimo juostos, punktyrai ir atskiri plotai sujungia parodos ekspoziciją. Kita vertus, kiekvienoje salėje autorė komponuoja po vieną didesnio dydžio kūrinį, greta kurio išdėstomos smulkesnės, detalesnio apžiūrėjimo reikalaujančios keraminės kompozicijos.

 

Matyti, kad autorė suvokia parodą kaip visumą, ritmiškai apžaidžia erdvinius tūrius ir detales.

Manau, tai vienas iš harmonijos pojūčio parodoje komponentų. Kadaise menininkė yra užsiminusi, kad „aukso pjūvio“ proporcijų studijavimas (nuo seno ši proporcijų sistema vadinama universaliu visatos kodu) jai teikė didžiulę kūrybinę atgaivą. Drįsčiau teigti, jog šis klasikinis proporcijų skaičiavimo būdas, kurį autorė profesionaliai, galbūt kartais ir pasąmoningai naudoja, sukuria ypatingos formų ir erdvės darnos įspūdį, kuris toks mielas akiai ir širdžiai.

 

Ieškodami sąsajų tarp matematinių skaičiavimų, geometrijos ir Rūtos Šipalytės kūrybos, atrasime rutulius ir stačiakampius gretasienius, kurie keramikės kompozicijose virsta meniškais medžių, krūmų ir statinių modeliais. Šiuos keraminių miestų maketus ir lipdytus peizažus menininkė kaskart vis kitaip sukomponuoja. Tad galime kalbėti ne tik apie Šipalytės kūrybos mobilumą, bet ir daugiakalbes dėlionių variacijas, polifunkcionalumą. Juolab tuščiaviduriai statiniai su nedideliais „langiukais“ vienam primins avilius, kitam – simbolinį būstą su „snapeliu“, trečiam – žmogaus veidą. Vieniems bus svarbūs monumentalūs Rūtos darbai kaip eksterjero detalė ar lauko suoliukas, kiti vertins stalo indo idėją ir merks augalą plonu ilgu kotu, o gal pils sakę, treti žavėsis keraminėmis lentynėlėmis su medžių „bumbulais“.

 

Šiaip ar taip autorei svarbūs mūsų „vidiniai namai“, t.y. tai, ką saugome ir nešiojamės savyje, kad ir kur būtume. Keliaudami bandome išsaugoti savastį – ją parodoje įprasmina kai kuriuos eksponatus puošiantis rūtos motyvas (tai ir autorės vardo atitikmuo), taip pat darbų pavadinimai, primenantys lietuvių liaudies dainas. Dėl to, manyčiau, parodą gaubia švelnus liūdesys, prisiminimų nostalgija, kurią išgyvename būdami toli nuo Lietuvos.

 

Šipalytės keraminių miestų kompozicijų lyrizmą, mano manymu, pabrėžia netikėti, dažnai paradoksalūs skirtingų medžiagų ir spalvų sugretinimai. Menininkė randa nepriekaištingą pusiausvyrą tarp akmens masės grubumo, grūdėtumo ir porceliano glotnumo, trapumo, kurį paryškina šviesa ir šešėliai, kai kur panaudotos matinės ar blizgios glazūros. Visomis prasmėmis patys brangiausi šioje parodoje yra Taivane sukurti darbai iš porceliano, dengti ypač retomis seladono ir vario raudonos glazūromis. Šie eksponatai neabejotinai suteikia autorės kūrybai naujų atspalvių ir tapybinės gelmės.

 

„Miestai. Keliaujantys namai“ man priminė ir Rūtos Šipalytės pasaulinę karjerą, ir jos keliones, o ypač pripažinimą tiek Norvegijoje, tiek Kinijoje, Pietų Korėjoje, Taivane. Žvelgiant į parodoje esančius videopristatymus išryškėja Šipalytės kūrybos nuoseklumas ir kultūrinių tradicijų asimiliacija. Vieniems Rūtos Šipalytės kūryba pasirodys artimesnė skandinaviškai, kitiems – rytietiškos keramikos dvasiai. Manau, tai nėra svarbu, ypač kai ieškome formos ir erdvės, dailės kūrinio ir architektūros integralumo, kuris aktualus įvairių kultūrų meno kontekstuose.

 

Paroda veikia iki kovo 17 d.

Galerija „Artifex“ (Gaono g. 1, Vilnius)

Dirba antradieniais–penktadieniais 12–18 val., šeštadieniais 12–17 val.

Rūta Šipalytė, „Tai, kas brangiausia“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, molis, glazūros, poglazūriniai dažai. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Tai, kas brangiausia“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, molis, glazūros, poglazūriniai dažai. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Ten ir čia“. 2017 m., porcelianas, seladono ir vario raudona glazūros, redukcinis degimas 1250 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Ten ir čia“. 2017 m., porcelianas, seladono ir vario raudona glazūros, redukcinis degimas 1250 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė „Keliaujantys namai“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, baltas molis, glazūros. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė „Keliaujantys namai“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, baltas molis, glazūros. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Žydintys“. 2017 m., gelsva akmens masė, porcelianas, 1220 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Žydintys“. 2017 m., gelsva akmens masė, porcelianas, 1220 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Visada su manimi“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, glazūra, 1220 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, „Visada su manimi“. 2017 m., akmens masė, porcelianas, glazūra, 1220 °C. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. Autorės nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.
Rūta Šipalytė, parodos „Miestai. Keliaujantys namai“ fragmentas, 2018 m. V. Nomado nuotr.