7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Roko Dovydėno „Plėviakojis vs Lauhan antra dalis“

VDA inf.
Nr. 31 (1225), 2017-09-29
Dailė Anonsai

Vilniaus dailės akademijoje ekspozicijų erdvėje "Krematoriumas/ Keramikų krosnys" (Maironio g. 4 , Vilnius)

Atidarymas: spalio 2 d. 18 val. Paroda veiks iki spalio 21 d.
Šiuo metu, tirdamas Kinijos keramikos įtaką europiniam menui ir kiniško meno kopijavimo tradiciją, atkuriu ir perkuriu keramikos nesėkmės istorijas. Viena jų - porceliano gimimas Sung dinastijos valdomoje Kinijoje. Porceliano dirbiniai, eksportuoti nuo pat gamybos pradžios į visą tuo metu žinomą pasaulį, traukė padirbinėtojų dėmesį. Ypatingas kiniško porceliano padirbinėjimo aukštumas buvo pasiekę olandų keramikai Delfte. Iki atsirandant europiniam porcelianui buvo naudojama alavu glazūruoto molio technika, geriausiai imituojanti porcelianą. Olandiški gaminiai nebuvo ypatingai prabangūs, indų dekoratoriai nepasižymėjo dideliais gebėjimais valdyti teptuką. Molis yra gerokai sunkesnis ir tamsesnės spalvos nei porcelianas. Taip pat dažnas kopijuotojas neturėjo progos paliesti tikrų importinių gaminių, juos apversti ir pamatyti, kaip jie yra užbaigti. Tad šiandien istorinės kiniško porceliano kopijos dažnam meno vertintojui sukelia šypseną.

Inspiruotas Europoje paplitusios porceliano imitavimo tradicijos, pradėjau kurti vazas instaliacijai „Plėviakojis vs Lauhan antra dalis“. Naudojau vietinį molį ir stengiausi jį paversti išoriškai panašiu į kinišką porcelianą. Šis pasirinkimas buvo svarbus žingsnis, išlaikant vaizdo ir turinio, formos ir technologijos vienybę.

Kurdamas instaliaciją, laisvai interpretavau istorinius įvykius ir siužetus. „Plėviakojis vs Lauhan“ yra mano sukurta istorija. Kaip dažnoje istorijoje, čia veikia herojus ir anti herojus. Sekdamas rytų legendomis ir pasakomis, sąmoningai nekūriau „gerojo“ herojaus. Veikiau visą istoriją stengiausi pamerkti į sutemas, kuriose išsitrina gėrio ir blogio supratimas. Čia veikia Plėviakojis, pelkėse gyvenantis peraugęs buožgalvis. Dieną jis slapstosi, o naktį klajoja po apylinkes, gąsdina vaikus, prievartauja moteris, aštriais pelekais žudo sutiktus vyrus. Slapstydamasis pelkėse, leidžia kurkulus bei kitaip linksminasi. Ir Luohan, kinų budistas vienuolis, pasiekęs nušvitimą, gebantis keliauti laiku ir atsidurti bet kurioje erdvėje. Apsiginklavęs kardu, jis tarperdviniais šuoliais keliauja iš planetos į planetą, paskui save palikdamas mirtį ir ašaras, bandydamas rasti Plėviakojį ir jį nudobti. Kūriau istoriją apie intelektualaus blogio ir paprasto, buitinio blogio kovą.

Pati instaliacija susideda iš žiestų, pieštuku dekoruotų vazų. Per padirbto kiniško porceliano vazas pasakoju istoriją, kurią konstruoju iš įvairių piešinių detalių ir tekstų nuotrupų. Dalis piešinių yra inspiruoti bendradarbiavimo su Vilniaus Universiteto Herbariumu. Susipažinęs su ten saugomais augalais, istoriją papildžiau pelkėse ir pievose sutinkamais Conium maculatum ir Glyceria lithuanica, beržais ir kiniškais bambukais, kitais tradiciniais siužetais, milijonais vienetų ištiražuotais po visą pasaulį. Tekstus kūriau paaiškinančius siužetą, taip pat nevengiau naudotis lietuviško pankroko tekstais ar pačių tekstų pagalba kurti paralelinio pasakojimo jau esančiai išgalvotai istorijai.

Visoje šioje instaliacijoje yra svarbus judėjimo ratu, istorijos kilpos elementas. Indai kuriami ant žiedimo staklių, besisukančių ratu. Taip pat piešinys kuriamas taip, kad jį galima perskaityti tik pačiam judant ar judinant vazą ratu. Taip pat labai svarbūs istoriškumo, savo vietinės tapatybės paieška, naudojant tarsi svetimas medžiagas ir tarsi vietines idėjas.

Taip tirdamas keramikos istoriją noriu pateikti individualizuotą keramikos meno supratimą, įvairių laikotarpių saitų interpretacijas ir galimų tarpusavio įtakų analizę, kuriose per asmeninę kūrybinę patirtį analizuojami pasirinkti istoriniai naratyvai, keliami klausimai ir ieškoma galimų atsakymų.                 

Rokas Dovydėnas yra tarpdisciplininis menininkas, gyvenantis ir kuriantis Vilniuje, Lietuvoje. Nuo 1994 metų dalyvauja parodose ir nuo 1999 metų kuruoja jas. Šiuo metu dirba Lietuvos Edukologijos universitete ir studijuoja Vilniaus dailės akademijoje, Dizaino doktorantūroje, kur tiria pasikartojimą, tiražavimą ir falsifikavimą mene.  

Žymos:
VDA inf.,