7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Trimakas ir Čiurlionio dailės galerija

Apie Trimako monografijos pristatymą bei parodą pirmojoje Čiurlionio dailės galerijoje

Sandra Kovalik
Nr. 10 (1162), 2016-03-11
Fotografija Dailė
Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. R. Danisevičiaus nuotr.
Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. R. Danisevičiaus nuotr.

Vasario 28-ąją, paskutinę Vilniaus knygų mugės dieną, fotomenininkas Gintautas Trimakas pristatė savo kūrybos monografiją. Pristatymo metu anonsavo, jog šiais metais išvysime ir autorinę parodą, apimančią visą jo kūrybą. Tačiau čia dar ne viskas, ką veikia Trimakas. Nepaminėta liko jo veikla Kauno kolegijos Vienožinskio menų fakultete ir paroda pirmojoje Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės galerijoje.

 

Kūrybos monografiją Trimakas knygų mugėje pristatė atlikdamas performansą. Susirinkusi publika tikėjosi diskusijos, gal pasakojimo apie kūrybinius pasirinkimus, nes taip turbūt esame įpratę gauti informaciją apie naują knygą. Tačiau Trimakas, pastaruoju metu itin pamėgęs mini pasirodymus, atsineša į baltą popierių įvyniotą (kaip ką tik iš spaustuvės) naujutėlę knygą, išvynioja, pasideda ant stalo, užsimauna baltas pirštines. Iškart daug įtampos sukelia jo „pirštiniuotoje“ rankoje pasirodantis peilis ir Trimakas ima pjaustyti monografijos puslapius, gražiai, iš lėto atskirdamas puslapį nuo puslapio. Finale jis vos girdimai užsimena apie tai, kaip dėdė išmokė jį rišti knygas, ir tai buvo jam visada taip pat svarbu kaip fotografuoti. Taigi monografija susideda ne tik iš fotografijos, bet ir iš pačios knygos reikšmės. Knygų mugės kontekste Trimako performansas įgavo iškilmingo tyrumo: baltas popierius, baltos pirštinės ir autorius, pirmąkart atveriantis knygos turinį žiūrovams. Monografija „gimė“ prieš mūsų akis, o sklaidydama jos puslapius Trimako įteiktomis pirštinėmis jaučiausi ypatinga, nes supratau, kad dar nesu varčiusi knygos iškart po autoriaus.

 

Neilgai trukus po mugės vykau į Kauną pažiūrėti kelių paslaptingų Trimako darbų pirmojoje Čiurlionio dailės galerijoje. Žodis „paslaptingas“ atsirado ne dėl darbų turinio, bet gal dėl to, kad apie parodą sužinojau atsitiktinai, pirmiausia išgirdusi apie jos dokumentaciją, atliktą kolegijos fotografijos studentės Paulinos Šalaševičiūtės.

 

Pirmoji M.K. Čiurlionio dailės galerija, įkurta 1925 m., šiandien priklauso Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakultetui, iki šiol tarsi užkonservavusiam“ autentišką pirminį galerijos vaizdą. Yra žinoma, kad nuo 2008 m. Trimakas kuria dedikacijas tapytojui ir kompozitoriui Čiurlioniui, t.y ėmė eksperimentuoti su spalva ir kurti „dangaus fotografijas“, tačiau niekada nėra rengęs parodos Čiurlionio dailės galerijoje. Paulina Šalaševičiūtė sumanė kurti meninį projektą Čiurlionio tema. Savo dėstytojo, fotografijos katedros vedėjo Petro Saulėno iniciatyva ji pasikvietė Trimaką į minėtą galeriją. Buvo sumanyta padaryti Trimako parodos dokumentaciją, tačiau pačios parodos dar nebuvo. Trimakas specialiai galerijos erdvėms sukūrė keturias dedikacijas, sidabro želatinos atspaudus. Autentiškos galerijos aplinkos atmosferos įkvėpta Paulina Trimako darbus surėmino taip, kaip surėminti pirmieji Čiurlionio paveikslai. Keturios dedikacijos buvo iškabintos po vieną keturiose galerijos erdvėse, dabartinėse menų fakulteto auditorijose.

 

Manau, jog šioje parodoje Trimako kūryba prie Čiurlionio priartėja ne tik per spalvą, bet ir per erdvinį santykį, būdama toje pačioje vietoje, kur kadaise kabėjo Čiurlionio paveikslai. Fotografijos „Pasisveikinimas_Atsakymas (M. K. Čiurlioniui)“ įgavo vietos specifiškumo charakterį – tapo „priklausomos“ nuo vietos, kurioje yra. Taigi Čiurlionio dailės galerijos erdvė, kurioje sukabinti Trimako darbai, yra esminis elementas. Anot menotyrininkės Aušros Trakšelytės, specifinės vietos kūriniuose erdvė konceptualizuojasi, atsiskleisdama fragmentiškai. Šiuo atveju kūrinys savo turiniu – pasteline „čiurlioniška“ spalva, autentiškų rėmų pavidalu – „sukimba“ su XX a. pradžios erdve, su visa tarpukario Lietuvos meno pasaulio atmosfera.

 

Darydama Trimako parodos dokumentaciją „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“ Šalaševičiūtė erdvės ir kūrinio santykį atskleidė sukabindama skaidres poromis: Trimako darbo reprodukcija kartu su Trimako darbo ir galerijos erdvės santykį fiksuojančia skaidre. Nedidelio formato skaidrės, sudėtos šviesdėžėse, atskleidžia trejopą autorinį ryšį: Čiurlionis, Trimakas, Šalaševičiūtė, ir trejopą vietos santykį: autentiškos Čiurlionio galerijos erdvės, Trimako paroda, Šalaševičiūtės paroda kolegijos galerijoje „Bright & Showy“.

 

Galiausiai, manau, ir paprasti Trimako performansai, ir draugiškas bendradarbiavimas su studentais yra Trimako siekis „nusimesti“ nuo savęs šiuolaikinio menininko mitą. O galbūt susigyvenęs su Čiurlionio kūryba jis vėl iš naujo įvertino savo strategijas ir suvokė, kad pirmiausia kartojama, paskui interpretuojama bėgant laikui vieno menininko kūryba pavirsta kitų kūrėjų darbais. Spėju, taip susikuria amžinas variklis? Kitaip tariant, kūryba įlaikinama, įprasminama vis naujomis formomis ir įgauna naujas vertes. Šalaševičiūtės atliktoje Trimako parodos dokumentacijoje matome bandymą susieti Čiurlionio ir Trimako kūrybos vertes su autentiška erdvine aplinka. Kitais metais galeriją žadama renovuoti. Taigi tokią, kokia ji buvo nuo 1925 m., bus galima pamatyti jau neilgai.

 

Paroda veikė iki vasario 28 d.

Galerija „Bright & Showy“ (A. Mackevičiaus g. 27, I aukštas, Kaunas)

Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. R. Danisevičiaus nuotr.
Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. R. Danisevičiaus nuotr.
Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. A. Antonau nuotr.
Gintauto Trimako performansas Vilniaus knygų mugėje. 2016 m. A. Antonau nuotr.
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“
Petras Saulėnas, „Pirmoji M. K. Čiurlionio dailės galerija. Gintautas Trimakas“