7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Lietuvoje gyvenanti ir kurianti menininkė Eva Tomaš diktuoja porceliano mados tendencijas

Gabrielė Kuizinaitė
Nr. 43 (1149), 2015-12-04
Dailė Anonsai
Ewa Tomaš, „Trys karaliai“. 2014 m.
Ewa Tomaš, „Trys karaliai“. 2014 m.

Eva Tomaš  yra vyresniosios kartos vengrų kilmės taikomojo meno kūrėja, gimusi Užkarpatėje, šiuo metu gyvena ir kuria Vilniuje. Nuo 1974 metų ji yra Lietuvos dailininkų sąjungos narė, aktyviai dalyvauja įvairiose parodose, tarptautinėse bienalėse, taikomojo meno mugėse. Menininkės kūriniai yra saugomi Lietuvos dailės muziejuje. Eva Tomas yra stažavusis tarptautinėse keramikos studijoje „Kecskemet“ Budapešte, Vengrijoje, taip pat rezidencijose Austrijoje, Vienoje, kur taip pat yra saugoma jos porceliano kolekciją. Praėjusių metų tarptautinėje taikomojo meno mugėje Eva Tomaš buvo  nominuota geriausio menininko titului. Ji buvo apdovanota už tai, kad yra vienintelė Lietuvoje taip įvaldžiusi porceliano meistrystę.

Išskirtinė vietą menininkės kūryboje užima skulptūrinės teatrališkos porceliano kompozicijos.  Taip pat  ji kuria ir išskirtinius papuošalus: sages, auskarus, karolius,  o savo  porcelianiniams indams (taurėms, puodeliams) suteikia modernias formas,  naudodama kelias skirtingas technikas. Eva Tomaš darbams renkasi limožo porcelianą bei su kobaltu ir platina maišytą porcelianą, kuris kūriniams ir jų formoms suteikia žaismingumo ir skambesio. Menininkė derina kieto ir lipdyto porceliano formas konstruodama konceptualias ir šiuolaikiškas kompozicijas, susidedančias iš skambių ir žaismingų formų bei detalių.

Menininkės kūrybinio kelio etapai nuolat kito, tačiau  Eva Tomaš ypač įvaldė skirtingas porceliano kūrybos technikas ir formas. Dirbant su porcelianu labai svarbu atitaikyti aukštą temperatūrą, kurios reikia porcelianui apdirbti, ir naudoti tinkamas specialias krosnis. Porcelianas – sudėtinga ir tuo pačiu trapi medžiaga, su kuria reikia dirbti kiekvieną dieną, norint ją tinkamai ištobulinti.

Menininkės kūryboje keramika  dažnai susiliečia su  grafikos menu, taip pat jaučiama Rytų kultūros įtaka, ženklų, formų ir spalvų skambesys ir žaismas. Naudojami labai blizgūs efektai, sukeliantys prabangos ir tuo pačiu žaismingumo pojūtį. Evos Tomaš porceliano kūrinių pavadinimai lyriški, su gilia prasme, vieni sudėtingi, kiti žaismingi, supoetinti, turintys nemažai aliuzijų su pasakų motyvais – „Dvylika metų laikų“, „Piramidės“, „Begalinis laikas“, „Trys karaliai“ ir pan.

Žinoma menininkė tarptautinėje taikomojo meno mugėje „Craft Vilnius 2015” dalyvauja jau antrą kartą. Šių metų mugėje Evos Tomaš pristatoma kolekcija istorijas pasakos per nepakartojamas kompozicijas, kurios kalba pačios už save.

Kokia jūsų kūrybinio kelio pradžia?

Įdomiausia yra tai, kad kūrybinio kelio pradžia prasidėjo Kaune, tai buvo apie 1974– 1978 metus, kai dar veikė Kauno „Jiesios“ fabrikas. Čia daugiausia išmokau. Esu sukūrusi ne vieną darbą, kuris yra „Jiesios“ fabriko vizitinė kortelė. Kaune kūrėme su svarbiais to laikotarpio menininkais.

Šiame fabrike buvo daug dirbama kaulo porceliano srityje, nemažai eksperimentuota ties formomis ir įvairiomis technikomis.

Anais laikais tai buvo sudėtinga, o dabar jaunimas turi nemažai galimybių, bet ne visada jas išnaudoja. Aš pati turėjau galimybę netrumpai gyventi ir kurti Vienoje, Austrijoje, geromis sąlygomis. Galėjau gyventi nemokamai, tačiau reikėjo sukurti didelę kolekciją darbų, kuri šiuo metu ten yra ir saugoma, privačioje kolekcijoje. Taip pat stažavausi Vengrijoje, Budapešte, tarptautinėje keramikos studijoje – „Kecskemet“. Čia stažuodamasi atradau limožo techniką, kurią ir dabar naudoju. Taip pat kurdama savo darbus porcelianą puošiu platina, auksu, kartais kobaltu.

Gal galėtumėt daugiau papasakoti, kaip gimsta kūrinių pavadinimai?

Kūrinių pavadinimai daugiausiai atsiranda iš gyvenimiškos patirties ir filosofijos. Mano trapiuose porceliano kūriniuose labai daug figūrėlių ir detalių. Pavadinimai labai įvairūs, netgi lyriški. Naujausias kūrybos etapas yra konceptualios ir šiuolaikinės meninės porceliano kompozicijos iš įvairių detalių, pasižyminčiomis daug efektų, tad pavadinimuose nemažai detalių. Kūrinių pavadinimai yra tokie kaip „Trys karaliai“, „Dvylika metų mėnesių“, formos dažniausiai yra kiaušinio ir piramidės silueto.

Evos Tomaš kūryboje porceliano teatrališkų kompozicijų  formos, tektoniškumas, atskirose formose dominuojanti rutulinė, dažnai ovalo ar piramidės forma sudaro nedalomą jos meninio pasaulio visumą, kurioje yra svarbūs literatūriniai bei muzikiniai kontekstai.

Menininkės kūrybos skiriamasis bruožas yra siekis parodyti medžiagos trapumą, spalvos ryškumą ir žaismą, bei grožį. Menininkės kūryba ir stilistika visais jos kūrybos etapais išliko harmoninga ir vieninga, atskleidžianti žiūrovui, kad porcelianas gali būti ne vien tik baltos spalvos,  o žaisti keliomis spalvomis ir atsiskleisti formų įvairove ir detalėmis, atspindint  spalvines, o taip pat ir gyvenimiškąsias  prieštaras.

Pasak menotyrininkės Kristinos Žaromskienės, porceliano „meistrės Ewa Tomas kūryboje dominuoja porceliano plastika, jautriai panaudojamos skulptūros, tapybos ir grafikos priemonės. Tai harmoningų formų ir muzikalių linijų pasaulis, atveriantis plastiko formų elegancijoje ir glazūrų spalvų spindesio žaismėje. Ewos Tomas rankų darbo porceliano kūrinių grožis – tai jos sielos veidrodis, atsiveriantis skaidrioje dienos šviesoje, rimtyje. Dialogas su tyla, įpintas į efemerišką minčių tėkmę, dailininkei teikia impulsų, žadina jos kūrybinę fantaziją. Skulptūriškai modeliuotoje formoje jis tampa tarsi simbolinė nuoroda į žmogaus vienatvės dramą ir izocialiaciją nuo išorinio pasaulio triukšmo.“ Citata iš Ewa Tomaš katalogo Kristinos Žaromskienės straipsnio „Plastic of porcelain“ katalogo „Artistic identity Palais de Nations Geneva“ 2008.

Su porceliano meistrės Evos Tomaš  kūryba galėsite susipažinti tarptautinės taikomojo meno mugės „Craft Vilnius“ metu, šių metų gruodžio 1–3 d., „Litexpo“ parodų rūmuose Vilniuje .

Ewa Tomaš, „Trys karaliai“. 2014 m.
Ewa Tomaš, „Trys karaliai“. 2014 m.