7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Istorinės užuominos dabarties keramikoje

Paroda „Keramika + Spauda (spausdintas vaizdas keramikoje)“ VDA ekspozicijų salėse „Titanikas“

Rita Mikučionytė
Nr. 39 (1100), 2014-11-07
Dailė
Agnė Gecevičienė, „Žvilgsnio projekcijos“. 2006 m.  A. Narušytės nuotr.
Agnė Gecevičienė, „Žvilgsnio projekcijos“. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Šįkart suveikė žodžio galios dėsnis – intriguojantis parodos pavadinimas ir jos kuratorės Dalios Laučkaitės-Jakimavičienės pavardė sužadino empirinį norą atrasti grafinių ir fotografuotų vaizdų variacijas šių dienų keramikoje. Ekspozicija paskatino ieškoti sugretinimų tarp tikrovės padiktuotų sumanymų ir jų įgyvendinimo patirties.
 
Pirmiausia nustebino įspūdis, kaip tokiuose palyginti mažuose kūriniuose įtaigiai atkuriami didingi istorinės atminties reliktai. Ne vienas eksponatas atgaivino lemtingus praeities įvykius ir reikšmingus dailės istorijos etapus.
 
Parodos garsenybė britas Paulas Scottas, vienas pirmųjų individualizavęs pramoninį XVIII a. viduryje Anglijoje, Stafordšyro manufaktūrose, taikytą keramikos dekoravimą, šįkart demonstruoja XX a. 7-ajame dešimtmetyje sukurtą lėkštę. Autorius ją puošia Kambrijos kobalto mėlyna sukurtų dekolių (taip vadinami pramoniniai arba paties menininko sukurti „paveikslėliai“, kurie tarsi lipdukai tvirtinami ant keraminio paviršiaus) koliažu iš rytietiškos dvasios topografinių fragmentų. Ypač stebina kryptingas menininko dėmesys seniems autentiškiems indams, kuriuos jis dekoruoja taikliai imituotu istoriniu piešiniu, taip visiškai susukdamas žiūrovui galvą. Tenka ilgai pastudijuoti skirtingų laikotarpių detales ir užuominas, ieškant vaizdelyje paslėptų prieštarų.
 
Taip nejučia įsitrauki į spėlionių ir atradimų žaidimą, prisimindamas menininko inspiracijos šaltinių originalus ir nagrinėdamas jų imitacijas. Šiuo požiūriu itin charakteringa Dalios Laučkaitės-Jakimavičienės devynių lėkščių kompozicija iš serijos „Kolekcija. Noctuidae“. Kokias renesanso paveikslų nuotrupas slepia naktinis drugys? Kita vertus, šiame daugiaplaniame cikle matyti menininkės sukurtų skaitmeninių vaizdų klojiniai, kurie leidžia kalbėti apie naujas siužetines galimybes dabarties keramikoje.
 
Praeities reminiscencijų kontekste man pasirodė iki šiol aktualūs ir vieni iš pirmųjų profesionaliojoje mūsų keramikoje panaudoti fotografinių atvaizdų intarpai Rūtos Šipalytės ir Sauliaus Paukščio, taip pat Agnės Gecevičienės, Ryto Jakimavičiaus keraminėse kompozicijose. Šie kūriniai nestokoja prigimtinės „antkapinės“ rimties, kuri meniškai įkalina ir asmens, ir tautos praeitį. Ne taip drastiškai tapatumo nostalgiją perteikia Jurgita Jasinskaitė ir Rasa Justaitė-Gecevičienė, kai skaitmeniniais vaizdais atkuria kaimiškos kultūros atributus.
 
Polinkis kurti egzistencinių išgyvenimų ir socialinės kritikos prisodrintus, instaliacinio pobūdžio keramikos darbus ar objektus itin ryškus jaunųjų keramikų – Mingailės Mikelėnaitės, Godos Daugirdaitės, Justinos Kildišytės, Monikos Ragelskytės, Indrės Aleksiejūnienės, Jano Dmuchovskio, esto Sandero Raudseppo ir kt. – kūriniuose, kuriuose jungiami įvairūs spausdinto vaizdo kūrimo būdai. Tai liudija apie šiuolaikinėje keramikoje vis didėjančią skaitmeninių technologijų įtaką ir jų teikiamą kūrybos laisvę, kurios dažnai siekia jauni menininkai.
 
Vargu ar tokios apimties parodą pas mus buvo galima surengti anksčiau, nes skaitmeninės technologijos perkeliant spausdintą vaizdą ant keramikos Lietuvoje pradėtos naudoti tik XXI a. pradžioje ir smarkiai išpopuliarėjo vos prieš keletą metų, kai toks kursas pradėtas dėstyti VDA keramikos katedroje.
 
Labai džiaugiausi parodoje pamačiusi ne vieną keraminį daiktą – lėkštę, dubenį, puodelį... juk vien išgirdę žodžių junginį „keramikos paroda“ stereotipiškai įsivaizduojame indus. Tačiau išgyvenau nelauktą apvertimo efektą – įprasti buities daiktai gerokai pranoko kasdienes savo funkcijas tapdami daugiakalbiais masinės vartojimo kultūros atributais. Turiu omeny šmaikščiais simboliais dekoruotas amerikiečių Rimo VisGirdos ir Billie Theide lėkštes, netikėto dizaino japono Makoto Komatsu puodelius, ironišką Ryto Jakimavičiaus „mozartianą“, o ypač socialiai angažuotą ir savotišku meniniu tyrimu tapusį VDA keramikos katedros studentų projektą akademijos valgyklai.
 
Viena iš didžiausių šios parodos sėkmių, manau, yra jos integralumas, kai greta eksponuojami studentų ir jų dėstytojų darbai, lietuvių ir užsieniečių kūriniai. Neatsitiktinai ypač didelio žiūrovų dėmesio sulaukė šių metų vasarą Nidos meno kolonijoje sukurti darbai, ypač 42 dekoratyvių lėkščių „monolitas“. Šiose kūrybinėse dirbtuvėse, skirtose skaitmeniniam vaizdui keramikoje, dalyvavo dėstytojai ir studentai iš Estijos, Latvijos, Turkijos. Taip tarsi pradedamos naikinti autorystės sureikšminimo ribos ir grįžtama prie galimai viduramžiško anonimiškumo, kuris ir išaukština amato dalykus kaip prielaidą tikrajam menui rastis.
 
Paroda vyksta iki lapkričio 15 d.
VDA ekspozicinės salės „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius )
Dirba antradieniais–šeštadieniais 12–18 val.

 

Agnė Gecevičienė, „Žvilgsnio projekcijos“. 2006 m.  A. Narušytės nuotr.
Agnė Gecevičienė, „Žvilgsnio projekcijos“. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Sander Raudsepp, „Visatos valdovai“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
Sander Raudsepp, „Visatos valdovai“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
VDA studentų ir dėstytojų darbai, sukurti per vasaros praktiką Nidos meno kolonijoje. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
VDA studentų ir dėstytojų darbai, sukurti per vasaros praktiką Nidos meno kolonijoje. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Rūta Šipalytė ir Saulius Paukštys, „Kamėjos/Nepamiršk manęs“. 2002 m. A. Narušytės nuotr.
Rūta Šipalytė ir Saulius Paukštys, „Kamėjos/Nepamiršk manęs“. 2002 m. A. Narušytės nuotr.
Rūta Šipalytė ir Saulius Paukštys, „Kamėjos/Nepamiršk manęs“, fragmentas. 2002 m. A. Narušytės nuotr.
Rūta Šipalytė ir Saulius Paukštys, „Kamėjos/Nepamiršk manęs“, fragmentas. 2002 m. A. Narušytės nuotr.
Rytas Jakimavičius, iš „Priminimų-Prisiminimų“ serijos. 2006 m. A. Narušytės nuotr. A. Narušytės nuotr.
Rytas Jakimavičius, iš „Priminimų-Prisiminimų“ serijos. 2006 m. A. Narušytės nuotr. A. Narušytės nuotr.
Rytas Jakimavičius, iš „Priminimų-Prisiminimų“ serijos, fragmentas. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Rytas Jakimavičius, iš „Priminimų-Prisiminimų“ serijos, fragmentas. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Indrė Aleksiejūnienė, „Simboliai“. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Indrė Aleksiejūnienė, „Simboliai“. 2006 m. A. Narušytės nuotr.
Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė, iš serijos „Kolekcija. Noctuidae“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė, iš serijos „Kolekcija. Noctuidae“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Janas Dmuchovskis, „Vaza“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
Janas Dmuchovskis, „Vaza“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
Rasa Justaitė-Gecevičienė, „Pogrindis 2“. 2012 m. A. Narušytės nuotr.
Rasa Justaitė-Gecevičienė, „Pogrindis 2“. 2012 m. A. Narušytės nuotr.
Goda Daugirdaitė, „Indai. Šizofrenijos istorijos“. 2012 m. A. Narušytės nuotr.
Goda Daugirdaitė, „Indai. Šizofrenijos istorijos“. 2012 m. A. Narušytės nuotr.
Goda Daugirdaitė, „Indai. Šizofrenijos istorijos“, fragmentas. 2012 m. A. Narušytės nuotr.
Goda Daugirdaitė, „Indai. Šizofrenijos istorijos“, fragmentas. 2012 m. A. Narušytės nuotr.