7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Prano Griušio paroda „Mano naujoji mūza“

 VDA galerijoje „Akademija“ 

VDA inf.
Nr. 9 (1023), 2013-03-01
Dailė Anonsai
Pranas Griušys. Alkoholizmas
Pranas Griušys. Alkoholizmas

Atidarymas kovo 4 dieną 16 val. VDA galerijoje „Akademija“ (Pilies g. 44, Vilnius)

Galerija dirba I-V 12–18
Paroda veiks iki kovo 16 dienos.

 

Sakoma, jog menininkui privalu turėti savąją mūzą, kuri įkvėptų naujam kūrybos vėjo šuorui, uždegtų kūrybinės aistros kibirkštį bei saugotų intymiausias kūrėjo paslaptis. Žvelgiant į dailininko Prano Griušio darbus galima sutikti keletą mūzų. Žemaitija – tai mūza pirmoji. Neretai žemaičius lydintys epitetai – narsumas, atkaklumas, ryžtas, dvasios laisvė savaime veržiasi žvelgiant į Prano Griušio didelių formatų, istorines, dažnai karinės tematikos drobes, kurių originalus siužetas yra praturtintas istoriniais prisiminimiais ir žmonių elgesio stereotipais. O didysis žemaičių istorikas Simonas Daukantas, kuris apie žemaičius yra sakęs (ir vargu, ar kas geriau už jį galėtų apsakyti žemaitišką būdą) „Visi buvo augumo vidutinio <...>, povyzos drąsios ir malonios, ant kožno veido narsybė ir kantrybė žydėjo, o malonė artimo kiekvieno širdy klestėjo; stovyla, kalba ir kožnas žingsnis reiškė visus liuosus esančius“, regis, kalbėjo apie patį dailininką Praną Griušį. 

 

Iš Žemaitijos krašto kilęs dailininkas nuo jaunystės gyvena ir kuria Kaune, dirba Vilniaus dailės akademijos Kauno fakultete, dėsto piešimą, tapybą, kompoziciją, taip pat vadovauja Vizualaus meno katedrai. Darbas su studentais – tai kasdienė akistata su jaunatvišku aktyvumu, veržlumu, idėjų laisve ir žinoma, žibančiomis akimis. Žinojimo bei patirties ir jaunystės lengvabūdiškumo Dermė yra antroji dailininko mūza. Dailininkas absorbuoja bei meninėmis kūrybos priemonėmis ištransliuoja kasdienę gaunamą patirtį ir informaciją, bei užsidegęs jaunatvišku noru pažinti – eksperimentuoja. Menininkas savo darbuose jautrus įvairiausiai informacijai ir itin profesionaliai naudoja tai, ką pats patyrė, pamatė ar išgirdo. Pranas Griušys kurdamas mėgsta manipuliuoti sąvokomis „autentiškas“ ir „skolintas“. Autorius iki aukščiausio taško atveda „citavimo“ ir „skolinimosi“ iš senų autorių tradiciją. Jis pasiskolina žinomo menininko visą kūrinį ir jį papildo vartotojiškos visuomenės elementais. Hierarchijos ir tvarkos nepaisymas, manipuliavimas meniniu palikimu bei šiandienos laikų jutimas išgarsino menininką kaip postmodernios pakraipos atstovą Lietuvoje.

 

Tapytojas nuo 1982 m. dalyvauja įvairiose parodose Lietuvoje ir užsienyje. Dailininko kūrinių turi įsigijęs Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, LR Kultūros ministerija, Vilniaus dailės muziejus, Tretjakovo galerija bei privatūs asmenys Lietuvoje ir užsienyje. Jo kūrybą mėgsta bei vertina ir labiau, ir mažiau daile besidomintieji, nes dailininkas tvirtai suspaudęs laiko savo trečiąją mūzą – Ironiją. Viename Prano Griušio kūrinyje gali tilpti ironija ir simbolizmas, šventumas ir banalumas, tai kas realu ir nerealu. Realius vaizdus ar siužetus dailininkas pasakoja per natūralistinių geometrinių abstrakcijų vaizdavimą.

Tai tik keletas, ir nebūtinai pagrindinių mūzų menininko kelyje, kurias galima pamatyti, žvelgiant į autoriaus kūrybą. O ar verta skaičiuoti ir įvardinti tai, ką galima pajausti?

 

Kristina Daubarytė 

Pranas Griušys. Alkoholizmas
Pranas Griušys. Alkoholizmas