7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Vilniaus rotušėje veiks dvi naujos liepos mėnesio parodos

Vilniaus rotušės inf.
Nr. 25 (1432), 2022-06-24
Dailė Anonsai

Birželio 29 d. 18 val.  atidaroma Dovilės Dagienės paroda „Augalų atmintis“ (fitografija: chlorofilo atspaudai)

Paroda veiks iki liepos 30 d.

Dovilė Dagienė, dirbdama su organiniais fotografijos procesais, vaizdui sukurti pasitelkia fitografiiją (gr. phyton – augalas, grapho – rašau):  chlorofilo atspaudus. Autorės darbuose, kurie yra fotografijų ciklo „Augalų atmintis“ dalis, augalų lapai naudojami kaip medžiaga, ant kurios perkeliamos archyvinės Vilniaus vaikų fotografijos. Fotografijose – vaikystės atspindžiai, rasti Vilniaus Gaono žydų istorijos muziejaus archyve. Pokario metais, po Vilniaus geto likvidavimo, tokios fotografijos, lyg  nuo medžių nukritę lapai, klajojo kiemuose ir gatvėse. Iš įrėmintų lapų į mus žvelgia skaudžios praeities šešėliai, neišsipildę likimai ir svajonės. Šiame pasakojime augalai tampa savitais laiko ir atminties paminklais.

„Idėja spausti fotografijas ant augalų lapų gimė dirbant su augalų atminties tema, kuomet archyvuose susidūriau su botaniko Jokūbo Movšovičiaus istorija. J. Movšovičius buvo žydų kilmės botanikas, dirbęs Vilniaus universitete. Prieš karą jis apsigynė disertaciją, kurioje tyrinėjo Panerių pievų augaliją. Karo metais jaunam mokslininkui teko slapstytis botanikos sode. Esama liudijimų ir istorijų, kad karo metu iš Vilniaus geto į botanikos sodą jis yra atvežęs ir žydų vaikus. Atrodo, jam buvo svarbu vaikams parodyti sodą ir augalus, tarsi suteikti jiems galimybę atsigauti nuo karo siaubo. Ši istorija mane įkvėpė archyvuose ieškoti vaikų veidų. Augalo ir vaiko santykis yra gana įprastas žmonių kultūroje. Apie vaikus mes dažnai kalbame kaip apie gėles, apie augalus, apie ateities pažadą... Ir čia mes susiduriame su karo siaubu, kuris sustabdo tą augimą... Ir sustabdo gyvenimus...“  – sako parodos autorė.

Fitografijos kūrinius parodoje lydi ir vienetiniai sidabro želatinos atspaudai: menininkės iš atminties nulieti kalnų, pievų ir jūrų peizažai.

 

Dovilė Dagienė, Doda– menininkė, fotografė gyvenanti ir kurianti Vilniuje. 2020 m. Vilniaus dailės akademijoje baigė doktorantūros studijas ir apgynė meno daktaro laipsnį. Nuo 2006 m. menininkė dalyvauja grupinėse parodose, yra surengusi keletą autorinių parodų Lietuvoje ir užsienyje. Jos serija „Berniukas su lazda“ buvo nominuota ir apdovanota antruoju prizu 2015 m. Pasaulio fotografijos apdovanojimuose (WPA). 2018 m. pristatyta serija „Sustabdyta šviesa: dvi Saulės“ iš projekto „Čia tada, ten dabar“ buvo pastebėta ir įvertinta International Photography Grant 2018 eksperimento kategorijoje.     

2019 m. menininkei suteikta J. Dovydėno premiją (Lietuvos fotomenininkų sąjunga) už reikšmingiausius humanistinės ir dokumentinės fotografijos projektus, meno kūrinius ir parodas, o 2020 m. B. Buračo fotografijos meno premija (Lietuvos kultūros ministerija) „Už konceptualų ir empatišką žvilgsnį į senąsias medines Lietuvos sinagogas, atminties ir gamtos įprasminimo subtilumą bei įspūdingą idėjų pateikimą.“ 2021 m. tarptautinėje meno mugėje Art Vilnius pristatyti fitografijos atspaudai sulaukė komisijos įvertinimo. Menininkę pristatanti galerija paminėta tarp septynių geriausių.

„Ekspozicijoje susitinka atminties menas – fotografija ir augalų lapuose įspausta atmintis. Fotografijos ribos šitaip stipriai prasiplečia, tarsi susilieja su fitografija – augalo fotografija ir abi jos prabyla subtiliai jautriomis temomis. Tai vienas estetine ir idėjine prasme stipriausių pasirodymų mugėje“ – teigė meno komisijai vadovavusi nepriklausoma kuratorė L. Kreivytė. 

Dovilės Dagienės meninių tyrimų sritis jungia atmintį ir užmarštį, vaizduotę, laiką ir vietą fotografijoje.

 

 

Liepos 1–30 d.

vyks Kanados menininkės Snaigės Šileika paroda „Pakelė“ (grafika, tapyba)

Paroda veiks iki liepos 30 d.

Kanados lietuvių menininkė Snaigė Šileika – garsios dailininkų Valių dinastijos atstovė, grafiko Telesforo Valiaus (1914–1977) mokinė. Dailę studijavo Toronto universitete, vėliau grafikos studijas tęsė École des Beaux Arts Paryžiuje, dabar gyvena ir kuria kanadietiškoje meninėje aplinkoje. Dailininkė ilgus metus dirbo Toronto Open Studio – garsiausiose Kanados grafikos dirbtuvėse. Jose Šileika praktikavosi ir dėstė, perprato įvairių grafikos technikų paslaptis, daugiausia dėmesio skirdama ofortui. Ilgainiui savo grafiką papildžiusi akrilo tapybos potėpiais, menininkė atrado naujas spalvų ir faktūrų dermių galimybes. Taip pasidavė spalvoto potėpio, anot jos, galinčio vienu brūkštelėjimu kurti spalvą ir formą, magijai. Nuo paskutiniojo XX a. dešimtmečio grafikė savo kūryboje prioritetą teikia tapybai. Kūriniuose nuolat grįžtama prie savo šaknų, istorijos, tapatybės klausimų. Šileikos grafikos ir tapybos kūrinių cikluose ar instaliacijose dažnai apmąstomas nenutrūkstamos laiko tėkmės sąlygotas būties trapumas. Tą pojūtį menininkė įvaizdina savitai: subtilų gamtos įvaizdžių ir formų pasaulį keičia rūstesni, tarytum horizontalia laiko tiese prabėgantys pakelių peizažai, kartais sustabdomi ekspresyvios dinamiškų greitkelių sankirtos.

Šileika – daugelio Kanados ir tarptautinių parodų dalyvė. Dažnai vieši Lietuvoje, čia yra surengusi ne vieną asmeninę parodą (1987, 1988, 2005, 2016, 2018). Šiemet Vilniaus žiūrovams menininkė pirmąsyk pristato didelę savo kūrybos retrospektyvą – parodą „Pakelė“. Ją sudaro keturios dalys, kiekviena jų apibendrina dailininkės nueitą kelią, atspindi atskirą jos kūrybos temą ir stilių. Ekspozicijoje galima pamatyti ankstyvojo kūrybinio laikotarpio litografijas, sausosios adatos technika sukurtus estampus, tapybos kūrinius ir dailininkės siūlomas naujas kai kurių jos darbų interpretacijas-instaliacijas.

Pirmojoje parodos dalyje „Greitkelio įspūdžiai“ Šileika pristato ankstyvuoju periodu sukurtą spalvotų litografijų ciklą, kuris buvo labai palankiai sutiktas pirmąkart Lietuvoje surengtoje jos kūrybos parodoje, vykusioje 1987 m. Vilniuje, Architektų rūmuose. Šiame cikle menininkė akcentuoja vaizdinius, susikuriančius kintant važiuojančio automobilio greičiui: tolydžio keičiasi reginiai, ištirpindami ir iškreipdami aiškias linijas, išblukindami spalvas.

Antroji ir trečioji parodos dalys neatsiejamos nuo pagrindinio dailininkės kūrybos motto – gamtos ir žmogaus sąlyčio. Ciklo „Ta vieta“ atsiradimą inspiravo apsilankymas apleistose ir jau sunykusiose Kanados miškų kirtėjų gyvenvietėse. Stiprus asmeninis kūrėjos ryšys su gamta ir nuolatinis tos jungties atspindėjimas stebimas jau keturis dešimtmečius trunkančiame Šileikos kūrybiniame kelyje. Trečiojoje parodos dalyje – instaliacijoje „Pieva“ – menininkės tapyti žolynai pasakoja ne vien apie metų laikų kaitą, bet ir apie laiko tėkmę. Kūrėja augalus į savo paveikslus perkelia nesilaikydama natūralių mastelių, ženkliai juos padidindama. Taip žiūrovas skatinamas naujai – netradiciškai ir netikėtai – išvysti kartais jau nebeatpažįstamas gamtos formas ir augalų raštuose rasti naują prasmę.

Paskutiniųjų dešimtmečių menininkės kūrybos problematiką geriausiai apibūdina peizažinės tapybos ciklai, pristatomi ketvirtojoje parodos dalyje apibendrintu pavadinimu „Pakelė“. Dailininkė ekspozicinę erdvę pavertė vientisu panoraminiu kraštovaizdžiu, taip siekdama leisti žiūrovui pasijusti atraktyvioje šiaurietiškos gamtos apsuptyje. Kūriniai pristatomi tarsi ilgas besidriekiančių vaizdų kaspinas, nuosekliai atskleidžiantis kelionės akimirkas, labiausiai įsiminusių vaizdų fragmentus.

 

Parodos kuratorė ir teksto autorė – Regina Urbonienė

Rėmėjas – Kanados ambasados biuras Lietuvoje

Informacinis rėmėjas – Pasaulio lietuvių bendruomenė

Daugiau informacijos apie parodas suteiks ir į kilusius klausimus atsakys:

Patricija Poderytė, projektų vadovė

El. p. [email protected]; tel. 8 616 25996