7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Ar neskubantys būna pirmi?

Tarptautinė minimaliosios raiškos bienalė „Laconica“

Tautvydas Petrauskas
Nr. 32 (1397), 2021-10-15
Dailė
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.

Pirmąkart organizuojama tarptautinė minimalios raiškos meno bienalė „Laconica“ turėtų sudominti vertinančius išgrynintą plastinę raišką ir apgalvotą formą. Nedaugžodžiavimas, tyli vizualinė kalba ar minties sutelktumas gali it nukreipiančios gairės lydėti šį per dvi galerijas vykstantį renginį. Agnės Jonkutės, Kotrynos Džilavjan ir Aušros Kaziliūnaitės kuruotoje bienalėje – 4 tautybių, įvairaus amžiaus bei žinomumo ir skirtingų disciplinų atstovai, tad jau vien ši įvairovė kelia smalsumą pamatyti, kaip sekėsi visa tai suburti kartu, nes grupinės parodos dažnai pateikia įdomių, nebūtinai tyčinių sugretinimų.

Kalbant apie minimalizmą iš Vakarų dailės istorijos konteksto, po Antrojo pasaulinio karo Paryžius, iki tol buvęs svarbiausiu meno metropoliu, dėl karo nuostolių buvo priverstas susitelkti į žalos atitaisymą, tad dėmesys menui gerokai nuslūgo. Pasaulio meno centru tuomet tampa Niujorkas, o to priežastys ne visai oportunistinės – būtent į Šiaurės Ameriką emigravo daug menininkų, vieni nujausdami karą ateinant, kiti bėgdami nuo jo. Emigrantai kartu su vietos menininkais bei įtakingais dailės kritikais suformavo naujas menines kryptis – abstraktųjį ekspresionizmą, vėliau popartą. Būtent iš šiems judėjimams atstovaujančių kūrinių sudarytoje dirvoje kaip kritinis atsakas imasi formuotis minimalizmas, oponuojantis pirmtakų neretai sudėtingam sofizmui, emociniam ekspresyvumui ar socialiniam angažuotumui. Atvirkščiai, minimalizmas seka paskui žymųjį Franko Stella „ką matai, tą ir matai“ („what you see is what you see“) pareiškimą.

Visgi, žiūrint globaliai, minties taupumo siekis aiškiai matomas ir tiesioginio ryšio su Vakarų menu neturinčiuose reiškiniuose, ypač Rytų kultūrose, kur minimalizmas aktualizuojamas ne tik kūrybinėje, bet ir kasdienėje veikloje. XX amžiuje įvairūs nuotykių ar kaip tik dvasinės ramybės ieškotojai pradeda keliauti į Rytų šalis ir taip suaktyvina idėjų cirkuliaciją, atnešdami minimalistines orientalizmo nuostatas į vietoves, kurioms tokios idėjos visai naujos, tad į šią raišką įmanu žvelgti kompleksiškai – kaip į konkretų meno diskursą ir kaip į mąstymo principus, kurie reikštis gali bet kokioje veikloje.

„Laconica“ nėra minimalizmo per se paroda, tačiau šios raiškos nuostatos yra viena iš bienalės orientacinių krypčių, ką atliepia ir eksponuojami kūriniai. Galima beveik nustebti, kai atėjęs į galerijos „Tsekh“ (Vytenio g. 6, Vilnius) salę matai, jog ekspozicinė erdvė tuštoka. Kūriniai glaudžiasi aplink sienas, supančias gana daug niekuo neužstatytos vietos. Tai, aišku, siejasi su bienalės idėja, tad turbūt erdvumas buvo sąmoningas sprendimas. Kai kuriems dalyviams erdvės yra ir svarbi jų darbų turinio dalis – Renie Spoelstra didelio formato anglies piešinyje vaizduojamas fjordas beveik siūlo suploti ir išgirsti skaidrų aidą, sklindantį vandeniu iki uolų ir atgal. Justino Vaitiekūno grafikos darbai kosminę erdvę sumažina iki plokščių apskritimų, o vienas mano favoritų – melancholiškas Jovitos Aukštikalnytės-Varkulevičienės paveikslas – optiškai išryškina ir plokštumą, ir erdviškumo bei nesvarumo iliuziją.

Priartėti prie bazinių, sine qua non kūrybos proceso dalių siekia Gintautas Trimakas, kuris lyg vienas iš „alchemikų“, minimų bienalės anotacijoje, tarsi iš nieko padaro spalvas per dialogą su fotografijos medija. Tačiau svarbiausia šiuo atveju yra ne fotoaparatas, o „tik“ šviesa, suaktyvinusi šviesai jautraus popieriaus spalvos atsiskleidimą. Eglė Ridikaitė kelia ontologinius klausimus drobėse pateikdama tą pirmąjį vaizdą, kuris matomas prieš pat pradedant naują darbą. Rodos, nieko neatvaizduota, bet tuo ši tuštuma ir paveiki, ji pristabdo ir suglumina. „Tsekh“ galerijoje iš viso eksponuojama 13 autorių kūryba, kur kiekvienas savaip svarsto, apie ką yra ši bienalė.

Visą Pamėnkalnio galerijos (Pamėnkalnio g. 1, Vilnius) erdvę užima jautri japonų šiuolaikinio meno kūrėjos Rieko Koga paroda „I am here for you“ („Esu čia dėl tavęs“). Parodos pavadinimas nemeluoja – išties gali jausti menininkės buvimą, gali atsakyti į jos užduodamus klausimus, išsiuvinėtus tekstilės darbuose, taip pat gali jai palikti žinutę tam skirtose audinio atplaišose, kuriomis nukabintos galerijos kolonos. Įdomu matyti, kokia chameleoniška gerąja prasme yra Koga tekstilė – ji geba imituoti ir grafikos ar paveikslo įspūdį, gali tapti instaliacija ar priminti skulptūros lipdinius, kartu pabrėždama medijiškumo reliatyvumą šiuolaikiniame mene.

Dabarties pertekliaus laikais esame pripratę prie mus nuolat pasiekiančio didžiulio įvairiausių pavidalų informacijos kiekio, kviečiančio, o dažnokai – spaudžiančio atiduoti minutę dėmesio. Toks perteklius suniveliuoja informacijos svarbos laipsniškumą, viskas tampa vientisa ir todėl sunkiai išpančiojama mase. Norisi pritarti filosofo Vilémo Flusserio minčiai, jog dabartyje stabtelti skatina nebe nauja informacija, dėl didelio kiekio tapusi neinformatyvi, o verčiau jos sąstingis, leidžiantis atsikvėpti. Ko gero, bienalė „Laconica“ taip pat siekia priminti apie sulėtėjimo naudą.

 

Bienalė veikia iki lapkričio 4 d.

Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Rieko Koga, parodos „I am here for you“ Pamėnkalnio galerijoje fragmentas. V. Nomado nuotr.
Inos Budrytės darbai. Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Inos Budrytės darbai. Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Židrijos Janušaitės performanso fragmentas. V. Nomado nuotr.
Židrijos Janušaitės performanso fragmentas. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.
Bienalės „Laconica“ fragmentas, „Tsekh“ galerija. V. Nomado nuotr.