7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

II dramaturgų konkursas Alytaus miesto teatre

Daiva Čepauskaitė
Nr. 38 (1190), 2016-11-25
Kronika

Niekam ne paslaptis, kad įvairialypiame ir spalvingame Lietuvos teatro gyvenime nacionalinė dramaturgija vis dar tebėra silpniausioji teatrinio vyksmo grandis. Teatro bendruomenės pesimistai atkakliai tvirtina, kad Lietuvoje nacionalinė dramaturgija iš viso neegzistuoja, o optimistai organizuoja dramaturgijos konkursus, pjesių rašymo dirbtuves ar pavienius pjesių skaitymus, tikėdamiesi dramaturgijos dykumoje surasti bent kokią gyvą talento versmelę. Vienu iš tokių optimistų galima pavadinti ir Alytaus miesto teatrą, kuris jau antrus metus organizuoja respublikinį dramaturgų konkursą. Norintieji išgirsti, apie ką ir kaip teatrui rašo šiuolaikiniai dramaturgai mūsų šalyje, dabar gali ne tik sostinėje rengiamuose konkursuose - LNDT „Versmėje“, „Dramokratijoje“ arba LRT „Radijo teatre“, bet ir Alytaus miesto teatre.

Alytaus miesto teatras, prieš penketą metų į pasaulį paleidęs teatrų festivalį „Tegyvuoja komedija!”, jo programą papildė ir pjesių konkursu. Konkurso sąlygos labai demokratiškos, jame gali dalyvauti visi norintys, nepriklausomai nuo rašymo patirties, amžiaus, išsilavinimo. Galima dalyvauti anonimiškai, nenurodant tikrosios pavardės, tokiu būdu vertinimo komisija išvengia išankstinės nuomonės apie autorius. Pasibaigus konkursui, teatras organizuoja geriausių pjesių skaitymus publikai. Galimybė išgirsti savo kūrinį atliekant viešai yra ne tik gera paskata darbui, bet ir neabejotinai vertingos profesinės pamokos, parodančios kūrinio klaidas ir trūkumus, ypač naudingos pradedantiesiems rašytojams, todėl natūralu, kad nemaža dalis konkurse dalyvaujančių autorių yra mažai žinomi ar tik pradedantys savęs ieškoti autoriai. Tokie konkursai jiems yra gera proga prisistatyti publikai, pasitikrinti savo gebėjimus, išbandyti jėgas visos šalies kontekste. Konkurse dalyvauja ir jau žinomi dramaturgai, turintys pjesių rašymo patirties. Todėl konkursui pateiktų pjesių meninis brandumas labai įvairus. Įvertinus šių metų konkursui pateiktus darbus, galima pastebėti, kad jame dalyvavo ir profesionalūs kūriniai, ir nedrąsūs pirmieji bandymai, ir grafomaniška rašliava. Nagrinėjamos temos taipogi labai įvairios – nuo mėginimų rekonstruoti Lietuvos istorijos epizodus iki šių dienų aktualijų. Yra keletas bandymų liesti skaudžias savižudybės, sudėtingų tėvų ir vaikų santykių problemas, kvestionuoti tradicines vertybes, nuskamba ir šioks toks nedrąsus jaunatviškas protesto bei maišto balsas. Būsimiems dramaturgijos konkursų dalyviams norėtųsi palinkėti būtent drąsos, netgi kūrybinio įžūlumo ar akiplėšiškumo, nes atsargumas kūryboje vargu gali padėti sukurti ką nors ryškaus ir sukrečiančio.

Geriausiu šių metų konkurso kūriniu komisija pripažino Dovilės Statkevičienės pjesę „Horizontas“. Dovilė Statkevičienė jau nebe naujokė dramaturgijos lauke. Jos pjesės įgauna vis daugiau brandos, ryškėja savitas autorės mąstymo stilius ir originalus balsas. Pjesė „Horizontas“ pasakoja apie sudėtingus kartų konfliktus, tėvų ir vaikų santykius, jų vertybių skirtumus, žmogiškus ryšius bei artumo stoką. Pjesėje jautriai ir skaudžiai nuskamba gyvų žmonių istorijos. Antros vietos laimėtojas – rašytojas Aidas Jurašius. Jo pjesė „Bendri nusikaltimai“ liečia bendražmogiškas meilės, gyvenimo prasmės, pasirinkimo laisvės problemas. Trečiosios vietos laimėtoja Loreta Vilkytė savo pjesėje „Aš Jums padėsiu, mokytoja!” pasakoja mokyklos gyvenimo aktualijas, sukurdama įdomią ir komišką situaciją – mokiniai, suvokę sunkų mokytojų gyvenimą, nutaria jiems padėti ir įkuria pagalbos ministeriją mokytojų problemoms spręsti. Po pjesių skaitymų žiūrovams paaiškėjo ir publikos simpatijų prizas. Jis atiteko Loretai Vilkytei už pjesę „Aš Jums padėsiu, mokytoja!”.

Šis konkursas yra reikalinga ir svarbi injekcija šalies dramaturgijos gyvybei palaikyti. Lietuvoje nesant profesionalių dramaturgijos studijų, atskirų teatrų veikla puoselėjant ir palaikant nacionalinę dramaturgiją yra labai reikšminga. Talentai negimsta kiekvieną dieną, bet, tik nuosekliai ir atkakliai dirbant, tokia diena gali ateiti. Kas žino, galbūt Alytaus miesto teatras kada nors atras ir išugdys savo Šekspyrą, Strindbergą ar Pinterį.

 

Konkurso vertinimo komisijos narė, 

dramaturgė Daiva Čepauskaitė