Teatras

Vilniaus mažojo teatro sezonas

Tarptautinė menininkų komanda pristato Williamo Shakespeare’o „Audrą“

Ramunė Balevičiūtė

iliustracija
Režisierius Etienne Glaser ir aktorius Povilas Budrys
Nuotraukos iš VMT archyvo

Valstybinis Vilniaus mažasis teatras pakiliai pradeda 19-ąjį savo sezoną – jį rugsėjo 15 ir 16 dieną atidarys išskirtinė premjera. Tai tarptautinės menininkų komandos ir Vilniaus mažojo teatro trupės spektaklis pagal vieną paslaptingiausių Williamo Shakespeare’o pjesių „Audra“. Spektaklio kūrybinė grupė – švedų režisierius Etienne’as Glaseris, bulgarų kilmės scenografas ir dizaineris Youlianas Tabakovas ir Norvegijoje gimusi šviesų dailininkė, nuolatinė garsiojo choreografo Matso Eko bendradarbė Ellen Ruge. Jiems talkina kompozitorius Giedrius Puskunigis. „Audroje“ vaidina aktoriai Povilas Budrys, Larisa Kalpokaitė, Gintarė Latvėnaitė, Arvydas Dapšys, Sigitas Račkys, Mindaugas Capas, Audrius Bružas, Leonardas Pobedonoscevas, Mantas Vaitiekūnas, Ramūnas Cicėnas, Jokūbas Bareikis ir Rimo Tumino kurso studentai.

Vilniaus mažojo teatro vadovas Rimas Tuminas su režisieriumi Etienne’u Glaseriu susipažino dirbdamas Švedijoje. „Buvau nustebintas ir pakerėtas to grožio, kurį mačiau scenoje. Viskas paprasta, tikslu, vaisku ir lengva. Tokį ir įsivaizduoju tikrą teatrą“, – kalbėjo Tuminas, matęs kolegos režisuotus spektaklius pagal Dante’s „Dieviškąją komediją“ ir A. Strindbergo „Sapną“.

Pats Glaseris sakė apsisprendęs dirbti Vilniuje tik apsilankęs teatre, susipažinęs su aktoriais. „Atvykau be išankstinių įsipareigojimų. Apžiūrėjau teatrą, susipažinau su aktoriais ir nusprendžiau čia statyti „Audrą“, – pasakojo režisierius. Jis prisipažino, kad jį nustebino aukštas Vilniaus teatro lygis. „Manau, kad jums nereikia užsienio režisierių“, – sakė Glaseris. Anot režisieriaus, paskutinioji Shakespeare’o pjesė yra įvairialypė juodoji komedija apie žmogų, kuris valdo bangas ir vėją, įsakinėja nematomoms dvasioms, kad šios pildytų jo norus žaibo greitumu. „Bevaikščiodamas po istorinį Vilnių suvokiau, kad „Audra“ yra vilties netekusio ir kerštu kliedinčio kalinio svajonė“, – sakė režisierius.

Pristatydamas naująjį sezoną, Tuminas teigė neabejojantis, kad „Audra“ taps geriausiu Vilniaus mažojo teatro repertuaro spektakliu, nors Glaseris tikisi įvairių publikos vertinimų. „Brechtas svarbiausiu teatro spektaklio kokybės kriterijumi laikė tai, kad jis padalija publiką į entuziastus ir teatro nekentėjus“, – sakė „Audros“ režisierius, savo teatrine kalba laužantis nusistovėjusias konvencijas ir siekiantis maksimaliai jautraus aktoriaus dalyvavimo. „Audroje“ jis atsisakė visų efektų, išskyrus tuos, kuriuos gali išgauti aktoriaus kūnas ir balsas. Vilniaus mažojo teatro erdvė Glaseriui, dažniausiai dirbančiam daug didesnėse scenose, tarp jų ir operos, pasirodė ideali vaidinti Shakespeare’ą, nes čia aktoriai ir žiūrovai yra visai greta. „Tai erdvė, neleidžianti aktoriui apsimetinėti ir kartu skatinanti improvizuoti“, – mano režisierius, kuris pats vaidina nuo aštuonerių metų. Susižavėjimo Mažojo teatro erdve neslėpė ir scenografas Youlianas Tabakovas, prisipažinęs, kad šiuolaikinės „black box“ tipo scenos jam jau gerokai įkyrėjusios.

iliustracija
Scena iš spektaklio

Lietuvių aktoriams darbas su režisieriumi, turinčiu savitą požiūrį į vaidybą ir derinančiu skirtingus metodus, iš pradžių pasirodė nemažas iššūkis. Be to, aktorių liudijimu, labai aiškią spektaklio idėją ir viziją turintis Glaseris sugriovė visus išankstinius jų įsivaizdavimus apie personažus. Ypač netikėtas buvo režisieriaus sumanymas oro dvasios Arielio vaidmenį skirti aktorei Larisai Kalpokaitei.

Labai svarbi spektaklyje yra muzika, kurią gyvai atlieka akordeonistė Kristina Žebrauskaitė. Ne tik originalią muziką, bet ir ištisą garsų bei balsų partitūrą sukūręs kompozitorius Giedrius Puskunigis prisipažino mėgstąs minimalizmą, bet su tokiu, kokio reikalavo režisierius, dar nebuvo susidūręs.

Be „Audros“, šį sezoną Vilniaus mažasis teatras dar ketina pristatyti Rimo Tumino ir Arvydo Dapšio spektaklį pagal Alessandro Baricco romaną „Aistrų pilys“. Taip pat turėtų pradėti repetuoti režisierius Jonas Vaitkus, sumanęs naujai pažvelgti į Mikalojaus Konstantino Čiurlionio asmenybę ir likimą. Rudeniop teatras laukia naujos Mariaus Ivaškevičiaus pjesės apie Adomą Mickevičių. „Žvelgti į save per istorinių asmenybių prizmę, per jų likimus – tokia tema teatrui atrodo įdomi ir prasminga“, – sakė Tuminas. Be to, jau šį rudenį repertuare atsiras net du nauji spektakliai vaikams. Dideles viltis Mažojo teatro vadovas deda į būsimus režisierius, kurie kitąmet baigia studijas Muzikos ir teatro akademijoje. Jų diplominius darbus kitą vasarą ketinama pristatyti net atskiru festivaliu.