Muzika

Šiltai ir stilingai

Čiurlionio kvarteto koncertas violončelininko Sauliaus Lipčiaus 60-mečiui

Rita Nomicaitė

iliustracija
Čiurlionio kvartetas ir pianistė Ieva Jokubavičiūtė
M. Raškovskio nuotr.

Čiurlionio kvarteto – Jono Tankevičiaus (I smuikas), Dariaus Dikšaičio (II smuikas), Gedimino Dačinsko (altas), Sauliaus Lipčiaus (violončelė) – gruodžio 6-osios koncertas buvo skirtas kvarteto violončelininko 60-mečiui paminėti.

Saulius Lipčius – garsios šeimos palikuonis, bajoras. Kun. Jono Mačiulio (Maironio) sesuo Kotryna – violončelininko prosenelė. S. Lipčiaus senelė – Valstybės operos solistė Marija Lipčienė, jos vyras Mykolas ėjo aukštas valdininko pareigas Lietuvos Respublikos vyriausybėje (tai jo pasirašytų finansinių dokumentų pilnos tarpukario Lietuvos muzikų bylos). Daug koncertavusi pianistė Aldona Lipčiūtė ir žurnalistas bei poetas Leonas Narbutas – jubiliato tėveliai.

S. Lipčius yra pagrindinis kvarteto veržlios ir margaspalvės veiklos organizatorius. „Metų ir patirties našta, rodos, visai neslegia maestro Sauliaus Lipčiaus pečių. Jo veidas visuomet švyti jaunatviška energija ir anaiptol ne naiviu optimizmu, o galvoje nuolat bręsta nauji sumanymai, vis dažniau nebeįtelpantys į griežtus akademinio muzikavimo „rėmus“. Tai maestro neabejotinai suartina su už jį gerokai jaunesniais Čiurlionio kvarteto nariais“, – žiniasklaidai skirtame anonse rašė Veronika Janatjeva.

Jubiliato profesinė veikla žavi kryptingumu ir nesiblaškymu. Tiesiog – trisdešimt aštuonerius metus jis griežia šiame kvartete, nedarydamas karjeros. Bet kvartetas yra gavęs Nacionalinę premiją, o S. Lipčius – apdovanotas Vytauto Didžiojo ordino Karininko kryžiumi.

Ansamblio profesinę sėkmę rodo ir kiti dalykai. Antai – griežta garsiausiose Europos salėse: „Gewandhaus“, „Beethovenhaus“, „Schauspielhaus“, „Concertgebouw“, „Royal Festival Hall“ („H. Purcell Room“). Kvartetas yra dalyvavęs „Berliner Festwochen“, „Meranofest “, „Janáčkuv maj“, „Moravian Autumn“, „Prahos pavasario“, daugelyje kitų festivalių. Be to, gastroliuota Kanadoje, Islandijoje, Italijoje, Austrijoje, Šveicarijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Olandijoje, Danijoje, Švedijoje, Suomijoje, Norvegijoje, Rytų Europos šalyse. Ką tik ansamblis koncertavo Japonijoje ir Kinijoje – į pastarąją kvartetas vyko su Lietuvos Respublikos Prezidentą Valdą Adamkų lydėjusia delegacija.

Gruodžio 6 d. koncerto Filharmonijoje programa nebuvo derinta su jubiliejaus nuotaika, bet pasirinkta muzika – Ludwigo van Beethoveno ir Ernö Dohnányi opusai – vakarą prisodrino gilaus vidinio grožio.

Porą kartų atlikti šią koncertinę programą specialiai iš Niujorko atvyko talentinga jauna pianistė Ieva Jokubavičiūtė (M.K. Čiurlionio menų mokyklos auklėtinė, vėliau studijavusi JAV ir baigusi Curtis (Filadelfija) muzikos institutą bei Mannesso (Niujorkas) muzikos koledžą). E. Dohnányi (1877, Bratislava – 1960, Niujorkas) koncerto programoje atsirado jai pasiūlius. Šis vengrų kompozitorius – B. Bartóko draugas, pasaulyje žinomas ne mažiau už jį. Vakaro metu skambėjo E. Dohnányi Fortepijoninis kvintetas Nr. 2, es-moll, op. 26 (1914). Moderni ir kartu romantiška, ilgesio kupina muzika tą vakarą buvo padailinta retai pasitaikančiu erdviu skambesiu.

L. van Beethoveno fortepijoninį trio B-dur, op. 11 (1798) I. Jokubavičiūtė, D. Dikšatis ir S. Lipčius atliko pasigėrėtinai: ne tik nuosekliai stilingai (jau vien tai verta pagarbos), bet ir gyvai, lanksčiai, spindulingai.

Koncertą pradėjo L. van Beethoveno kvartetas Nr. 10, Es-dur, op. 74 (1809). Įvairiais atžvilgiais forsuotų, įtemptų, gaivališkų Beethoveno muzikos interpretacijų kontekste Čiurlionio kvarteto šiltas, švelnus, apgalvotai tylus griežimas – kitokios kultūros alternatyva. Ansamblis vėl stebino techniškai lygiu atlikimu ir subalansuotu muzikos stiliaus perteikimu: platėjančio kvėpavimo dramaturgija, romantizuota frazuote, dainingu tonu – tuo, kas būdinga romantizmo epochos artėjimą pajausti leidžiančiai muzikai.