Dailė

Menininkų ir meno institucijų santykiai Lenkijoje

Aktualūs trečiadienio pokalbiai ŠMC kavinėje

Renata Dubinskaitė

iliustracija
Monika Sosnowska. "Pabodęs kambarys"

Gegužės 10 d. 18 val. ŠMC kavinėje vyks antrasis ir paskutinis pokalbis tema "Dailininkų sąjungos: regioninė perspektyva". Šia tema siekiama sukurti palyginimo platformą, kuri, kaip tikimasi, paskatins struktūriškesnę, prasmingesnę diskusiją apie ŠMC ir LDS, menininkų ir institucijų nesutarimus bei papildys ją naujais aspektais. Pirmajame pokalbyje balandžio mėnesį Andreasas Gedinas papasakojo apie beveik analogišką meninių institucijų konfliktą Švedijoje, o dabar vietos situaciją bus galima palyginti su kur kas artimesne kaimyne – Lenkija.

Apie Lenkijos situaciją papasakoti pakviestas Jarosławas Suchanas (g. 1966 m. Krokuvoje), jis šiuo metu yra Ujazdovski pilies šiuolaikinio meno centro Varšuvoje direktoriaus pavaduotojas ir vyriausias kuratorius, netrukus taps Lodzės meno muziejaus direktoriumi, o anksčiau vadovavo "Bunkier" galerijai Krokuvoje. Suchanas yra daug metų trunkančio parodų projekto "Pačiame dėmesio centre" pagrindinis kuratorius, ciklo, kuris skirtas menininkams, pradėjusiems savo karjerą pokomunistinėje Lenkijoje (viena šio ciklo paroda šiuo metu rodoma Varšuvos šiuolaikinio meno centre). Pasibaigus šiam projektui 2007 m. Suchanas redaguos didžiulį projekto katalogą, tapsiantį vienu svarbiausių Lenkijos šiuolaikinio meno istoriją formuojančių dokumentų. Jis yra daugelio meno leidinių redaktorius ir straipsnių autorius.

Suchanas nagrinės priežastis, kodėl Lenkijoje taip mažai domėtasi, kaip institucijos formuoja meninę veiklą, ir kodėl ginčai su galerijomis tebuvo marginalus reiškinys. Jo teigimu, destruktyvios institucijų galios Lenkijoje nelabai suvokė nei žiūrovai, nei menininkai, netgi akistatoje su darbais/akcijomis, kurių tiesioginis tikslas ir buvo dekonstruoti galerijų sistemą. Kitose šalyse šiuolaikinio meno raida buvo aiškiai susijusi su neinstitucinėmis tendencijomis, o Lenkijoje ji įgavo abstraktesnę kovos su dominuojančiais apibrėžimais, taisyklėmis, įpročiais ir meninėmis nuostatomis formą. Jei su galerijomis apskritai kovota, tai tik lyg tarp kitko. Viena iš šio fenomeno priežasčių – romantizmo ir modernizmo laikus siekiantis įsitikinimas, kad "esmė" neturėtų būti painiojama su "paviršiumi". Kitaip tariant, kad menas, kaip "grynosios dvasios" ir "absoliučių vertybių" sfera, turėtų laikytis kuo toliau nuo visko, kas galėtų jį įvelti į paviršutiniškus [politinius] interesus. Tačiau priežastimi galėjo būti ir žinojimas, kad tokie gestai sukeltų rimtus padarinius. Kadangi komunistinėje Lenkijoje praktiškai visos galerijos priklausė valstybei, bet kokia jų kritika, ypač tokia, kuri parodytų galeriją kaip "galios struktūrą", būtų suvokta kaip valdančiojo elito kritika. Suprantama, ką tai būtų reiškę menininkui ir kritikui. Suchano pasakojimas turėtų atskleisti, kokią įtaką minėtos meninės sampratos ir politinė sistema padarė formuojantis dabartiniams menininkų ir kuratorių, menininkų organizacijų bei parodinių institucijų santykiams.

ŠMC kavinės pokalbiai – atvira diskusijų arena, kur kviečiami dalyvauti visi norintys. Pokalbiai dažniausiai vyksta anglų kalba, tačiau blogiau suprantantiems visada padeda savanoriai vertėjai. Kviečiame pasikalbėti, išreikšti nuomonę ar tiesiog pabendrauti.