Teatras

Pogrindinis teatras iš Baltarusijos

Baltarusijos Laisvojo teatro forumas

Ingrida Daunoravičiūtė

iliustracija
"4.48 Psichozė"

Valstybinis Jaunimo teatras balandžio 4–8 d. pristato unikalų projektą – Baltarusijos Laisvojo teatro forumą. Šis projektas tęsia jau kelerius metus Jaunimo teatre inicijuojamų šiuolaikinę kaimyninių šalių dramaturgiją pristatančių forumų tradiciją. Šių metų Baltarusijos Laisvojo teatro forumas neapsiriboja naujausių baltarusių pjesių eskizais ir skaitymais. Naujojo Jaunimo teatro projekto tikslas – pristatyti tik prieš metus kaimyninėje šalyje gimusį Laisvąjį teatrą.

Minsko Laisvasis teatras atstovauja unikaliam kultūriniam reiškiniui, viešai išreiškiančiam nesitaikymą su esama padėtimi Lukašenkos vadovaujamoje šalyje. Šiandien Laisvasis teatras yra vienintelė nepriklausoma trupė, drąsiai besipriešinanti valdžios cenzūrai ir spaudimui. Nuo pat teatro įsikūrimo pradžios jo globėjais tapo iškiliausios pasaulinės kultūros asmenybės: Vaclavas Havelas, Tomas Stopardas, Arturas Kopitas. Britų dramaturgijos žvaigždė T. Stopardas Laisvojo teatro kvietimu 2005 m. buvo atvykęs į Minską susitikti su jaunaisiais Baltarusijos dramaturgais; taip pat 2005 m. lapkritį įvyko Baltarusijos Laisvojo teatro prisistatymas Rygos Jaunojo žiūrovo teatre, kur baltarusių teatras buvo sutiktas su didžiuliu susidomėjimu; 2006 m. vasarį Laisvasis teatras debiutavo Rusijoje, V. Mejerholdo centre. Po viešnagės Vilniuje Laisvasis teatras laukiamas Helsinkyje, Ciuriche, Dubline. Pasak Laisvojo teatro lyderio N. Chalezino, "tam, kad Minske žiūrovas patektų į mūsų spektaklį, jis turi sužinoti specialų telefono numerį, paskambinti ir užsiregistruoti. Tik po to atvykstama į susitartą vietą mieste, kur reikia patvirtinti savo tapatybę. Į visus spektaklius žiūrovai registruojami iš anksto, kitaip patekti į patalpą, kurioje rodomas spektaklis, praktiškai neįmanoma."

Baltarusijos Laisvasis teatras įkurtas 2005 m. kovą, kai dramaturgas Nikolajus Chalezinas ir jo žmona Natalija Koliada inicijavo šiuolaikinės dramaturgijos konkursą. Per du mėnesius jie sulaukė 230 pjesių iš 9 šalių. Nuo to laiko Laisvajam teatrui pavyksta statyti išskirtinius spektaklius aktualiomis temomis, teatro iniciatyvinės grupės tikslas – ryžtingai kovoti už savo teisę kurti alternatyvų teatrą iki Lukašenkos režimo griūties.

Pamatiniai Laisvojo teatro siekiai suformuluoti 2005 m. gruodį pasirodžiusiame manifeste:

"Mes, žmonės, mylintys teatrą ir nusprendę susieti su juo savo gyvenimą, įsitikinę, kad teatras egzistuoja dėl žiūrovo: mąstančio, atjaučiančio ir tobulėjančio; siekiantys kurti ir perteikti savo idėjas žiūrovams; suvokę, kad mūsų šalies teatro menas nugrimzdo į baimės ir autocenzūros liūną; suprantantys, kad virš šiuolaikinio nacionalinio teatro pakibo grėsmė tapti ideologinių dogmų priedu; tikintys, kad susiklosčiusią situaciją galima pakeisti, pareiškiame, jog sieksime: statyti spektaklius ir juos rodyti žiūrovams nepaisant iš bet kur kylančių trukdymų; provokuosime žiūrovų emocijas, versdami juos mąstyti, tikėti ir jaudintis kartu; skelbsime aktualaus teatro idėjas, teatro, laisvo nuo ideologinių tabu, konjunktūros ir konformizmo; naudosime teatro kalbą, atliepiančią nūdienos iššūkius; pritrauksim į teatrą naują žiūrovą – nepriimantį falšo, melo ir kvailumo; naudosime, mūsų nuomone, būtinas meninės raiškos priemones, nepaisydami stereotipų ir dogmų; perteiksime žiūrovams meno moralumo ir nuoširdumo tezę; nuosekliai ginsime savo teisę į kūrybinę laisvę."

Forume Jaunimo teatre pristatomos šiuolaikinės Baltarusijos pjesės.

Balandžio 4 d. 18 val. – K. Stešiko "M.m. Scenos iš gyvenimo" (rež. B. Latėnas – Salė 99). Konstantinas Stešikas gimė 1979 m., nuo 15 metų rašo poeziją, prozą ir pjeses. Šiuo metu studijuoja dramaturgiją Baltarusijos valstybiniame kultūros ir meno universitete. K. Stešikas parašė 14 pjesių, viena naujausių – "M.m. Scenos iš gyvenimo" – analizuoja savižudybės fenomeną.

Balandžio 5 d. 18 val. – N. Chalezino "Aš atėjau" (rež. S. Uždavinys – Salė 99). Laisvojo teatro lyderio, žurnalisto, dramaturgo Nikolajaus Chalezino 2003 m. parašyta pjesė yra pelniusi specialųjį žiuri prizą II tarptautiniame dramaturgijos konkurse "Eurazija – 2004"; šiuolaikinės dramaturgijos konkurso "Veikiantieji asmenys" žiuri diplomą; specialų televizijos kanalo "Kultūra" prizą už "Originalią žmogaus likimo ir apsisprendimo temos traktuotę"; specialų "Radijo Rosija" prizą už "Humanizmą kūryboje"; specialų kompanijos "Allianz – ROSNO" prizą kaip "Žmogiškumą teigianti pjesė".

Baltarusijos Laisvojo teatro spektakliai:

Balandžio 6 d. 18 val. – K. Stešiko, P. Priažko ir P. Rasolko "Mes. Autoidentifikacija" (rež. Vladimiras Ščerbanas – Didžioji salė). Anot Nikolajus Chalezino, pjesė ir spektaklis siekia išskirti ryškiausias bei skausmingiausias baltarusių charakterio ypatybes ir siūlo apie tai atvirai diskutuoti. "Mes. Autoidentifikacija" sukurta iš epizodų, analizuojančių mirtį, vedybas, laisvę, užfiksuotų naujos Nacionalinės Minsko bibliotekos statybos darbų aikštelėje. Šis Lukašenkos inicijuotas statybų projektas vertintas kaip didžiausia kvailystė. Socialiai orientuotoje medžiagoje režisierius Vladimiras Ščerbanas pasitelkia play theatre priemones ir Anatolijaus Vasiljevo kalbos ugdymo pratimų elementus.

Balandžio 7 d. 18 val. – N. Chalezino ir N. Koliados "Džinsų karta" (rež. Nikolajus Chalezinas – Salė 99). Spektaklio muziką kūrė Lavras Beržaninas DJ Laurelas, savo muzikiniais darbais užsitarnavęs nuosekliausio bei intelektualiausio Baltarusijos diskžokėjaus vardą. Spektaklį galima pavadinti kontrkultūrine ode, monologo metu diskžokėjas leidžia muzikinius įrašus, kurių sunkios bosinės linijos suteikia projektui magiško skambesio.

Balandžio 7 d. 20.30 – S. Kane "4.48 Psichozė" (rež. V. Ščerbanas – baras "BIX"), vaidina Olga Šancina ir Jana Rusakevič. Baltarusiškoji garsiosios britės Sarah’os Kane pjesės "4.48 Psichozė" pastatymo versija yra tikras Laisvojo teatro kūrybinis manifestas, išreiškiantis nesitaikstymą su šiuolaikinį sociumą ištikusia socialine ir moraline krize. Spektaklis sukrečia išorinio minimalizmo, ribinio aktorių įsigyvenimo į vaidmenis, formos užaštrinimo bei įžūlaus atvirumo ir nevilties vienybe. Išeidamos prieš žiūrovą į jokios galimybės atsiriboti nuo žiūrovo nepaliekančią vaidybinę klubo erdvę, aktorės personažų lūpomis prabyla apie save, apie tuos, kurie šalia, apie tai, ką teko pamatyti ir iškentėti. 2005 m. spalio 1 d. "The Guardian" publikuotame straipsnyje T. Stopardas rašė: "Alternatyviame klube Minsko pramoniniame rajone rodomas Laisvojo teatro spektaklis "4.48 Psichozė" pagal Kane pjesę. Salė perpildyta žiūrovų, o improvizuota "scena" tokia mažytė, kad vienai iš aktorių darant staigų judesį, jos ranka užkliudo mano petį. Aktorės užpučia žvakes, spektaklis pasibaigia, į salę grįžta šviesa ir "nacionalinė psichozė" – permanentiška nūdienos Baltarusijos būsena. Tai šalis, kur policijos skaičius gyventojų skaičiui lenkia bet kurią pasaulio šalį, šalis, sukaustyta pojūčio, kad niekas pasaulyje net neįtaria, kur ji yra."

Balandžio 7 d. 22 val. – Baltarusijos roko grupių "Draugas Mauzeris" ir "Sudaužyta vaikino širdis" koncertas (baras "BIX"). "Draugas Mauzeris" – baltarusiško roko naujosios bangos lyderiai, o daina "Nešvarus vanduo" yra vienintelio baltarusiško internetinio hitų parado lyderė. Grupė "Sudaužyta vaikino širdis" susibūrė 2004 m. ir tais pačiais metais pasirodžiusi Baltarusijos kultūros universitete greitai išsiveržė į šalies pogrindinio roko elitą.

Balandžio 8 d. 19 val. – N. Moščina "Kvėpavimo technika beorėje erdvėje" (rež. Vladimiras Ščerbanas – Salė 99), vaidina Aleksejus Razmachovas, Pavelas Rodakas-Gorodnickis, Jana Rusakevič, Ana Solomianskaja, Denisas Tarasenko. "Kvėpavimo techniką beorėje erdvėje" galima pavadinti tragikomiška jaunos moters, mirštančios vėžininkų palatoje, istorija. Pasak Rusijos kritikės A. Nikolskajos, tai išbaigčiausias turinio ir formos prasme Laisvojo teatro darbas: "Puikioje dramaturgės Natalijos Moščinos pjesėje susikerta išmintingi svarstymai apie Dievą ir terorizmą, meilės polėkis atsidūrus ant būties prarajos ir nepataisomos, visiškos kiekvieno iš mūsų vienatvės."