Muzika

Filharmonijoje – atlikėjų meistriškumą liudijantys kūriniai

anonsai

iliustracija
Olegas Maisenbergas

Balandžio 1-osios vakarą Nacionalinėje filharmonijoje koncertuos Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO), diriguojamas orkestro meno vadovo ir vyriausiojo dirigento Juozo Domarko, ir svečias iš Austrijos pianistas Olegas Maisenbergas.

Anot maestro J. Domarko, visi šio koncerto kūriniai yra labai įtaigūs, emociškai paveikūs ir reikalaujantys nepaprasto atlikėjų meistriškumo. "Bélos Bartóko Koncertas orkestrui pasirinktas todėl, kad šiemet minime kompozitoriaus gimimo 125-ąsias metines, – pasakojo LNSO vadovas. – Tai vienas geriausių ir populiariausių XX a. simfoninių opusų, sudėtingas atlikti tiek techniškai, tiek dėl savo vidinės sandaros, meninio sumanymo ir psichologinio įspūdžio".

"Sergejaus Rachmaninovo "Rapsodiją N. Paganini tema" fortepijonui ir orkestrui įveikia tik aukščiausios klasės pianistai", – teigė J. Domarkas. Kūrinys išpopuliarėjo jau po pirmo atlikimo. Itin savikritiškam jo autoriui net kilo įtarimų, esą jei opusas toks mėgstamas, tai veikiausiai kažkas čia negerai... Nepaisant virtuozinių pasažų, tviskančios bravūros, Rapsodija yra gana pesimistinė. Varijuodamas N. Paganini temą, autorius čia prieina iki tragizmo tonų, panaudoja mirtį simbolizuojančią viduramžių bažnytinę giesmę "Dies irae" ("Dieną rūsčią"), kurios akordais ir baigiasi kūrinys. Ir Rachmaninovo, ir Bartóko opusai parašyti artėjant kūrybiniam autorių saulėlydžiui, abu kuria panašią nuotaiką.

Kitą simfoninę drobę, kurią klausytojai išgirs koncerte, maestro J. Domarkas prilygino ginklų pasitikrinimui kariuomenėje. Tai – vienu didžiausių muzikinio impresionizmo laimėjimų vadinama Maurice’o Ravelio siuita iš baleto "Dafnis ir Chlojė". Šis kūrinys suteikia progą parodyti simfoninio orkestro meistriškumą, pajėgumą, visų galimybių sutelkimą. "Nors techniškai sudėtinga, ši populiari ir publikos mėgstama baleto muzika sklidina saulės, šviesos, vaikiško naivumo, džiaugsmo, vitališkos jėgos", – sakė dirigentas.

S. Rachmaninovo "Rapsodiją N. Paganini tema" fortepijonui ir orkestrui skambins Olegas Maisenbergas. Šis Vienos muzikos ir vaizduojamojo meno universiteto profesorius koncertuoja su garsiausiais pasaulio orkestrais, diriguojamais Z. Mehtos, Ch. von Dohnįnyi, N. Järvio, R. Frühbecko de Burgoso, G. Prźtre’o ir kitų garsių muzikų. Jis dalyvavo beveik visuose didžiuosiuose festivaliuose – Zalcburgo, Vienos, Lokenhauzo, Liucernos, Berlyno, Florencijos, Edinburgo, Ruro, Sviatoslavo Richterio Maskvoje ir kt. Dešimtmečius tęsiasi O. Maisenbergo kūrybinė draugystė su Gidonu Kremeriu. Jiedu pakviesti ir į šiųmetį prestižinį Zalcburgo festivalį.

Odesoje gimęs, Kišiniove užaugęs, Maskvoje studijavęs pianistas 1967 m. laimėjo II premiją F. Schuberto tarptautiniame konkurse Vienoje ir tapo konkurso "XX a. muzika" nugalėtoju. 1971–1980 m. koncertavo su Maskvos filharmonijos ir kitais SSRS orkestrais, buvo vienas žymiausių šios šalies atlikėjų. Nuo 1981 m. O. Maisenbergas gyvena Vienoje.

Kitas susitikimas su puikia muzika ir atlikėjais Nacionalinėje filharmonijoje – balandžio 5-ąją. Čia skambės didžiųjų Vienos klasikinės mokyklos meistrų muzika. Josepho Haydno, Wolfgango Amadeus Mozarto ir Ludwigo van Beethoveno kūrinius atliks Lietuvos kamerinis orkestras. Su orkestru solo skambins subtili menininkė iš JAV Golda Vainberg-Tatz. Iš Lietuvos kilusią M.K. Čiurlionio menų mokyklos, S. Rubino muzikos akademijos (Tel Avivas) ir Juilliardo mokyklos (Niujorkas) auklėtinę kritikai vertina puikiai: "Pianistės prisilietimas tvirtas ir tikslus" ("New York Times"), "kerinti interpretatorė" ("Tagblat"), "savita menininkė virtuozė" ("The Time Argus"). Balandžio 5 d. Lietuvos kameriniam orkestrui diriguos Modestas Pitrėnas, jis pakeis dėl staigios tėvo mirties negalintį į Vilnių atvykti Constantine’ą Orbelianą.

LNF inf.