7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

„Pasistengiau“ – paauglystės aktualijomis apipinta disleksijos tema

Gintarė Žaltauskaitė
Nr. 38 (1487), 2023-11-17
Teatras Anonsai
Kristina Marija Kulinič, Raimondas Klezys ir Andrius Mockus spektaklyje „Pasistengiau“. G. Žaltauskaitės nuotr.
Kristina Marija Kulinič, Raimondas Klezys ir Andrius Mockus spektaklyje „Pasistengiau“. G. Žaltauskaitės nuotr.

Lietuvos teatre – paaugliams skirta premjera. Spektaklis „Pasistengiau“ gimė jaunajai auditorijai kuriančio teatro „No Shoes“ bendradarbystėje su Lietuvos audiosensorine biblioteka. Spektakliu siekiama ne tik atliepti spektaklių stygių paaugliams, tačiau ir skleisti žinią apie disleksiją bei galimybę su ja „susidraugauti“.

 

Disleksija – vienam iš dešimties

 

Remiantis Europos šalių tyrimais, skaitymo sutrikimai būdingi 7–10 proc. visuomenės. Disleksija – tai neurologinis ypatumas, nesiejamas su rega ir išliekantis visą gyvenimą. Ją turintiems asmenims atitikti reikalavimus tradicinėje mokymo aplinkoje tampa iššūkiu.

 

„Paauglystėje mane kankino klausimas, kas yra normalu, o kas – ne“, – dalinasi pjesės autorė Kristina Marija Kulinič. Tuomet, kai ji dar mokėsi mokykloje, apie disleksiją nebuvo kalbama, o jei mokiniui sunku skaityti ar rašyti, manyta, kad vaikas nepakankamai stengiasi. „Geriausiu atveju esi truputį juokingas lėtapėdis, blogiausiu – nurašomas kaip tiesiog „durnas“ ir „nenormalus“. Vaiko ir paauglio psichinei sveikatai tai, akivaizdu, labai kenkia. Daug vaikų užauga nežinodami, kas su jais negerai, ir neišmokę išnaudoti savo tikrojo potencialo“, – pasakoja kūrėja, aiškindama, kodėl sudomino būtent ši tema. Menininkė mini, jog nors disleksija atima įprastą gebėjimą skaityti, tačiau suteikia kitus talentus. Dalis individų geba greitai įsisavinti informaciją klausymo ar vizualiuoju būdu, turi itin lakią vaizduotę, yra kūrybiški bei pastabūs detalėms.

 

„Noriu, kad kiekvienas paauglys pamatytų save, draugus ir savame kailyje pasijaustų gerai, kad ir koks jis bebūtų“, – teigia K. M. Kulinič. Tuo tarpu pjesėje greta disleksijos temos paliečiami ir paauglystės išgyvenimai – pirmoji meilė ir simpatijų trikampis, tikrųjų pomėgių bei tikrojo aš paieškos ir santykiai su tėvais bei mokytojais.

 

Netradicinis ugdymas

 

Po Lietuvos mokyklas jau sėkmingai keliauja režisierės, edukologės I. Jackevičiūtės bei dramaturgo, aktoriaus R. Klezio jaunimo temas atliepiantis spektaklis „Dulkėti veidrodžiai“, mažuosius žavi pasirodymas „Upė“ bei kiti. Pasak „No Shoes“ įkūrėjų, teatras išskirtinai kuria tik jaunajai auditorijai, įprastą švietimą praturtindami neformaliuoju ugdymu.

 

„Kuriame taip, kad spektakliai būtų nesunkiai išvežami ir tinkami parodyti bet kokioje ne teatro erdvėje. Teatro repertuare iki šiol buvo spektakliai ikimokyklinio bei gimnazinio amžiaus vaikams ir jaunuoliams, tad norėjome papildyti repertuarą 5–8 klasės mokiniams skirtu spektakliu. Ieškant medžiagos, suklusau išgirdus Kristinos Marijos Kulinič parašytos pjesės „Pasistengiau“ skaitymus. Pjesės kompaktiškumas, teksto lakoniškumas, specifinė jaunimo kalba ir analizuojamos problemos iškart leido pajusti, jog tai puikiai tinkama medžiaga paauglystės išgyvenimus patiriantiems jaunuoliams“, – spektaklio „Pasistengiau“ idėja dalinasi režisierė Ieva Jackevičiūtė. Ji teigia, jog šalia tarpusavio santykių, draugystės, pirmos meilės patirčių atsirandanti specifinio išskirtinumo – disleksiją turinčio jauno žmogaus tema – leidžia per meną paliesti itin svarbias ir vis dar mažai analizuojamas  skaitymo sunkumus patiriančių vaikų problemas. Nors spektaklis problemų nesprendžia, tačiau šiuolaikine teatro kalba atkreipia dėmesį į mūsų tarpe esančius įvairiausius žmones bei parodo, jog su jais galime megzti artimus ryšius.

 

Kūrėjai džiaugiasi, jog disleksijos temai skiriama vis daugiau dėmesio, o ją diagnozavus suteikiamos sąlygos pilnavertiškai mokytis bei atrasti savo išskirtinumą. Tuo tarpu Jurgita Bertulytė-Skominienė atkreipia dėmesį, jog itin svarbu ankstyvas mokymo pritaikymas: „Specifiniai sutrikimai sukelia rimtų sunkumų visame mokymo procese. Vaikai patiria ilgalaikių psichologinių ir akademinių nesėkmių, o tai trukdo maksimaliai išnaudoti jų turimus gebėjimus. Tuo tarpu ankstyvoji diagnostika, kompleksinė pagalba, įvairių pagalbinių-kompensacinių priemonių naudojimas pamokose gali ne tik padėti išvengti skaudžių pasekmių ateityje, bet ir palengvinti patiriamus mokymosi sunkumus jau dabar“, – teigia mokymų ypatumo centro „Labirintas“ plėtros vadovė.

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skelbia apie naują metodiką, skirtą skaitymo sutrikimą turintiems moksleiviams, kurią šiuo metu jau išbando keletas šalies mokyklų. Tuo tarpu pasaulyje – būrys žinomų asmenybių, kurioms disleksija nesutrukdė siekti svajonių. Tai aktorius Orlando Bloomas, režisierius Stevenas Spielbergas, verslo magnatas ir išradėjas Steve‘as Jobsas, pasakų autorius Hansas Christianas Andersenas, aktoriai Orlando Bloomas, Arnoldas Schwarzeneggeris, Keira Knightley, pripažinti genijai Albertas Einsteinas, Leonardo da Vinci ir kiti.

 

Bibliotekos – ne tik įprastai skaitantiems

 

Spektaklis „Pasistengiau“ sukurtas bendradarbiaujant su Lietuvos audiosensorine biblioteka. Ši biblioteka garsina knygas ir tokiu būdu knygų pasaulį atveria skaitytojams, kurie neturi galimybės skaityti įprastu būdu dėl disleksijos, silpnos regos ar kitų negalių ar būklių. Lietuvos audiosensorinės bibliotekos įkurta bei administruojama virtuali biblioteka ELVIS prieinama tiek virtualiai elvislab.lt, tiek ir daugelyje šalies bibliotekų.

 

„Atrodo, paradoksalu, kad bibliotekų erdvėse, tarp knygų, rodomas spektaklis, kalbantis apie disleksiją“, – sako Ramunė Balčikonienė, Lietuvos audiosensorinės bibliotekos komunikacijos vadovė. Ji ragina naudotis bibliotekomis, nes čia išties laukiamas kiekvienas: „Mokomės atrasti kiekvienam tinkamą bendravimo būdą ar veiklos formą. Kviečiame užsukti į bibliotekas ir tapti mūsų mokytojais“, – teigia iniciatyvos „Biblioteka visiems“ koordinatorė.

 

Iniciatyva „Biblioteka visiems“ siekiama plačiau atverti duris įvairių poreikių turintiems lankytojams bei skatina priimti vieniems kitus, nepaisant mūsų skirtumų ir įvairumo. O bendradarbystė su režisiere Ieva Jackevičiūte bei teatru „No Shoes“ iniciatyvai suteikia naujų spalvų: spektaklio „Pasistengiau“ pirmieji rodymai žiūrovus pasieks būtent bibliotekų padaliniuose bei bendradarbiaujančiose mokyklose Kaune, Šiauliuose, Panevėžyje, Klaipėdoje ir Vilniuje. Teatro pasirodyme paliečiamą disleksijos temą po spektaklio vykstančioje diskusijoje plačiau pristatys bibliotekų atstovai.

 

Spektaklio „Pasistengiau“ išankstinės peržiūros jau įvyko Vilniuje (Lietuvos audiosensorinėje bibliotekoje, Nacionalinėje dailės galerijoje bei Menų spaustuvėje), jas stebint tikslinei auditorijai. Taip pat į išankstines premjeras kviečiami žiūrovai Lietuvos bibliotekose ir mokyklose Kaune (Kauno Bernardo Brazdžionio progimnazijoje, lapkričio 13 d.), Šiauliuose (Šiaulių Gegužių progimnazijoje, lapkričio 24 d.), Klaipėdoje (Imanuelio Kanto viešojoje bibliotekoje, lapkričio 25 d.), Panevėžyje (Panevėžio apskrities G. Petkevičaitės Bitės viešojoje bibliotekoje, gruodžio 4 d.).

Tuo tarpu į spektaklio premjerą Vilniuje, Menų spaustuvėje, žiūrovai kviečiami gruodžio 8 d. (bilietai netrukus bilietai.lt). Po Naujųjų metų spektaklis tęs savo keliones po mokyklas per programą „Kultūros pasas“.

 

Spektaklyje pasirodo aktoriai Kristina Marija Kulinič, Raimondas Klezys ir Andrius Mockus, muziką kūrė Matas Saladžius, režisierė Ieva Jackevičiūtė, dramaturgė Kristina Marija Kulinič, vizualizacijų autorė Akvilė Gelažiūtė, dailininkė Indrė Pačėsaitė. Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Kristina Marija Kulinič, Raimondas Klezys ir Andrius Mockus spektaklyje „Pasistengiau“. G. Žaltauskaitės nuotr.
Kristina Marija Kulinič, Raimondas Klezys ir Andrius Mockus spektaklyje „Pasistengiau“. G. Žaltauskaitės nuotr.