7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kūrybinėje erdvėje DRAMATEST – Augtumo Danieliaus Harnerio eskizas „Vienišieji vakarai“

VMT inf.
Nr. 6 (1413), 2022-02-11
Teatras Anonsai
 Eskizas „Vienišieji Vakarai“. VMT nuotr.
Eskizas „Vienišieji Vakarai“. VMT nuotr.

Vasario 13 d. Valstybinio Vilniaus mažojo teatro Repeticijų salėje bus parodytas režisieriaus Augtumo Danieliaus Harnerio eskizas pagal Martino McDonagho pjesę „Vienišieji Vakarai“ („The Lonesome West“, 1997), sukurtas laimėjus VMT projekto-konkurso DRAMATEST atranką.

 

Kūrybinė komanda: aktoriai Pijus Ganusauskas, Aušra Giedraitytė, Balys Latėnas, Tomas Stirna,  kompozitorius – Jokūbas Tulaba, scenografė – Patricija Vytytė, kostiumų dailininkė – Guostė Mickevičiūtė. Literatūros konsultantas, vertėjas – Marius Povilas Elijas Martynenko.

 

Pačioje 2021 m. pabaigoje Vilniaus mažasis teatras paskelbė kvietimą jauniesiems režisieriams dalyvauti DRAMATEST atrankoje. VMT DRAMATEST – tai nauja dramaturgijos ir teatro bandymų erdvė, kurios sėkmingi rezultatai pretenduoja tapti VMT repertuaro dalimi. Šis projektas rengiamas jau antrus metus. Šiemet, kaip ir pernai, kviesti dalyvauti režisieriai, per paskutinius 10 metų baigę studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje ar kitoje atitinkamos krypties aukštojo mokslo institucijoje, turintys įdomią dramaturginę medžiagą arba spektaklio viziją ir norintys ją įgyvendinti Vilniaus mažajame teatre, sukurdami eskizą arba pjesės skaitymą.

 

Iš pateiktų 15 paraiškų vertinimo komisija šiemet atrinko dvi pasiūlytas idėjas, kurių autoriai – Greta Štiormer ir Augtumas Danielius Harner. Šiems dviem jauniesiems kūrėjams Vilniaus mažasis teatras sudarė galimybę teatro erdvėse vasario mėnesį kurti eskizą pagal pasirinktą aktualią medžiagą –patiems suformuoti kūrybinę komandą, į ją įtraukiant ir VMT aktorius, ir plėtoti savo režisūrinį sumanymą, naudojantis teatro infrastruktūra bei labiau patyrusių kolegų patarimais.

 

Pirmasis eskizą žiūrovams ir teatro bendruomenei pristatys A. D. Harneris (g. 1995) – teatro režisierius, 2021 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje baigęs Oskaro Koršunovo vadovaujamą kursą. Jaunąjį menininką domina socialinis, dokumentinis teatras. Dar studijų metais jis organizavo pjesių skaitymus politinės prievartos (A. Kureičik „Įžeisti. Baltarusi(j)a“ pjesės skaitymas pristatytas kartu su L. Kutkaite, reaguojant į 2020 metų įvykius Baltarusijoje), ksenofobijos, kitokio žmogaus priėmimo (K. Pociaus „Jusufas“ pristatytas kartu su OKT) temomis, kaip asistentas dirbo O. Koršunovo spektaklyje „Mūsų klasė“, kuriame gvildenama jautri Rytų Europoje vykdytų žydų pogromų istorija, 2019 m. „Sirenų“ festivalyje, jaunųjų vitrinoje, pristatė savo spektaklį „Viskas, kas žemiška, liudija apie mirtį“ (pagal Daniilą Charmsą).

 

Britų dramaturgo M. McDonagho pjesė „Vienišieji Vakarai“ – tai juodoji komedija. Paklaustas, kodėl eskizui pasirinko būtent šią medžiagą, režisierius A. D. Harner argumentavo: „Man įdomu, kad pjesėje labai giliai užkabinta brolių Kiprijono ir Valentino (aktoriai Balys Latėnas ir Tomas Stirna) tarpusavio santykių tema, plėtojama tokia archetipinė, bet kartu ir šiuolaikiška Kaino ir Abelio istorija. Tačiau, jeigu Kaino ir Abelio istorija baigiasi labai aiškiai – Kainas yra išvaromas klajoti, – tai šioje pjesėje matome santykius dviejų brolių, kurie, regis, atsidūrė užburtam rate.“

 

A. D. Harnerio nuomone, nors pjesė parašyta XX a. paskutiniame dešimtmetyje, bet joje paliečiamos tuometės aktualijos labai lengvai atpažįstamos ir šiandien: „Natūraliai kyla klausimas, ar nesam ir mes, kaip visuomenė, užstrigę laike. Regis, progresuojam, bet iš tiesų tos pačios problemos kartojasi, o mūsų santykis su jomis išlieka panašus. Gal dėl to iškyla asociacija su absurdo dramaturgija, S. Becketto „Belaukiant Godo“ – tarytum laukiam kažkokio stebuklingo sprendimo, kurio greičiausiai nebus.“

 

Nors pjesėje vaizduojamas Airijos kaimas, tačiau, pasak eskizo autoriaus, kūrinyje gvildenama katalikybės įtaka, kuri Lietuvoje taip pat didelė, tad pjesėje ryškus autoritetą prarandančios Katalikų bažnyčios, moralinio stuburo netekimo motyvas aktualiai nuskambės ir Lietuvoje.

 

Eskizo kūrėjas pabrėžė besižavintis McDonagho pjesės stiliumi, kurį būtų galima įvardyti kaip realizmą, palengva peraugantį į siurrealizmą, todėl viena iš repeticijoms keliamų užduočių – užčiuopti, kaip ir kada vyksta tie stiliaus pokyčiai. Iššūkių kelia ir pjesės kalba – šiurkštūs, dinamiški dialogai, tad eskizo kūrėjams svarbu atrasti scenoje tariamos kalbos skambesį ir ritmą.

 

Eskizui nechronologine tvarka pasirinktos kelios scenos, o per repeticijas režisierius kėlė sau uždavinį ne tik sudominti žiūrovą, bet ir supažindinti jį su visais pjesėje veikiančiais personažais, atskleisti jų tarpusavio santykius. Pasak eskizo kūrėjo, be dviejų brolių, pjesėje labai įdomi ir kunigo, tėvo Velso (aktorius Pijus Ganusauskas) bei jaunos merginos Meilutės (aktorė Aušra Giedraitytė) linija. Pasak režisieriaus, būtent jauno, tikėjimo krizės ištikto kunigo, savo aplinkoje nerandančio Dievo, personažas pjesę tarsi suriša, suveržia.

 

A. D. Harneris akcentavo, kad kurdamas eskizą stengiasi nepaversti sceninio veiksmo tiesiog komedija, nes personažai yra šaržuoti, karikatūriški, todėl nuslysti į juokinimą labai lengva. „Bene pagrindinė užduotis aktoriams – sugebėti labai greitai „persijungti“, mat temperatūra pjesėje itin greitai keičiasi, ji labai dinamiška, čia ryškūs kontrastai, ir mes tai pabrėšim įvairiais būdais, taip pat ir vizualiai. Todėl šis eskizas išties išsiskirs kontrastų estetika – kai garsas su vaizdais kartais nesueina, viskas, regis, truputį ne savo vietoje. Bet būtent toks ir yra sumanymas.“

 

Pasak projekto DRAMATEST sumanytojos, Vilniaus mažojo teatro meno vadovo pavaduotojos Gabrielės Tuminaitės, tokios kūrybinės erdvės privalumas – jaunam režisieriui sudaromos galimybės per trumpą laiką – vos dvi savaites – išbandyti savo idėją profesionalioje aplinkoje, su kitais profesionaliais kūrėjais, išlaikant bandymo, eksperimento dvasią, nebijant užduoti profesinius klausimus. Režisierius A. D. Harner teigė: „Dabar, jau pradėjęs, mažiau bijau suklysti – tiesiog darom, ką norim padaryti. Kita vertus, jaučiu didelę atsakomybę suvaldyti visą kūrybinę komandą, juolab kad viskas šiame konkurse turi įvykti greitai. O apskritai – šitas ritmas, lengvas teatro chaosas man patinka, išties gera jame būti.“

 

Vasario pabaigoje Vilniaus mažajame teatre bus parodytas ir antrosios šių metų DRAMATEST atrankos laimėtojos Gretos Štiormer eskizas pagal Gabrielės Labanauskaitės pjesę „L yra S“. Eskizų peržiūra – atvira, tačiau vietų skaičius – ribotas, todėl žiūrovai įleidžiami tik iš anksto užsiregistravę. Daugiau informacijos – www.vmt.lt arba Vilniaus mažojo teatro FB puslapyje.

 

 

Žymos:
VMT inf.,
 Eskizas „Vienišieji Vakarai“. VMT nuotr.
Eskizas „Vienišieji Vakarai“. VMT nuotr.