7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

„Buda palėpėje“ – rytietiška Solo teatro premjera

Solo teatro inf.
Nr. 27 (1306), 2019-09-06
Teatras Anonsai
Birutė Mar spektaklyje „Buda palėpėje“. Solo teatro nuotr.
Birutė Mar spektaklyje „Buda palėpėje“. Solo teatro nuotr.

Rugsėjo 11d. 19 val. Šv. Kotrynos bažnyčioje Vilniuje, Japonijos kultūros festivalio „NowJapan“ (www.nowjapan.lt) programoje Solo teatras pristatys naujojo sezono premjerą – spektaklį „Buda palėpėje“, sukurtą japonų kilmės amerikiečių rašytojos Julie Otsuka romano motyvais.

Spektaklio scenarijaus autorė ir režisierė Birutė Mar; choreografė Sigita Mikalauskaitė, dailininkė Indrė Pačėsaitė, muziką kūrė ir parinko Antanas Kučinskas, videodailininkas Karolis Bratkauskas, šviesų dailininkas – Audrius Jankauskas.

2011 m. sukurtas japonų kilmės amerikietės rašytojos J. Otsuka romanas „Buda palėpėje“ (prieš keletą metų išleistas ir lietuvių kalba, išvertė Emilija Ferdmanaitė) buvo išsyk pastebėtas ir įvertintas svarbiais Amerikos literatūriniais prizais. Knyga sukurta pagal tikras XXa. pradžios japonų emigrantų gyvenimo istorijas: po pirmojo pasaulinio karo japonai vyrai plaukė į San Franciską ieškotis darbo - vėliau vieni jų užsidirbę grįžo į Japoniją, kiti pasiliko Amerikoje ir ėmė kurti šeimas. Į Japoniją siųsdavo nuotrauką (nebūtinai tikrą) ir laukdavo nuotakos, išsirinkusios savo būsimąjį iš fotografijos. Autorė seka „fotografijų nuotakų“ pėdomis - keliauja su jomis alinančioje kelionėje laivu į Ameriką, stebi pirmąjį susitikimą su būsimu vyru, svajonių apie stebuklingą gyvenimą Amerikoje žlugimą. Kasdienybės ritualai trunka iki lemtingo Perl Harboro ryto, po kurio japonai Amerikoje masiškai buvo iškeldinami iš savo namų, išvežami ir pradanginami - tiesiog išnyko tarsi rūkas, lyg jų nebūtų buvę.   

Pasak spektaklio režisierės ir aktorės Birutės Mar, „Budos palėpėje“ istorija savaip primena Lietuvos okupacijos bei Sibiro tremties laikmetį, kuomet tūkstančiai žmonių buvo tyliai „nušluoti“ nuo Lietuvos ir pasaulio žemėlapio, bei holokausto laikotarpį Europoje. „Šis spektaklis – tarsi mano ankstesnės pjesės ir spektaklio „Ledo vaikai“, pasakojančio apie lietuvių likimus Sibiro tremtyje,  tęsinys. Tai istorija - apie japonų genocidą Amerikoje tais pačiais 1941-siais metais, kuomet Po Perl Harboro užpuolimo dešimtys tūkstančių emigracijoje gyvenusių japonų buvo išvežta į koncentracijos stovyklas.

J.Otsuko savo tėvų ir protėvių istoriją pasakoja daugiskaitos asmeniu „mes“. Regis, jai pritaria tūkstančių moterų choras - lyg antikinėje tragedijoje ar japoniškoje Noh dramoje. Moterų, drauge išgyvenančių skaudžius nuo savo šaknų atskirtų žmonių likimus. Tai itin jautriai papasakota istorija apie ryšį su gimtąja žeme ir protėviais pasaulio tautų maišymosi epochoje, apie tautos savastį kaip stiprybę ir būdą išlikti.“

Spektaklis kuriamas tradicinio japonų teatro principu, kuriame istorija pasakojama apjungiant šokį, judesį, tekstą ir gyvai scenoje skambančią muziką. Spektaklyje dalyvauja atlikėjų duetas – aktorė Birutė Mar ir muzikantas Egidijus Ališauskas, gyvai grojantis rytietiškais instrumentais (gongu, fleita, mušamaisiais iš kt.).

Žymos:
Solo teatro inf.,
Birutė Mar spektaklyje „Buda palėpėje“. Solo teatro nuotr.
Birutė Mar spektaklyje „Buda palėpėje“. Solo teatro nuotr.