7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Neturgiškas vakaras turguje

Kristina Apanavičiūtė
Nr. 30 (1224), 2017-09-22
Teatras
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės

Kiek žmonių teatrą keičia į turgų? Kiek iš jų teatrą geba atrasti turgaus mėsos halėje ar vaisių/daržovių skyriuje? Būtent turgaus erdvėje Žaliakalnio turgaus teatro festivalio organizatoriai apgyvendino teatro procesus, o pirkėjus, atėjusius atlikti šeštadieninio turgaus ritualo, pasitiko neįprasta  dienotvarke. Taigi antrąjį, rudeniškai vasarišką rugsėjo šeštadienį, Kauno miesto gyventojai turėjo galimybę Žaliakalnio turguje įsigyti ne tik duonos, bet ir žaidimų bei kultūros. 

Rugsėjo 9 diena buvo suskirstyta į dvi dalis: rytinę ir vakarinę programą.

Apsistokime ties vakaru.

Buvo siūlomos trys opcijos kultūringam vakarui turguje praleisti: šokio, cirko ir maisto spektaklis „Viskas įskaičiuota“; akordeonistų kvarteto „Indeed“ koncertas; „(G)ROUND ZERO“ šokio spektaklis.

Kadangi pati festivalio erdvė – gana neįprasta ir pakankamai buitiška, buvo įdomu stebėti, kaip aplinka veikia menininkus bei žiūrovus, ir kaip jie veikia erdvę, aplinką, ją transformuoja. Teatro procesams darė įtaką tiek pati aplinka, tiek joje kasdienį gyvenimą gyvenantys, natūralūs ir savotiški turgaus darbuotojai, savo aktyviu buvimu patapę ne tik turgaus, bet ir teatro festivalio personažais. Šie (atsitiktiniai, tačiau realūs turgaus veikėjai) kartais sužibėdavo taip ryškiai, kad dėmesio koncentraciją reikėdavo tolygiai dalinti jiems ir profesionaliems menininkams veikiantiems pagal programą

Pro akis vis prabėgdavo turgaus bičiulis su šluota, dėmesio reikalaudamas skambiomis (neatpažintos kalbos) dainomis. Paskutinio, „(G)ROUND ZERO“, spektaklio metu kelios moterys raiškiai aikčiodamos ir vos nulaikydamos išmaniuosius su įjungtu  filmavimo rėžimu kėlė plastikinę taurę už apnuogintus šokėjų kūnus.

Vienas iš realių turgaus veikėjų buvo itin ryškus. Iš pirmo žvilgsnio galėtum pamanyti, kad jis tik eilinis apsaugos darbuotojas, prižiūrintis tvarką festivalio metu. Tačiau pasikalbėjus su viena iš festivalio organizatorių paaiškėja, kad visus metus natūraliai kaupiamas personažas pražysta tik festivalio vakaro eigoje. Ir taip rašau, gink Die, ne iš blogos valios ar sarkastiškų paskatų. Išties yra be galo įdomu stabėti, kuomet laisvas ir nieko nevaržomas pilietis drąsiai reaguoja ir net įsitraukia į visą tai, ką kuria menininkai. Šis aktyvus festivalio dalyvis buvo savotiškas prieskonis visos vakarinės programos eigoje. 

Pirmojo vakarinės dalies spektaklio „Viskas įskaičiuota“ metu kūrėjos pakvietė susirinkusius įsitraukti ir sudalyvauti pačiame spektaklio procese. Į kūrybinį veiksmą įsitraukė dvidešimt išrinktųjų ir dvidešimt pirmasis – turgaus apsauginis. Kadangi jis šį spektaklį stebėjo/jame dalyvavo jau antrą sykį (šią informaciją gavome iš jo paties lūpų), leido sau aktyviau reikštis ir skatinti kitus, ką tik į veiksmą įmestus žiūrovus. Porindamas spektaklio sumanytojoms, aktyvusis apsauginis, nesikuklindamas pjaustė daržoves greta jų ir su džiaugsmu laukė spektaklio kulminacijos – šventinės vakarinės sriubos. 

Akordeonistų kvarteto „Indeed“ metu susirinkusią auditoriją užliejo įvairių muzikos stilių sintezė. Lietuviškai santūrūs susirinkusieji koncerto metu monumentaliai įsitaisė savo vietose ir pasirinko pasyvaus žiūrovo poziciją. Tik ne aktyvusis apsauginis. Raginimo ar kvietimo pašokti susilaukė ne viena dailiosios lyties atstovė. Net susilaukęs neigiamo atsako, vikrusis veikėjas nenukabino nosies ir džiaugėsi koncertu.

Vakarėjant Žaliakalnio turgus pasikeitė ir išryškėjo kai kurie akcentai, kurių dieną pamatyti nebuvo galima. „(G)ROUND ZERO“ spektaklis vyko turgaus aikštelėje ne po stogu, tad tokia neapribota erdvė suteikė pasirodymui dar nematytų spalvų ir akcentų, tokių kaip automobilio įtraukimas ar gretimais esanti siena, neplanuotai suveikusi kaip projektorius, atspindis šokėjų siluetus. Žaliakalnio turgaus apsauginis šį akcentą (galimybę kurti šešėlius sienoje) pastebėjo ir panaudojo jį dėmesiui į save patraukti. Viso šokio spektaklio metu veikiančioji trijulė (Marius Pinigis, Marius Pauplauskas ir Andrius Stakelė) turėjo konkurentą, kuris aktyviai veikė (demonstravo savo choreografinius sugebėjimus) už scenos (šokių aikštelės ribų) taip nuvogdamas dalį žiūrovų dėmesio. 

Žaliakalnio turgaus teatro festivalio vakarinė dalis ne tik prailgino turgaus erdvės ir kai kurių darbuotojų darbo valandas, bet ir įrodė festivalio lankytojams, kad kiekviena (nebūtinai šabloniškas teatro normas atitinkanti) erdvė gali neplanuotai pateikti itin teatrališkų prieskonių. Aktyvus žiūrovų įsitraukimas į kultūrinį veiksmą  įrodo, kad organizatorių komanda ir dalyvaujantys menininkai siekdami bendruomenės socializacijos ir ribos tarp menininko ir žiūrovo trynimo eina teisinga linkme.

Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės
Žaliakalnio turgaus teatro festivalis, nuotr. R. Bartusevičiūtės