Tarptautinis senosios muzikos festivalis „Banchetto Musicale“, rengiamas nuo 1989 m., yra vienas seniausių, svarbiausių ir didžiausių šio neakademinio pobūdžio renginių Lietuvoje, kuriame autentiškai pristatoma muzika nuo pirmųjų rašytinių šaltinių iki ankstyvosios romantikos. Labai svarbi švietėjiška edukacinė festivalio misija: supažindinti Lietuvos publiką su pasaulyje pripažintais senosios muzikos kolektyvais, dar negirdėtais kūriniais arba naujomis jų interpretacijomis, puoselėti negausų mūsų šalies muzikinį palikimą, kurti svarius ir reikšmingus mūsų paveldą prikeliančius projektus.
2013 m. tapęs tarptautinės senosios muzikos festivalių asociacijos REMA nariu, festivalis kiekvienų metų programai pradėjo taikyti aktualias temas: 2018 m. buvo pavadintas „Meilė stipresnė už neapykantą“, 2019 m. – „Moterys“, 2020 m. – „Gyvenimas ir mirtis“, 2021 m. – „Dievo motina“, 2022 m. – „Jeruzalė“, 2023 m. – „Tremtis“.
XXXIV festivalio „Banchetto musicale“ renginius sieja Brolybės tema. Brolybė kaip tam tikras idėjinis ir moralinis variklis žmoniją įkvėpė įvairiems vieningiems idealams ir darbams siekiant aukštesnio gėrio, traukė į bendrą veiklą, socializavo ir jungė. Brolybė – tai gilus ir ilgalaikis ryšys tarp asmenų, dažnai pagrįstas bendromis vertybėmis, patirtimi ar tikslais. Šis reiškinys apima ištikimybės, abipusės paramos ir giminystės jausmus tarp kraujo brolių ir seserų ar grupėse – broliškose organizacijose, bendruomenėse ar judėjimuose. Brolybė peržengia draugystę, ji nužymi įsipareigojimą vienas kito gerovei ir sėkmei, dažnai pasireiškiantį nesavanaudiškumo, apsaugos ir solidarumo veiksmais. Platesne prasme brolybė – tai visų žmonių vienybės ir kolektyvinės atsakomybės idėja, skatinanti pasaulinės ar bendruomeninės brolybės jausmą, ypatingą, atidų, matantį ir priimantį asmenišką žvilgsnį nepaisant skirtumų. Kalbėti apie brolybę muzikos kalba ypač paranku: muzika pranoksta ne tik skirtingas epochas, valstybes, kultūras ir žodines kalbas, bet ir materialius pavidalus, suvienija ir suteikia ypatingą bendruomeninę patirtį. Šių metų festivalis pagerbia brolybės idėją, primindamas tai, kas šiais laikais vis dar yra labai svarbu.
Festivalyje pasirodys atlikėjai iš Estijos, Italijos, Jungtinės Karalystės, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos, Nyderlandų, Prancūzijos, Šveicarijos bei Vokietijos.
Pirmasis festivalio koncertas – „Ensemble quidni“ parengta programa „Amor mi fa cantar“. Atlikėjų žvilgsnis nukreiptas į romantinės meilės temą XIV a. Italijos muzikoje, tačiau ši tema klausytojus švelniai palydės ir į platesnius brolybės, be kurios neįmanoma tikroji meilė, vandenis.
Vokiečių kompozitorius Matthiasas Weckmannas Hamburgo mieste įkūrė „Collegium Musicum“ – muzikinį ansamblį ir tuo pačiu intelektualų ir menininkų bendruomenę, kuri rinkdavosi diskutuoti, dalintis, ieškoti ir atrasti. Minint šio išskirtinio menininko 350-ąsias mirties metines festivalyje skambės jo klavyrinė muzika, atliekama vargonininko ir klavesinininko Léono Berbeno.
Šveicarijoje įsikūręs ansamblis „La Morra“ koncerte „Universum Petri“ nukels klausytojus į vieno ryškiausių lenkų Viduramžių poetų ir kompozitorių Petrus Wilhelmi de Grudenczo (1392–1480) ir jo kolegų muzikinį pasaulį. Petrus Wilhelmi de Grudenczo (Petro iš Grudziondzo) kūrinių autorystės nustatymas tapo reikšmingu XX a. Rytų Europos muzikologijos pasiekimu. 1975 m. čekų muzikologas Jaromíras Černý XV a. motete pastebėjo akrostichą Petrvs VVilhelmi ir susiejo šį motetą su kitais panašaus stiliaus ir panašius akrostichus turinčiais iki tol anoniminiais laikytais kūriniais. Petras, gimęs 1392 m. Grudziondze, tuo metu valdomame Vokiečių ordino, mokėsi Krokuvoje ir vėliau tarnavo Šventosios Romos imperijos valdovo Frydricho III kapelionu. Jo kūryboje dera regionui būdinga konservatyvi polifonija ir prancūzų ars nova stilius. Nors šiandien žinomas mažai, Petro iš Grudziondzo muzikinis palikimas yra neįtikėtinai gausus. Ansamblis „La Morra“, pelnęs vieno geriausių Europos vėlyvųjų Viduramžių ir ankstyvojo Renesanso ansamblių vardą, siekia pristatyti ne tik centrinę šios koncertinės programos figūrą, bet ir platesnį kultūrinį kontekstą, kuriame susiformavo Petro iš Grudziondzo muzikinė mintis bei kuriam jis pats turėjo didelės įtakos.
Džiaugiamės galėdami pakviesti „Banchetto musicale“ publiką į Lietuvos vardą prestižiniame senosios muzikos institute „Schola Cantorum Basiliensis“ garsinančių, Lietuvos, Šveicarijos ir kitų šalių senosios muzikos scenas vienijančių jaunųjų atlikėjų koncertus. „Stile Antico: amžinojo miesto meistrai“ programoje skambės Romos mokyklos, vadinamojo stile antico, ir kitų, stile moderno kūrusių Romos kompozitorių kūriniai. O štai tarptautinis ansamblis „Ineffabilis“ dovanos koncertą vaikams ir visai šeimai, primindamas tolimą, bet amžinai gyvą, svajingą ir įkvepiančią Barboros Radvilaitės ir Žygimanto Augusto meilės istoriją.
Ištikimiems festivalio klausytojams puikiai pažįstamas sakralinės muzikos ansamblis „Jerycho“ atliks didžiojo Renesanso meistro Josquino de Prés muzika paremtas ir lenkų kompozitoriaus Krzysztofo Boreko kiek pertvarkytas ir papildytas mišias „Missa Mater Matris“. Šiuo koncertu atiduodama duoklė tiek Abiejų Tautų Respublikos muzikiniam paveldui, tiek aktyviems ir vaisingiems kultūriniams mainams XVI a. Europoje.
Netikėtas ir provokuojantis patyrimas laukia publikos, išgirsiančios Baroko, šiuolaikinės ir elektroninės muzikos projekto „Magnetic Bach“ koncertinę programą „Tikko“. Projektas gyvuoja jau nuo 2019 m., yra surengęs daugybę koncertų visame pasaulyje kaskart pasitelkdamas vis kitų skirtingų epochų kompozitorių muziką bei elektroakustinių improvizacijų intarpus. Tačiau projekto centre nuolat išlieka ta pati idėja – jungti tai, kas iš pažiūros nesujungiama, tai, kas nepaisant skirtybių traukia vienas kitą it magnetas.
Šių metų festivalį užbaigs išskirtinis renginys, nukelsiantis mus į XVIII a. Leipcige veikusios draugijos aplinką ir Gottfriedo Zimmermanno kavos namus. 1715 m. Leipcige duris atvėrę „Zimmermann“ kavos namai vos per kelis metus tapo madingiausia miesto susibūrimų vieta, kurioje kas savaitę nemokamus koncertus rengė „Collegium Musicum Leipzig“, vadovaujamas G.Ph. Telemanno, o vėliau ir J.S. Bacho. „Zimmermann“ kavos namuose įvyko daugybės pasaulietinių Telemanno ir Bacho kūrinių, tarp jų ir kantatos „Schweigt stille, plaudert nicht“ BWV 211, kitaip žinomos „Kavos kantatos“ pavadinimu, premjeros. Festivalio uždarymo koncerto centre būtent pastarasis kūrinys, ne tik šmaikščiai komentuojantis to meto naujus ir vokiečių įtariai sutiktus gastronominius vėjus, bet ir pakviesiantis klausytojus į žymiuosius kavos namus – kultūrinių mainų, bendrystės ir brolybės židinį. Ilgametis koncerto programos muzikos vadovės klavesinininkės Alinos Rotaru ir festivalio bendradarbiavimas publikai dovanojo jau ne vieną įspūdingą muzikinį projektą. Šiuo nuotaikingu pasirodymu Alina Rotaru, solistai ir tarptautinis festivalio orkestras siūlo pažvelgti į Leipcigo menininkų broliją iš mūsų laikų perspektyvos.
Festivalis tęsia tradiciją prisidėti prie edukacinės ir švietėjiškos misijos: „Ensemble quidni“ narys Peppe Frana (viduramžių liutnia, giterna) Vilniaus Balio Dvariono dešimtmetės muzikos mokyklos mokinius, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentus ir visus norinčiuosius pakvies į arabų, indų, tradicinės ir senosios muzikos meistriškumo kursus, skirtus instrumentalistams ir dainininkams, profesionalams ir mėgėjams. Kursai taps puikia brolybės tarp mažųjų ir didžiųjų, patirties perdavimo, globos, palydėjimo, padrąsinimo ir vienijančio muzikos poveikio erdve.
XXXIV festivalis išties dosnus jaunystės gūsių. Šiais metais „Fringe Day“ scenoje pasirodyti buvo atrinktas jaunas senosios muzikos ansamblis iš kaimyninės Latvijos, vokalo, smuiko ir klavesino balsais prabilsiantis apie įnoringai, tačiau žaismingai konkuravusių itališkojo ir prancūziškojo Baroko sintezę goûts réunis (liet. „suvienytųjų skonių“) stiliaus muzikoje.
Festivalio renginiai vyks 2024 m. rugsėjo 7–spalio 3 d. Vilniuje: Vilniaus Šv. vysk. Stanislovo ir šv. Vladislovo arkikatedroje bazilikoje, Sapiegų rūmuose, Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje (Pranciškonų bažnyčioje), Valdovų rūmuose, Muzikos magijos klube, Dūmų fabrike, Samuelio Bako muziejuje.
Su festivalio kalendoriumi galite susipažinti čia.
Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.