Klaipėdos koncertų salėje šešios solistės grojo šešiomis arfomis
Sausio 27 d. Klaipėdos koncertų salėje įvyko ypatingas koncertas „Arfų fiesta“. Instrumentinių fiestų programų seriją koncertų salėje rengia Klaipėdos kamerinis orkestras ir jo meno vadovas Mindaugas Bačkus. Šio ciklo programos turiningos, edukacinės, pristatančios įdomius įvairių epochų kūrinius ir aukšto profesionalumo atlikėjus.
Retokai esame kviečiami į šio dieviškojo instrumento solinių programų koncertus, o tą vakarą pirmą kartą Lietuvos scenoje šešiomis arfomis grojo šešios solistės! Publika išgirdo ne tik gražiausius klasikinio arfos repertuaro kūrinius, bet ir šiuolaikinio lietuviško opuso premjerą bei išskirtinį kūrinį, parašytą net šešioms arfoms!
„Arfos fiestoje“ su Mindaugo Bačkaus vadovaujamu kolektyvu pasirodė Joana Daunytė, Aistė Baliunytė-Dailidienė, Gabrielė Ašmontaitė-Bačkuvienė, Liucilė U. Vilimaitė, Žiedė Bružaitė ir Giedra Julija Tutkutė. Koncerte dalyvavo ir du Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijos moksleiviai: Emanuelis Jakelis ir Petras Čepinskas, groję keltiškomis arfomis (mokytoja Joana Daunytė).
Pirmą kartą Lietuvoje skambėjo viena iš 2021 m. Liucilės U. Vilimaitės sukurtos „Trilogijos“ arfų sekstetui dalių – „Funky business“. Pristatydama kūrinį autorė paminėjo, kad jis sukurtas per karantiną, jį iš dalies inspiravo Franko Zappos asmenybė, jo kūryba ir mintis, kad „be muzikos laikas būtų tik terminas, per kurį reikia susimokėti mokesčius“. „Funky business“ atveria netikėtas arfų skambesio galimybes, klausytojas vedamas neįprastų garsų išgavimo, instrumento vibracijų, akustinių efektų atradimų keliu. Plaštaka užgaunamas korpusas įvairiose arfos vietose, specialiais brauktukais išgaunami garsai ir kiti efektai kūrė netikėtus derinius, augino dramaturginę ir dinaminę kūrinio liniją. Neatsiejama jos dalimi tapo ir atlikėjų kuriama erdvinė kūrinio choreografija. Beje, minėtas Vilimaitės kūrinys arfų sekstetui bei kompozicija „Žalčiai“ arfai ir styginių orkestrui 2022 m. skambėjo Pasauliniame arfos kongrese Kardife (Velsas, Didžioji Britanija).
Liucilė U. Vilimaitė – Vilniaus Balio Dvariono dešimtmetės muzikos mokyklos auklėtinė. 2022 m. ji su pagyrimu baigė magistro studijas Hagos Karališkojoje konservatorijoje, arfos ir kompozicijos klasėse, tapo kelių tarptautinių konkursų laureate. Koncerte „Arfos fiesta“ ji su Klaipėdos kameriniu orkestru atliko populiarų Claude’o Debussy opusą „Danse sacrée et danse profane“ („Sakralinis ir pasaulietinis šokiai“). Arfininkė grojo subtiliai, artistiškai ir labai muzikaliai. Džiugino tobulas solo instrumento ir orkestro santykis, garso balansas.
Ypatingas koncerto akcentas – kompozitoriaus Arvydo Malcio kūrinio „Olivijos pabudimas. Du šokiai arfai ir styginiams“ premjera. Koncerte dalyvavęs kompozitorius pristatydamas savo opusą minėjo, kad jį sukurti paskatino solistė Joana Daunytė. „Jos pirminė idėja – tarsi lietuvių kompozitoriaus kūrinio sugretinimas su populiariaisiais Debussy šokiais: sakraliuoju ir pasaulietiniu. Mano kūrinio idėja ir vizija susiformavo spalio mėnesį, gimus anūkei Olivijai. Norėjau sukurti kažką šviesaus, vaikiškai tyro ir džiaugsmingo – tam labai tiko arfos instrumentas. Kūrinys rašytas prieškalėdiniu laikotarpiu, lyg prisimenant romantiškas Hofmano pasakų nuotaikas, kurios mus lydi nuo vaikystės. Norėjau, kad klausytojas pajustų tą nesugadintą vaikystės tyrumą, vaikiškų žaidimų džiugesį ir ilgesį, taip pat nuostabų ryto saulės spindulių žvilgesį“, – sakė autorius.
Kompozitoriaus lūkesčius scenoje įgyvendino arfininkė Daunytė ir Klaipėdos kamerinis orkestras, atskleisdami subtiliausias arfos prigimties savybes, technines galimybes, o solistė parodė aukščiausią profesinį meistriškumą. Joana Daunytė – Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos, Ženevos aukštosios muzikos mokyklos (Šveicarija), Amsterdamo konservatorijos (Nyderlandai), Norvegijos muzikos akademijos Osle auklėtinė. Arfininkė yra daugelio tarptautinių konkursų laureatė, 3-iojo Berlyno tarptautinio muzikos konkurso bei 5-ojo Manhatano tarptautinio muzikos konkurso aukso medalių laimėtoja.
Didžiulių ovacijų koncerte sulaukė Aistės Baliunytės-Dailidienės ir Giedros Tutkutės duetas. Su orkestru jos atliko Maciejaus Małeckio „Concertino in an old style“. Baliunytę-Dailidienę gerai žino Lietuvos muzikos profesionalai ir klausytojai. Magistro laipsnį įgijusi Nacionalinėje Paryžiaus muzikos konservatorijoje, arfininkė yra daugelio tarptautinių konkursų prizinių vietų laureatė, tarptautinių festivalių Lietuvoje, Europoje ir Šiaurės Amerikoje dalyvė. Vienas ryškiausių Aistės laimėjimų – VIII vieta 2016 m. vykusiame prestižiniame „International USA Harp Competition“ (Indiana, JAV). Koncerte duetu ji grojo su jauniausia „Arfos fiestos“ dalyve Tutkute, Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos moksleive. Giedra Julija jau yra daugelio tarptautinių konkursų laureatė, nuo šių metų – Mstislavo Rostropovičiaus fondo „Pagalba Lietuvos vaikams“ stipendininkė.
Kūrinių dviem arfoms ir orkestrui pasaulinėje muzikos literatūroje yra vos keletas, tad ir jų atlikimo praktika solistams reta. Małeckio „Concertino in an old style“ labai džiugus, šviesus, koncertiškas kūrinys. Jį solistės ir orkestras atliko su ypatinga energija ir muzikavimo dvasia.
Arfininkė Gabrielė Ašmontaitė-Bačkuvienė pagrojo Marjano Mozeticho „El Dorado“ – monumentalų, modernų kūrinį, persmelktą ir minimalizmo, ir lyriškų melodijų, romantizmo harmonijų, moto perpetuo ritmų. Kūrinys reikalauja didelio techninio meistriškumo. Ašmontaitė-Bačkuvienė, Klaipėdos Stasio Šimkaus konservatorijos auklėtinė, 2020 m. baigė arfos magistro studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, J. Daunytės arfos klasėje.
Klaipėdos S. Šimkaus konservatorijoje mokėsi ir Žiedė Bružaitė, šiuo metu studijuojanti Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, J. Daunytės arfos klasėje. Su Klaipėdos kameriniu orkestru arfininkė atliko Georgo Friedricho Händelio Koncerto arfai ir orkestrui B-dur I dalį.
Viena iš koncerto staigmenų – Bernardo Andrès „Muscade“, kurį atliko Kauno J. Naujalio muzikos gimnazijos moksleiviai Emanuelis Jakelis ir Petras Čepinskas. Arfos meno paslapčių juos taip pat moko Daunytė.
Vakaro programą vainikavo dieviško grožio Adagietto iš Gustavo Mahlerio Simfonijos Nr. 5, kurią kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru atliko Daunytė. Subtili interpretacija, aiški muzikinės minties plėtotė ir emocinė įtampa, romantiniu ilgesiu alsuojanti melodija tapo tarsi viso koncerto tyliąja kulminacija.
Didžiausi pagyrimo žodžiai siunčiami Klaipėdos kameriniam orkestrui ir jo meno vadovui Mindaugui Bačkui. Koncerto programa dar kartą paliudijo kolektyvo profesionalumą ir brandą – orkestras jautriai sekė ir palaikė solisčių interpretacijos niuansus, išlaikė tobulą garso balansą arfos ir orkestro dialoguose. Atrodė, kad nebeįmanoma rasti geresnio tembrinio ir garsinio derinio nei arfa ir kamerinis orkestras.
Viename renginyje pamatyti ir pasiklausyti jau žinomų ir Lietuvą pasaulyje garsinančių arfininkių bei augančios jaunosios kartos – didelis koncerto programos sumanytojų ir rengėjų pasiekimas. Koncertą komentavo Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Bačkus. Kaip visad nuoširdžiai bendraudamas su publika, jis pasidžiaugė, kad nepasidavė pagundai programą sudaryti vien tik iš žinomų ir populiarių kūrinių, bet įtraukė ir naujus, dar Lietuvoje neskambėjusius opusus. Išties, koncertas atskleidė visą karališkojo instrumento grožį ir jo galimybes šiuolaikinės muzikos perspektyvoje.