7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Suvaldytas laikas

Įspūdžiai iš Gabijos Natalevičienės ir Mykolo Natalevičiaus koncerto Kaune

Algimantas Kubiliūnas
Nr. 5 (1412), 2022-02-04
Muzika
Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.
Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.

Apie koncertus dažniausiai sakoma: „labai patiko“, „muzikantai puikiai grojo“, „skambėjo įdomūs kūriniai“ ir pan. Šį kartą tokiais apibūdinimais nekalbėsiu, tik pasakysiu, kad sausio 19 d. Kauno filharmonijoje išgirdome Gabiją Natalevičienę kaip aukščiausio profesionalumo pianistę, puikiai suvokiančią, ką ir kaip groja. Susidomėjęs klausiausi ir Mykolo Natalevičiaus muzikavimo, nes pas mus, Lietuvoje, labai mažai kompozitorių, atliekančių savo kūrinius. Tiesa, programoje Mykolas kaip atlikėjas tik improvizavo (jo kompozicijas „Svajingai“ ir „Psalmė“ skambino Gabija). Nesu tikras, ar koncerte skambėjo parengtos, ar scenoje spontaniškai gimusios jo dvi Improvizacijos. Kad ir kaip būtų, jautėsi puikiai valdoma forma, apgalvota struktūra. Dėmesį patraukė tai, kad kompozitorius improvizuodamas ne tik tvirtai kontroliuoja ir logiškai plėtoja muzikinę medžiagą, bet ir puikiai žaidžia tembrais. Buvo momentų, kai girdėjosi fortepijonu išgaunama neįtikėtina tembrų kaita! Nuostabu, kaip meistriškai Mykolas tai daro ypatingais rankų prisilietimais prie klaviatūros, sumaniai keisdamas akordų struktūras, virtuoziškai pajungdamas dinamiką, registrus.

Vakaro programa pavadinta taikliai – „Sustojęs laikas“. Sakyčiau, vakaras buvo skirtas vienai muzikinei minčiai, vienam emociniam laukui atskleisti. Visi kūriniai, nors ir skirtingų autorių – Hanso Otte’s „Garsų knyga“ Nr. 1, 2; Vidmanto Bartulio „Hanami“, „Ūkanos“; Mykolo Natalevičiaus Improvizacijos, „Svajingai“, „Psalmė“, – skambėjo giminingai. Koncerto anotacijoje atlikėjai prisipažino, kad kūriniai, „nors stilistiškai skirtingi, skleis panašią atmosferą ir mintis“. Ir tai jiems pavyko. Ir pasirinkta programa, ir jos atlikimu vakaro atmosferą valdė jie, atlikėjai. Dėl to koncerto pavadinimas galėtų būti ne „Sustojęs laikas“, o dar tikslesnis – „Suvaldytas laikas“.  

Tai retas fortepijono muzikos koncertas, kurio programa tokia kryptinga: kūriniai šiuolaikiniai, minimalistiniai, su ryškiais statikos bruožais, dėl kompozicinių technikų kažkuo panašūs, tačiau ir saviti. Muzikos teorija statiką apibrėžia kaip kūrybinę technologiją, paremtą minimalizmu, sonorika, aleatorika. Taigi, tokio pobūdžio kompozicijos, savo prigimtimi nutolusios nuo klasikinės muzikos formų ir dramaturgijos logikos, yra skirtos labiau emociniam suvokimui ir iš klausytojo reikalauja ne tik specifinių žinių, bet ir tam tikro nusiteikimo, didžiulio vidinio susikaupimo.

Nuo G. Natalevičienės įtaigiai atliekamų, technologiškai artimų, ryškų vienos spalvos muzikinį pasaulį perteikiančių, bet kartu skirtingų kompozicijų M. Natalevičiaus Improvizacijos skyrėsi. Protarpiais jose buvo girdimi klasikinei tradicijai būdingi raiškos elementai, melodikos fragmentai, muzikinės medžiagos plėtotės principai. Tad Improvizacijos praturtino bendrą koncerto emocinį paveikslą.  

Tą vakarą Kauno filharmonijoje skambėjo tyra, skaidri kaip krištolas muzika. Tikra muzika. Jutau atlikėjų gebėjimą paveikti klausytojus, vesti juos į naujosios muzikos pasaulį.

Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.
Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.
Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.
Gabija Natalevičienė ir Mykolas Natalevičius. J. Sakalausko nuotr.