7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kūryba, inspiruota orkestro

Mintys po Šv. Kristoforo orkestro organizuoto Tarptautinio kompozitorių konkurso

Pranas Parūtis
Nr. 34 (1399), 2021-10-29
Muzika
Šv. Kristoforo orkestras ir dirigentas Modestas_Barkauskas
Šv. Kristoforo orkestras ir dirigentas Modestas_Barkauskas

Lietuvoje menas vertinamas chaotiškai, tiksliau – meno vertė sąmoningai maišoma. Jei norisi komerciškai pareklamuoti kokį vienadienį popsiuką, šaukiant, koks tai „fantastiškas dalykas“, reikia tikras vertybes arba nutylėti, arba nutaisyti joms skeptišką veidą. Šiandien toks tikrų meno atradimų nuvertinimas klesti, kai specialistų meno reiškinių įvertinimus ir analizes, taigi, rimtą refleksiją, pakeičia reklaminiai muilo burbulai.

Tokioje situacijoje nepakankamai pastebėtas praėjo Šv. Kristoforo orkestro surengtas rečiausias Lietuvoje Tarptautinis kompozitorių konkursas. Jam savo kūrinius pristatė 23 jauni ir ambicingi kompozitoriai iš Didžiosios Britanijos, Izraelio, Japonijos, Vokietijos, Lenkijos ir kitų pasaulio šalių. Rimčiausią komisiją, vadovaujamą Šv. Kristoforo orkestro vyriausiojo dirigento Modesto Barkausko, sudarė kompetentingi Lietuvos muzikos ir teatro akademijos dėstytojai – kompozitoriai Mindaugas Urbaitis, Raminta Šerkšnytė, muzikologė Rasa Murauskaitė bei patys orkestro muzikantai. Komisija atrinko geriausius kūrinius ir paskelbė nugalėtojus.

Konkurso idėjos sumanytojas, žiuri pirmininkas, dirigentas M. Barkauskas pasidžiaugė itin aukštu dalyvių kūrinių meniniu lygiu, stilistine įvairove ir Lietuvos jaunųjų kompozitorių meistriškumu. Jo nuomone, konkursantų muzika sužavėjo idėjų gausa ir autorių talentu. „Laimėtojų kūriniai, nežiūrint jauno kūrėjų amžiaus, neabejoju, iš tikro taps šiuolaikinio repertuaro žvaigždėmis ir papuoš bet kokio pasaulio orkestro repertuarą. Be abejo, įsirašys ir į mūsų orkestro programas ir džiugins klausytojus. Konkurso nugalėtojas lenkas Maciejus Bałenkowskis savo kūriniu Sinfonietta Nr. 2 „Polonia“. Hommage a Wojciech Killar“ sužavėjo techniniu meistriškumu, kur skambesys visiškai išreiškia partitūrą ir charakterį, yra kupinas ryškaus vaizdingumo. Antra premija apdovanotas taip pat lenkas, daugelio tarptautinių konkursų laureatas Andrzejus Ojczenaszas už kūrinį „Blocks’n’chains“. Tai kitokio stiliaus, bet savito braižo kūrėjas, pritampantis prie madingos šiandien sonoristinės arba tapybinės kompozicinės manieros. Itin ryškų įspūdį paliko trečiąja premija apdovanotas Nikodemas Kluczyńskis už kūrinį „Gethsemane“– sužavėjo instrumentų panaudojimo išradingumas, meistriškai ir raiškiai skambantys pizzicato ritminiame kūrinio finale, kontrastinguose koloristiniuose kontekstuose.

Pradžiugino jaunieji mūsų akademijos absolventai, apdovanoti Šv. Kristoforo orkestro simpatijų prizais. Aleksejus Kalininas kūrinyje „Trust Your Power“ patraukė bandymu ieškoti raiškos tarp sonoristinių, tradicinių stilistikų ir konkretesnių garsinių paveikslų. Andrius Maslekovas, nors ir naudoja tą pačią garso spalvų stilistiką, savo opuse „... kai lietaus lašai paliečia veidą...“ kelia naujus uždavinius, naudoja ketvirtatonius. Lietuvos muzikos informacijos centro specialiuoju prizu apdovanotas japonas Mizuki Aita savo kūrinyje „Ultramarine-Beyond the Sea“ tradicinėmis spalvinėms priemonėmis atkūrė jūros spalvų bangavimą, mėlynos šviesos spalvą sutapatino su gaida do bemol.

Žiuri narė R. Šerkšnytė konkursą apibūdino kaip atskleidžiantį pagrindines šiuolaikines pasaulio kompozicines tendencijas. Jos nuomone, laimėtojų sėkmę nulėmė dviejų savybių kombinacija: meistriškumas ir autentiškas, įsimintinas skambesys.

Muzikologės R. Murauskaitės nuomone, „šiuolaikinės muzikos scenoje nestebina dviejų esminių tendencijų egzistavimas – konservatyvesnės krypties, renkantis „saugesnę“ kūrybinę trajektoriją, ir kitos, kurioje eksperimentiškumo maksima dominuoja, nenuilstamai ieškant dar nemintų kelių. Nedidelė dalis kompozitorių konkurso dalyvių bandė būtent tai padaryti, tiesa, ne visuomet sėkmingai. Ir visgi didesnė dalis pirmojo turo partitūrų liudijo pirmosios, kiek saugesnės krypties dominavimą, svarbiausiu tikslu iškeliant efektyvų turimo įrankio – styginių orkestro – išnaudojimą.“

Iš to, kokie kūriniai buvo pateikti konkursui, akivaizdu, kad vis dar populiari minimalistinės minties plėtotės tendencija, taip pat labai natūralus (kalbant apie komponavimą kameriniam orkestrui) ir sonoristinių raiškos formų naudojimas. Ir tik keli kūriniai tarsi visiškai atitolo nuo to, ką įprastai siejame su „muzika styginių orkestrui“, daugiau ar mažiau sėkmingai ieškodami individualaus žvilgsnio į tokios instrumentinės sudėties suteikiamas garsines galimybes. Ar įmanoma dar kitaip „pamatyti“ styginių orkestrą? Šis klausimas vis dėlto išlieka neatsakytas, bent jau šio konkurso kontekste.

Netrūksta kūrėjų, kurie nusimeta poreikio „būti originalūs ir labai racionalūs“ naštą ir tarsi bando sugrįžti prie grynojo grožio paieškos. Tarp konkursui pateiktų darbų buvo ir tokių, kur jautėsi akivaizdus introspektyvus žvilgsnis į save, savo santykį su išorės pasauliu, jį išreiškiant per beatodairišką grožio muzikoje paiešką. Pradedant harmoniniais sąskambiais ar kur ne kur nuvilnijančiomis „klasikinėmis“ melodijomis, baigiant paties kūrinio esme. Tiesa, tarpsniais pradeda eižėti riba tarp grožio ir kažko tarsi jau girdėto ar net šiek tiek banalaus.

Laureatų paskelbimas ir nugalėtojų kūrinių koncertas įvyko spalio 15 d. Vilniaus rotušėje. Natūralu, kad kūrinius atliko Vilniaus miesto Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, diriguojamas orkestro meno vadovo M. Barkausko. Šio orkestro koncertų programos, nors ir sunkiomis kovido sąlygomis, ir šiemet išlieka labai turtingos. Kiekvienas koncertas – tai vis nauji kūriniai, nesukamas senas repertuaras, nekartojama, kas jau parodyta. Ta prasme šeši konkursiniai opusai toliau pratęsė tą intensyvią orkestro premjerų fiestą. Tačiau šis koncertas buvo kažkuo ypatingas: jis parodė nepaprastą orkestro narių entuziazmą, norą kuo geriau atlikti visus kūrinius, lyg jie patys būtų juos sukūrę. Nenuostabu, nes svarbiausios inspiracijos atėjo iš orkestro vadovo, kuris labiausiai gilinosi į konkursinius kūrinius. Šis muzikavimo neabejingumas koncertą pavertė reta švente. Tad atlikimo požiūriu sunku būtų kurį nors iš tų šešių kūrinių išskirti. Didelį įspūdį darė spalvinės, koloristinės orkestro galimybės, kai panaši savo techninėmis priemonėmis muzika, pavyzdžiui, A. Kalinino, A. Maslekovo ir M. Aitos, buvo atlikta subtiliausiai jaučiant visų prasminius, dramaturginius ir spalvinius skirtumus: A. Kalinino tragišką susikaupimą, A. Maslekovo gamtos ramybę ir M. Aitos jūros bangavimą. Itin efektingai buvo atlikti konkurso nugalėtojų kūriniai, ypač M. Bałenkowskio vitališka, išradinga tokatinių charakteringų ritmų perpinta muzika, kurią orkestras pagrojo su tikru virtuoziniu užsidegimu.

Taigi pirmajam orkestro organizuotam Tarptautiniam kompozitorių konkursui nėra jokių priekaištų, belieka tik džiaugtis!

Šv. Kristoforo orkestras ir dirigentas Modestas_Barkauskas
Šv. Kristoforo orkestras ir dirigentas Modestas_Barkauskas
Maciej Balenkowski. P. Markowski nuotr.
Maciej Balenkowski. P. Markowski nuotr.