7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Tarsi meilės fontanas

Dainininkės Julijos Stupnianek koncerto įspūdžiai

Lidija Staub
Nr. 31 (1352), 2020-09-18
Muzika
Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.
Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.

Baigiantis vasarai į rusų romantinės dainos vakarą Vilniaus paveikslų galerijoje pakvietė Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė Julija Stupnianek-Kalėdienė ir pianistė Nijolė Baranauskaitė. Koncertą vedė Irena Žilinskienė. 

 

Vakaras dvelkė magija... Puošnios atlikėjų suknelės puikiai derėjo su istorinio pastato salių dekoru, fortepijono garsai – su giliu ir išraiškingu solistės balsu, o Aleksandro Puškino eilės – su rusų kompozitorių Aleksandro Dargomyžskio, Michailo Glinkos, Cezario Kiuji, Piotro Čaikovskio, Antono Rubinšteino, Nikolajaus Rimskio-Korsakovo, Aleksejaus Verstovskio ir Viktoro Vlasovo muzika. Susidarė įspūdis, lyg mes visi – ir atlikėjos, ir publika – persikėlėme į XIX amžių, į elegantišką puotą prabangiuose rūmuose. Ir proga pasitaikė puiki: šį vakarą buvo pristatyta naujutėlė rusiškų dainų pagal A. Puškino eiles kompaktinė plokštelė, įdainuota J. Stupnianek-Kalėdienės.

 

Dainininkės veikla gerai žinoma Lietuvoje ir už jos ribų. Solistė atlieka pagrindines operų partijas Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre, dėsto dainavimą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, dalyvauja festivaliuose, yra tarptautinių konkursų laureatė. Jos balsas skambėjo Italijos, Rusijos, Ukrainos, Latvijos, Suomijos, Švedijos, Austrijos, Šveicarijos ir kitų šalių koncertų salėse. Julijos repertuaras itin platus – nuo romansų, dainų iki stambiausių vokalinių-simfoninių opusų. Atlikėjai pavaldūs įvairūs stiliai – barokinis, klasikinis, romantinis. O kaip parodė šis koncertas, Julija puikiai jaučia rusiško romanso dvasią. 

 

Solistei akompanavusi pianistė Nijolė Baranauskaitė yra Lietuvos muzikos ir teatro akademijos koncertmeisterė, Vilniaus kolegijos Scenos meno katedros pedagogė. Nijolė ne kartą yra laimėjusi respublikinių ir tarptautinių konkursų apdovanojimus. Tarptautiniuose dainininkų konkursuose ji dažnai įvertinama kaip geriausia konkurso koncertmeisterė. Puiki technika ir garso tembrų įvairovė leidžia Nijolei interpretuoti įvairių stilių muzikinius kūrinius. Jos subtilus ir kartu išraiškingas grojimas leidžia sublizgėti vokalui. 

 

Rusų romansų, atrodytų, trumpų ir paprastų, atlikimas yra kupinas netikėtų sunkumų. Kitaip nei operoje, čia neįmanoma pasislėpti už simfoninio orkestro skambesio ar spalvingo kostiumo. Čia viskas kaip ant delno – aistros, mintys, santykiai, atrodo, per kelias minutes atlikėjas nugyvena visą personažo gyvenimą. Romansas neatleidžia klastos ar melo, jis reikalauja visiško atvirumo ir nuoširdumo. Julijai pavyko pakerėti klausytojus subtilia intonacija, muzikiniu išraiškingumu ir artistiškumu. Kartu su pianiste N. Baranauskaite jos sudarė puikų bendraminčių ansamblį, pagrįstą ilgamečiu bendradarbiavimu. Jau pirmoji koncerte nuskambėjusi A. Dargomyžskio „Malda“ pasižymėjo tobula kantilena ir intonacijos rafinuotumu. M. Glinkos romansas „Aš čia, Inezilija“ perkėlė klausytoją į egzotišką pietų šalį, ten, kur verda aistros, kur po mylimosios balkonu dainuojamos serenados. 

 

Du C. Kiuji romansai „Carskoje Selo statula“ ir „Sudegintas laiškas“ pademonstravo abiejų atlikėjų sugebėjimą išreikšti jausmų gamą nuo rafinuotos lyrikos iki dramatizmo viršūnių. Klausytojai įvertino ir garso turtingumą, ir virtuoziškumą. P. Čaikovskio „Lakštingala“ ir A. Rubinšteino „Naktis“ atskleidė visą dainininkės vokalinių registrų grožį nuo gilių žemutinių iki aukščiausių gaidų. Pastarąjį romansą kartu su baritonu Maksimu Katyrevu Julija atliko Maskvos Kremliaus suvažiavimų rūmų scenoje per festivalį „Romansiada“.

 

Programos pabaigoje nuskambėjęs A. Verstovskio „Senas vyras“ labiausiai atskleidė aktorines solistės galimybes. Romansas pasakoja dramatizmo kupiną istoriją apie ištekėjusios moters neapykantą senam vyrui ir aistringą meilę jaunam meilužiui. Per kelias minutes Julija nupiešė moters, pasimetusios tarp dviejų vyrų, portretą. Du identiškus romanso posmus dainininkė nuspalvino visai skirtingomis spalvomis. Pirmasis nuskambėjo kaip iššūkis vyro pavydui, o antrasis – kaip švelniausias meilės prisipažinimas ir grožėjimasis meilužio jaunyste. Julija dar kartą įrodė, kad yra ir puiki aktorė. Vengdama perdėto teatrališkumo, paprastu gestu arba veido išraiška ji gali perteikti įvairiausius jausmus. 

 

Publika atlikėjų pasirodymą sutiko itin entuziastingai ir nenorėjo jų paleisti. Bisui skambėjo net trys romansai. Finaliniu koncerto akordu tapo Julijos senelės dažnai dainuota lopšinė, kurią dainininkė girdėjo būdama dar visai maža. Būtent senelės balsas ir muzikalumas smarkiai paveikė vėlesnį Julijos profesinį pasirinkimą. 

 

Daug gražių žodžių nusipelno ir vakaro vedėja Irena Žilinskienė. Pati būdama pianistė, ji jautriai reaguoja į koncerto dramaturgiją, parenka ir papasakoja įdomias romansų sukūrimo istorijas. Sužinojome ir apie A. Puškino šeimos ryšius su Lietuva – čia buvo pakrikštytas poeto senelis Hanibalas ir ilgą laiką gyveno poeto sūnus Grigorijus. 

 

Įsimenantis koncertas buvo tikra dovana ne tik atlikėjų gerbėjams, bet ir koncertų išsiilgusiai Vilniaus publikai.

Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.
Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.
Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Nijolė Baranauskaitė. G. Malkovskio nuotr.
Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Nijolė Baranauskaitė. G. Malkovskio nuotr.
Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.
Nijolė Baranauskaitė, Julija Stupnianek-Kalėdienė ir Irena Žilinskienė. G. Malkovskio nuotr.