7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Chorų šventė vėl Vilniuje

VI tarptautinio vaikų ir jaunimo chorų festivalio „Liepaičių draugai Vilniuje“ kronikos

Renata Lastauskaitė-Vengrienė
Nr. 18 (1212), 2017-05-05
Muzika
Festivalio šeimininkės merginų choras „Liepaitės“. T. Lukšio nuotr.
Festivalio šeimininkės merginų choras „Liepaitės“. T. Lukšio nuotr.

Balandžio 20-ąją Vilniaus universiteto Didžiojoje auloje prasidėjo VI tarptautinis vaikų ir jaunimo chorinės muzikos festivalis „Liepaičių draugai Vilniuje“. Iškilmingame atidarymo koncerte dalyvavo Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ Jaunučių choras (vadovė Edita Jaraminienė), Merginų choras (vadovė Jolita Vaitkevičienė), Karoliniškių muzikos mokyklos choras „Cantica“ (vadovė Diana Mikienė) ir svečiai iš Vengrijos Pečo miesto – Nagy Lajos katalikiškos gimnazijos mišrusis choras „Laudate“ (vadovas Gaboras Havasi).

 

Choras „Laudate“ koncertavo balandžio 21 d. Vilniaus J. Biržiškos gimnazijoje. Svečiai buvo priimti itin šiltai. Salė pilna, po kiekvieno pasirodymo aidėjo aplodismentai. Koncertas prasidėjo neįprastai – dainininkai įėjo pro pagrindines duris iškilmingai giedodami kanoną. Skambėjo rimties kupina muzika. Choras atliko anonimo giesmę „Kalėdų kanonas“, Franzo Bieblio „Ave Maria“, F. Mendelssohno „Herr, wir trauen“, Johno Rutterio „The Lord bless jou and keep you“ ir Josefo Reinbergerio „Abendlied“. Iš vengrų lūpų skambėjo ir  dvi K. V. Banaičio harmonizuotos lietuvių liaudies dainos. Dvi giesmes dirigavo moksleivis Katyi Zsomboras. Choro giesmės išsiskyrė švelnumu, giliu skambesiu. Pasirodymą baigė vengriška gaida, XX a. vengrų kompozitoriaus Bardoso Lajoso kompozicijomis „Tiszai dallamok“, „Regi tancdal“. Dainose išryškėjo vengrų temperamentas, ryški, klausytoją įtraukianti ritmika.

 

Balandžio 22-ąją, chorai rinkosi Šv. Jonų bažnyčioje. Čia prasidėjo Lietuvos merginų chorų vakaras. Specialiai šiam renginiui buvo užsakyta Misterija pagal lietuvių liaudies tautosaką „Saulėgrįžos“ ir jos dalis „Deivei Mildai ir mėnuliui“, kurią sukūrė jaunas lietuvių kompozitorius Matas Drukteinis. Ją atliko Jungtinis choras. Kompozicijoje darniai skamba daugiabalsė faktūra, lietuviškos intonacijos, giedojimas, susipynęs su kalbėjimu.

 

Džiugu konstatuoti, kad šioje festivalio dalyje pasirodo vis daugiau kolektyvų. Pernai dalyvavo vien tik vilnietės, svečiavosi tik Naujosios Akmenės choras. Tuo tarpu šiemet, šeštajame festivalyje, dalyvavo du kolektyvai iš Šiaulių, Juliaus Janonio gimnazijos merginų choras „Viva melodica“, Šiaulių universiteto choras „Pavasaris“, Telšių muzikos mokyklos merginų choras ir Kauno Vytauto Didžiojo universiteto kamerinis merginų choras. Šio koncerto dalyviai pagerbiami apdovanojimais. Šiemet chorus vertino Kijevo mergaičių choro  „Vognyk“ vadovė Svitlana Stepanenko, choro ir orkestro dirigentas profesorius Laurynas Vakaris Lopas bei Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ direktorė ir choro vadovė Edita Jaraminienė. Apdovanoti buvo visi kolektyvai. Už savitą interpretaciją buvo apdovanotas Šiaulių choras „Viva musica“, įdomiausios programos nominaciją pelnė Kauno Vytauto Didžiojo universiteto choras. Nominacija už Lietuvos muzikos propagavimą įteikta Telšių muzikos mokyklos chorui. Išraiškingiausio choro vardą pelnė Šiaulių choras „Pavasaris“, o „Liepaitės“, dar kartą įrodžiusios savo unikalumą, buvo įvertintos dvejomis nominacijomis – už vokalinę kultūrą ir brandžiausią programą. Koncerte žavėjo įdomi ir įvairi programa, profesionalūs kolektyvai, nuoširdus atlikimas. Šiaulių J. Janonio gimnazijos choras (vadovė Loreta Mikutienė, koncertmeisterė Jūratė Deveikytė) atliko Marcy Pyrtle giesmę „Pie Jesu“, aranžuotą Jay Althouse‘o, kuri pasižymi itin švelnia harmonija ir nuostabia melodija, Vaclovo Augustino „Cantate Patriae canticum novum“ ir spiričiuelį „Praise the Lord“, savo ritmika vienijantį klausytoją ir atlikėją. Jauniausias, Telšių muzikos mokyklos choras (vadovė Violeta Udelcovienė, koncertmeisterė Asta Radzienė) parodė nuostabius lietuviškus opusus: Jurijaus Kalco Gloria iš „Missa brevis“, šiuolaikiškai aranžuotą Gedimino Kalino lietuvių liaudies dainą „Bijūnėlis“, Giedriaus Kuprevičiaus „Skriski, skriski Lietuvėlėn“, aranžuotą Jaroslavo Cechanovičiaus ir lietuvių liaudies dainą, aranžuotą Bangos Balakauskienės, „Čiūta čiūtoji“. Šiaulių universiteto merginų choras „Pavasaris“ (vadovas Gediminas Ramanauskas, koncertmeisterė Jūratė Deveikytė) atliko XX–XXI amžių ispanų chorinės muzikos kūrėjo Alberto Grau šviesią, žaismingą kompoziciją, pagyvintą lengvu kojų trepsėjimu ir pliaukšėjimu „El Barquito“,  Laimio Vilkončiaus „Tokia esu“, Donato Zakaro „Parbėg laivelis“ ir žinomo latvių kompozitoriaus Eriko Ešenvaldo kompoziciją su grojančiomis taurėmis ir paukščių garsų imitacija „Spring, the Sweet Spring“. Kauno Vytauto Didžiojo universiteto kamerinio merginų choro (vadovas Viktoras Masevičius, koncertmeisterė Vita Rusteikienė) programa buvo taip pat įspūdinga. Prasidėjo ramia, kerinčių sąskambių, jauno ispanų kompozitoriaus Josu Elberdino giesme „Salve Regina“. Ją pakeitė svajinga Franzo Schuberto „Barkarolė“, po kurios nuskambėjo itin ryški brazilų kompozitoriaus Heitoro Villa Loboso  kompozicija „Naujoji žvaigždė“. Pasirodymą baigė lietuvių liaudies daina, išplėtota Vilijos Mažintaitės, „Rūta žalioji“ ir Balio Dvariono „Oi, užkilokit vartelius“.

 

Paskutinieji pasirodė fetivalio šeimininkai, Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ merginų choras (vadojaujamas Jolitos Vaitkevičienės, koncertmeisterė Eglė Kasteckaitė). Skambėjo  Vaclovo Augustino „Anoj pusėj Dunojėlio“, šiuolaikinio švedų kompozitoriaus Sveno Davido Sadströmo „Kyrie“, žavios amerikiečių kompozitorės Gwynet Walker „Morning Innocent“ ir jauno norvegų kompozitoriaus  Ola Gjeilo „Tundra“. Visos šios kompozicijos išsiskyrė originalumu ir nepriekaištingu atlikimu. Choras kūrė tikrus stebuklus – daina „Anoj pusėj Dunojėlio“ perteikė upės bangavimą, „Morning Innocent“ – ryto žavesį, „Kyrie“ pasibaigė lyg sprogimu, efektingu daugiagarsiu sąskambiu, „Tundra“ nukėlė į begalines platybes. Po kiekvieno kūrinio publika tiesiog šėlo, aidėjo aplodismentai ir šūksniai.

 

Festivalio baigiamasis koncertas vyko balandžio 23 d. Lietuvos nacionalinės filharmonijos salėje. Pavadinimu „Skamba laiškai“ jis buvo skirtas Tarptautinei Jaunimo solidarumo dienai.  Renginį vedė Janina Pranaitytė, režisavo – Eglė Storpirštienė. Salę puošė Lietuvos, Ukrainos ir Vengrijos vėliavos, kabantys muzikiniai laiškai.  Po iškilmingos festivalio organizatorės Editos Jaraminienės ir Vengrijos ambasados viešnios dr. Bettinos Hruby kalbos, pasirodė svečiai iš Ukrainos.  Kijevo vaikų ir jaunimo rūmų mergaičių choras „Vognyk“ (vadovė Svitlana Stepanenko, koncertmeisterė Olga Dovgan) į Lietuvą atvežė ukrainietišką dainą, skambėjo Igorio Shamo „Vesnianka“ iš kantatos „Yatranskije Igry“ ir Mykolos Leontovycho „Dubarik“, taip pat  – Giulio Caccini „Ave Maria“ ir Astoro Piazzollos „Libertango“. Choras išsiskiria savitomis interpretacijomis, kūrinius paįvairina subtiliais akcentais, mergaitišku kuklumu. Vengrijos Pečo miesto Nagy Lajošo gimnazijos mišrus choras „Laudate“ pabrėžė vyrišką skambesį. Klausėmės W.A. Mozarto solinio numerio ir italo Bepi De Marzi kompozicijos „Sanmatio“ pritaikyto vyrų chorui. Vokiečių kompozitoriaus Franzo Bieblio „Ave Maria“  dirigavo gimnazistas Katyi Zsomboras. Ir šiame koncerte vengrai dainavo lietuviškai, o pasirodymą baigė vengro Bardoso Lajoso gaida. Svečiai parodė gražią choro tradiciją, kuomet koncerto metu dovanojama po baltą rožę tais metais gimnaziją paliekantiems choristams.

 

Telšių muzikos mokyklos merginų choras (vadovė Violeta Udelcovienė, koncertmeisterė Asta Radzienė) atliko G. Kalino aranžuotą lietuvių liaudies dainą „Bijūnėlis“ ir J. Kalco Gloria iš „Missa brevis“. Solidi giesmė nuskambėjo itin džiugiai, iškilmingai. Kūrinio didingumą sustiprino būgnai, grojo Edvinas Kazlauskas ir Aušrius Radzys. Šiaulių J. Janonio gimnazijos merginų choras „Viva melodica“ giedojo iškilmingą V. Augustino giesmę tėvynei „Cantate Patriae canticum novum“.

 

Šiaulių universiteto merginų choras „Pavasaris“ dar kartą atliko originalią E. Ešenvaldo kompoziciją „Spring, the Sweet Spring“ ir D. Zakaro išplėtotą lietuvių liaudies dainą  „Parbėg laivelis“. Merginų choras „Liepaitės“ savo pasirodymą pradėjo sutartine „Turėjo liepa“, kurią pagyvino vienijančia choreografija. Taip pat skambėjo Vaclovo Augustino „Anoj pusėj Dunojėlio“ ir Olia Gjeilo „Tundra“. Festivalis baigėsi finaline Jungtinio choro daina, festivalio himnu – Jürgeno Golle „Cantamus ad gloriam musicae“. Ir dalyviai, ir publika liko pakylėti.

Festivalio šeimininkės merginų choras „Liepaitės“. T. Lukšio nuotr.
Festivalio šeimininkės merginų choras „Liepaitės“. T. Lukšio nuotr.
Finalinė festivalio daina, diriguoja Svitlana Stepanenko. T. Lukšio nuotr.
Finalinė festivalio daina, diriguoja Svitlana Stepanenko. T. Lukšio nuotr.