7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Išskirtinis penktadienis „Gaidoje“: Steve’o Reicho kūrinių koncertas ir muzikos sinestezija

„Vilniaus festivalių“ inf.
Nr. 34 (1186), 2016-10-28
Muzika Anonsai
Ansamblis „Synaesthesis“. Organizatorių nuotr.
Ansamblis „Synaesthesis“. Organizatorių nuotr.

Tęsiasi tarptautinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“. Spalio 28 d. Šiuolaikinio meno centre įvyks du ypatingi „Gaidos“ koncertai. 19 val. ryškiausias Vokietijos minimalizmo muzikos atlikime besispecializuojantis ansamblis „In Process“ rengia autorinį JAV muzikos legendos Steve’o Reicho koncertą, skirtą kompozitoriaus visame pasaulyje švenčiamam 80-mečiui. 21 val. jaunų ir ambicingų Lietuvos muzikantų suburtas ansamblis „Synaesthesis“ pristatys įvairius pojūčius ir meno formas jungiančią programą, kurioje svarbią vietą užima garsiojo JAV postminimalisto Michaelo Gordono ir žymaus prancūzų spektrinės muzikos kūrėjo Gérard’o Grisey kūriniai.

 

Šiais metais 80-metį švenčiantis Steve’as Reichas daugelio pasaulio melomanų laikomas vienu svarbiausių minimalistinės muzikos guru. Ne išimtis ir Lietuvos publika. Gausus būrys S. Reicho gerbėjų nekantriai laukia jo autorinio koncerto festivalyje „Gaida“. Mat čia nuskambės du kultiniai S. Reicho kūriniai – „Oktetas“ (1979) ir „Muzika 18 atlikėjų“ („Music for 18 musicians“, 1976). „Oktetas“ dar nebuvo atliktas mūsų šalyje, tad tai bus kūrinio premjera Lietuvoje; o kiekvienas „M18“ atlikimas – ypatingas įvykis bet kurios šalies muzikiniame gyvenime ir dėl muzikantams keliamų aukščiausio profesionalumo reikalavimų, ir todėl, kad tai turbūt populiariausias visų laikų ne tik S. Reicho, bet ir apskritai šiuolaikinės muzikos kūrinys.

 

1985 m. susibūręs ansamblis „In Process“ (du sopranai, du altai, fleita, obojus, bosinis klarnetas, smuikas, altas, violončelė, vibrafonas, trys marimbos, trys fortepijonai), vadovaujamas kompozitoriaus ir pianisto Ulli Götte’s, pagrindinį dėmesį skiria minimalistinės muzikos atlikimui. Stiprias avangardinės muzikos atlikimo tradicijas turinčioje Vokietijoje toks krypties pasirinkimas gan retas, ypač turint minty, kad ansamblis kartais jungia akademinės, avangardo ir vadinamosios lengvosios muzikos – pvz., džiazo – žanrus. „In Process“ ieško naujų muzikos išraiškos būdų, rengia įvairius multimedijos projektus.

 

1997 m. Kaselyje „In Process“ pradėjo rengti minimalistinės muzikos festivalį. Šiandien kolektyvas rengia ne tik pasirodymus, bet ir kūrybines dirbtuves, paskaitas bei diskusijas, per metus įvyksta daugiau kaip 350 koncertų Vokietijoje ir svetur.

 

Tą patį spalio 28-osios vakarą 21 val. ŠMC koncertuosiantis „Synaesthesis“ yra vienas jauniausių Lietuvos naujosios muzikos ansamblių. Šis pasirodymas – tai 2013 metais susibūrusio jaunų ir ambicingų atlikėjų debiutas prestižinėje „Gaidos“ scenoje. Dvylikos atlikėjų ansamblis (nuo fleitų iki perkusijos ir elektrinės gitaros), vadovaujamas jaunosios kartos dirigento Karolio Variakojo, atliks du garsaus JAV post-minimalisto Michaelo Gordono kūrinius – „acdc“ (beje, nieko bendro su grupe „AC/DC“ šis kūrinys neturi) fleitai, klarnetui, fortepijonui, smuikui ir violončelei (1996) bei „For Madeline“ sustiprintam klarnetui, elektrinei gitarai, mušamiesiems, fortepijonui, violončelei ir kontrabosui (2009 https://www.youtube.com/watch?v=_88HNgjLk8w). Apie pastarąjį kūrinį kompozitorius pasakoja: „2009 metais labai dažnai lankiausi sinagogose, kad sukalbėčiau „kadiš“ už Madeline. Esu įsitikinęs, Madeline tam nepritartų. Ji buvo komunistė, gyveno pasaulyje, kuriame jidiš kultūra buvo kitaip suvokiama. Tačiau tai aš supratau daug vėliau...“

 

Taip pat „Synaesthesis“ atliks Europą stebinančio danų kompozitoriaus ir instaliacijų menininko Simono Steen-Anderseno opusą „Amid“ (2004) bei pasaulinę prancūzų jaunosios kartos kūrėjo Matthiaso Leboucher kūrinio „Underwards II“ (2016) premjerą, dedikuotą lietuvių kolektyvui. Antroji „Synaesthesis“ koncerto dalis skirta naujosios muzikos pasaulyje ypač reikšmingai Gérard’o Grisey kompozicijai „Vortex Temporum I, II, III“ fortepijonui ir penkiems instrumentams (1996). Tai tikras iššūkis bet kuriam muzikos kolektyvui, pasiryžusiam atskleisti magišką šio muzikos šedevro skambesį, juo labiau – jaunam ansambliui. Tačiau „Synaesthesis“ jau spėjo įrodyti kituose Lietuvos ir užsienio festivaliuose, kad kūrybinės atlikėjų ambicijos paremtos jų augančia meistryste.

Ansamblis „Synaesthesis“. Organizatorių nuotr.
Ansamblis „Synaesthesis“. Organizatorių nuotr.