7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Suaugusiems skirta animacija vis dar sunkiai suvokiama: kodėl kūnas ir erotika neturėtų būti tabu?

BLON inf.
Nr. 28 (1520), 2024-09-13
Kinas Anonsai
Sara Koppel, „Animuota realybė“
Sara Koppel, „Animuota realybė“

Norėdami praplėsti mąstymo ribas, kad animacija nėra vien vaikams, šiemet Animacijos ir videožaidimų festivalio BLON organizatoriai kvies panagrinėti kūno ir erotikos temas animacijoje. Festivalyje apie intymumą animacijoje kalbėsiantys menininkai sako, kad suaugusiems skirta animacija yra vis dar sunkiai suvokiama, tačiau drąsių temų, kūno ir erotikos joje vis daugėja.

 

Save revoliucioniere laikanti viena iš erotinės animacijos pradininkių, animatorė iš Danijos Sara Koppel sako, kad animacija yra labai stipri kalba padedanti išreikšti seksualumą, erotiką, judesius ir visai kitokią kūno kalbą.

 

„Stengiuosi kalbėti apie man rūpimas temas, į kurias, mano manymu, svarbu atkreipti dėmesį. Pavyzdžiui, į tokias kaip aplinkosauga, seksualumas, politinis smurtas, klimato katastrofos, jausmingumas, erotika ir geismas. Todėl savo gyvenimą ir man aktualius dalykus naudoju kaip sąsają tam, ką darau savo animacijos mene“, – sako animacijos režisierė.

 

BLON festivalyje, kuris vyks rugsėjo 12–15 d. Klaipėdoje, S. Koppel pristatys meninio ir poetinio stiliaus parodą apie lytį, aplinką ir erotiką „Animuota realybė“. Šiandieniniame animacijos kontekste ji išsiskiria savo organišku tradicinės pieštinės animacijos stiliumi, papildytos realybės technika bei drąsiomis kūrinių temomis.

 

„Man animacija yra apie šiurkščius ir švelnius judesius, todėl manau, kad piešiniai, tapyba ir, žinoma, animacija yra labai geras būdas valdyti intymumą. Nuostabu tai, kad kuriant erotinę animaciją, aš kaip menininkė, sprendžiu, kokie bus visi veikėjų judesiai, jų jausmingumas ir intymus ryšys. Kiekvienas mano filmo veikėjas mėgsta daryti tai, ką daro, nes aš juos ten įdėjau su visa širdimi ir siela“, – pasakoja S. Koppel.

 

Pasak menininkės, žmonių požiūris į erotiką ir intymumą stipriai pasikeitė per pastaruosius 15 metų. Taip pat ir animacijoje yra skiriama kur kas daugiau dėmesio seksualumui ir mažumoms, skirtingiems gyvenimo būdams. S. Koppel sako, kad tai taip pat padarė didžiulę įtaką visuomenės požiūriui į animaciją ir joje atvėrė naujas erdves.

 

„Kai 2012 m. sukūriau filmą „Naked Love Eas Gardens“, buvo sunku su šiuo filmu patekti į animacinių filmų festivalius, tačiau dabar jis laikomas svarbiu trumpametražiu filmu ir galbūt net įkvėpė šią sritį šiek tiek pasikeisti“, – sako S. Koppel.

 

S. Koppel paroda „Animuota realybė“ vyks renginių erdvėje „Hofas“.

 

Japonų animė – suaugusiųjų animacijos populiarumo pradžia

Animacijos kūrėjas, lektorius, festifalyje pranešimą apie kūną ir erotiką animacijoje skaitysiantis Tomo Mitkus pasakoja, kad beveik keturios žmonijos kartos buvo įsitikinusios, kad animacija yra arba išskirtinai vaikams skirta pramogos forma, arba tik erotinis ar pornografinis turinys.

 

„Suaugusiems skirto animacinio turinio segmento atsiradimas yra išties palyginti naujas reiškinys. Tai nutiko dėl to, kad didžiąją laiko dalį animacijos turinys buvo labai griežtai reguliuojamas cenzūros institucijų, kurios laikėsi nepajudinamos pasaulėžiūros, kad animacija yra pramoga skirta išskirtinai vaikų auditorijai. Suaugusiems skirtas animacinis turinys, sukurtas Vakaruose XXI a. pr., apsiribojo praktiškai tik vienu žanru – juodomis komedijomis“, – pasakoja animacijos kūrėjas.

 

Pasak T. Mitkaus, suaugusiems skirtas animacinis turinys niekada nebūtų sulaukęs savo populiarumo valandos jei ne Japoniška animė.

 

„Japonijoje, laimei, požiūris, kad animacija yra išskirtinai vaikams skirta pramogos forma, niekada neprigijo. O pirmieji kino kūriniai kurie pademonstravo kaip išskirtinai suaugusiems skirtas animacinis turinys gali unikaliai prieiti prie įvairių naratyvinių temų bei vaizdinių buvo „One Thousand and One Nights“ (1969), „Cleopatra“ (1971), ir „Belladonna“ (1973). Dauguma tyrėjų sutinka, kad būtent jie davė pamatą animė industrijai ir jos tolesnei raidai“, – pasakoja T. Mitkus.

 

Beveik 11 mlrd. JAV dolerių vertės Japonijos animė industrija rodo, kad nesant dirbtiniams animacijos meno formos suvaržymams, industrija ne tik gali pateikti pasaulyje vertinamus kino bei televizijos kūrinius, tačiau taip pat finansiškai klestėti. Pasak T. Mitkaus, Europa turi visas sąlygas tapti nauju suaugusiems skirtos animacijos centru.

 

Dešimtasis Animacijos ir videožaidimų festivalis BLON šiais metais Klaipėdoje vyks rugsėjo 12–15 d. Festivalio metu bus pristatyta turtinga animacinių filmų programa, įspūdinga virtualios realybės kūrinių paroda, videožaidimų konkursinė programa „Aware Game Awards“. Organizatoriai taip pat kviečia atrasti Igno Meilūno animacinio filmo „Kanopos ir pačiūžos“ personažus Klaipėdos lėlių teatre, pasisemti patirties ir įkvėpimo iš industrijos geriausiųjų bei susitikti kavos puodelio su animacijos ir videožaidimų kūrėjais. 

 

Festivalio renginiai vyks skirtingose Klaipėdos lokacijose: Kultūros fabrikas, HOFAS, KKKC Parodų rūmai, Herkus Kantas, Arlekinas, Klaipėdos lėlių teatras.    

 

Bilietus į festivalio renginius galima įsigyti festivalio interneto svetainėje https://blon.lt ir platformoje „Paysera“.

 

Festivalį finansuoja Lietuvos kino centras ir Lietuvos kultūros taryba.

Žymos:
BLON inf.,
Sara Koppel, „Animuota realybė“
Sara Koppel, „Animuota realybė“