7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Vyriško žvilgsnio dekonstrukcija

Nauji filmai – „Seksas – kamera – galia“

Džiuginta Gabrielė Radavičiūtė
Nr. 37 (1444), 2022-11-18
Kinas
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“

Šių metų „Nepatogaus kino“ festivalio programoje buvo galima pamatyti Ninos Menkes dokumentinį filmą „Seksas – kamera – galia“ („Brainwashed: Sex, Camera, Power“, JAV, 2022), kuriame režisierė meta kaltinimą susiformavusios kino gramatikos sekėjams ir dekonstruoja garsius filmus. Menkes kritikuoja patriarchalinę kino sistemą ir atskleidžia įsisenėjusią lyčių nelygybės problemą. Nors kodėl festivalio organizatoriai sex išvertė kaip „seksą“, o ne „lytį“, lieka didelis klausimas.

 

Filmo ašis – vyriško žvilgsnio (angl. male gaze) kritika. Režisierė atskleidžia ryšį tarp trijų dedamųjų: vizualinės kino kalbos, diskriminacijos darbo aplinkoje ir seksualinio smurto. Pateikdama argumentus ir šį kino reiškinį analizuojančiųjų moterų interviu, Menkes išnarsto problemą iki mažiausių narelių. Filme akcentuojamas nesąmoningas patriarchalinės visuomenės požiūris, kuris lemia filmų formą bei teoriją. Išryškinama problema, jog kine moteris toliau sėkmingai seksualizuojama, o vyro žvilgsnis ir jo neliečiamumas išlieka kino gramatikos taisykle. Režisierė pabrėžia, kad nedrįstame kvestionuoti klasika tapusių filmų, todėl progresuojantis kameros grobuoniškumas aktyviai veda prie grobuoniškos kultūros (ir atvirkščiai). Taip pat konstatuojamas faktas, kad patriarchalinė propaganda persiduoda tiek režisieriams vyrams, tiek moterims.

 

Pasirinka filmo forma šiek tiek nuvilia – juosta pastatyta ant konferencinio pranešimo vaizdo įrašo pamatų. Filme nemažai diagramų, žiūrovą lydi užkadrinis, visa žinantis režisierės balsas, kurio nuomonę papildo tirštas kalbančių galvų koliažas. Norėdama pagrįsti savo argumentus, režisierė pasitelkia filmų ištraukas.

 

Delikatus galios disponavimo įrankis – apšvietimas – naudojamas vyrų portretams kurti pasitelkiant 3D šviesos efektą ir taip suteikiant gylio, išryškinant veido bruožus ar net raukšles. O moterys apšviečiamos švelniu, 2D apšvietimu, kuris kuria tobulo grožio etalono įvaizdį ir leidžia paslėpti natūralius veido trūkumus. Pro Menkes akis nepraslysta ir kino ekrane dažna nuogo kūno panorama, kuri nustumia vaizduojamą asmenį į silpnojo poziciją (dažnu atveju – moterį). Menkes požiūriu, toks kino estetikos normalizavimas pasąmoningai nulemia veikėjų galios poziciją naratyve.

 

„Seksas – kamera – galia“ patikimumui koją kiša vienpusiškumas: priimant filmo, kaip žurnalistinio tyrimo, formą norisi išgirsti kitos konflikto pusės argumentus, tačiau filme režisierė nė karto nesuteikia balso vyriškajai giminei. Itin dramatiškas garso takelis ir skambios, kino industriją kritikuojančios frazės dar labiau sutirština spalvas. Kita vertus, pateikti statistiniai duomenys sukrečia: 1998 m. kine dirbančiųjų moterų santykis su visos industrijos darbuotojais buvo vos 9 procentai, o 2018 m. šis skaičius nukrito iki 8 procentų. Filme paliečiama seksualinės prievartos tema, grindžiama aktorių ir anonimais norinčiųjų likti patirtimi, padeda nutapyti stiprų ir paveikų industrijos nuodėmių paveikslą. Tarp jų – prievartos glamūrizavimas, moterų teisių ir saugumo nepaisymas, kūno objektizavimas ir t.t.

 

Nors kovoti su istoriškai nulemtos industrijos „smegenų plovimu“ taip pat vienpusiškai, atrodo, bergždžia, režisierė nebruka naujų, savo taisyklių ir kviečia pažvelgti į esamą struktūrą, kuri žeidžia moters individualumą. Juk galima kurti kino pasaulius, kuriuose žiūros taškas nediktuoja vienos iš pusių žeminimo.

„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“
„Seksas – kamera – galia“