7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kanai ir karas

Paskelbta 75-ojo Kanų festivalio programa

Nr. 16 (1423), 2022-04-22
Kinas
„Čaikovskio žmona“
„Čaikovskio žmona“

Karo Ukrainoje fone festivalis nusprendė neboikotuoti rusų režisierių – Kirillo Serebrennikovo filmas „Čaikovskio žmona“ („Žena Čaikovskogo“, Rusija, Prancūzija) įtrauktas į pagrindinį konkursą. Dėl „Auksinės palmės šakelės“ kartu su šiuo režisieriumi varžysis Davidas Cronenbergas, Jamesas Gray’us, broliai Jeanas-Pierre’as ir Lucas Dardenne’ai.

Nemažai daliai būsimų festivalio lankytojų pro akis nepraslydo Kanų atidarymo filmas, tiksliau, jo pavadinimas „Z (kaip Z)“ („Z (comme Z)“, rež. Michel Hazanavicius, Prancūzija). Aišku, naujasis režisieriaus filmas neturi nieko bendra su dabartiniais įvykiais. Z šiuo atveju reiškia „zombis“, ir nors tai yra komedija, daugeliui karo Ukrainoje kontekste pavadinimas skamba mažų mažiausiai grėsmingai.

Dėl į programą įtrauktų ir rusų, ir ukrainiečių filmų teoriškai artimiausiomis dienomis arba jau festivalio metu gali kilti skandalas. Verta priminti, kad Ukrainos kino kūrėjai ragina ne selektyviai, o visiškai boikotuoti rusų kiną, nepriklausomai nuo režisieriaus politinės pozicijos ir filmo finansavimo šalies. Ukrainoje jau spėjo susipykti šalies kino akademija ir Sergejus Loznica, atsisakęs atšaukti savo filmus iš vieno Prancūzijos kino festivalio dviprasmišku pavadinimu „Tarp Lvivo ir Uralo“. Taigi, kaip šiuo atveju pasielgs ukrainiečių debiutantas Maksymas Nakonechnyjus, kurio filmas „Drugelio žvilgsnis“ („Bachennya metelyka“, Ukraina, Švedija, Čekija, Kroatija)? Beje, scenarijaus bendraautorė Iryna Tsilyk yra filmo „Mėlyna kaip apelsinas žemė“ režisierė. „Drugelio žvilgsnis“ pretenduos į „Ypatingo žvilgsnio“ ir „Auksinės kameros“ apdovanojimus. Sklinda kalbos, kad kūrėjas gali atsisakyti dalyvauti Kanų festivalyje.

Kino kritikas Antonas Dolinas pabrėžia, kad Kirillo Serebrennikovo filmas kurtas be Rusijos valstybinės paramos, o pats režisierius šiuo metu gyvena Europoje. Prancūzija šį kūrėją mėgsta – Avinjono teatro festivalis šią vasarą atsidarys Serebrennikovo nauju spektakliu „Juodasis vienuolis“ („Čiornyj monach“). Kanuose bus parodytas jau minėtas jo naujasis filmas „Čaikovskio žmona“. Pasakojama apie nelaimingą kompozitoriaus, slėpusio savo homoseksualumą, santuoką.

Sergejus Loznica jau tapo etatiniu Kanų festivalio dalyviu. Bus parodytas naujasis režisieriaus projektas „Natūrali naikinimo istorija“ („The Natural History of Destruction“, Nyderlandai, Vokietija, Lietuva) pagal Winfriedo Georgo Sebaldo to paties pavadinimo esė knygą, sudarytą iš jo paskaitų Ciuriche 1997 metais. Filmas ir vėl sumontuotas tik iš archyvinės medžiagos apie Dresdeno ir kitų Vokietijos miestų bombardavimą Antrojo pasaulinio karo pabaigoje. Filmo pagrindinė tema – civilių gyventojų naikinimas per karus – atrodo be galo aktuali, nors filmas buvo sumanytas dar prieš Rusijos invaziją į Ukrainą.

Lenkijos kinas taip pat turi ką švęsti: pagrindiniame konkurse bus rodomas Jerzy Skolimowskio filmas, o „Ypatingo žvilgsnio“ konkurse – naujas Agnieszkos Smoczyńskos filmas („Šokių aikštelės dukterys“, „Fuga“ rodyti Lietuvos kino festivaliuose). „Tyliosios dvynės“ („Silent Twins“, Lenkija, JAV, D. Britanija) – režisierės Smoczyńskos debiutas anglų kalba. Pagal Marjorie Wallace romaną tuo pačiu pavadinimu scenarijų parašė Andrea Seigel. Tai tikra, skaudi ir šiurpi istorija apie imigrantų iš Barbadoso dukras, atsiribojusias nuo išorinio pasaulio. Už tylos ir asocialaus elgesio sienos jos slėpė turtingą meninį gyvenimą: rašė pjeses, eilėraščius, apsakymus. Vieną iš pagrindinių vaidmenų atliks gražioji Letitia Wright („Juodoji pantera“, „Mirtis ant Nilo“).

Pagrindiniame konkurse bus parodytas jau minėto Jerzy Skolimowskio „EO“ („IO“, Lenkija). Tai istorija apie asiliuką, kuris savo kelionės metu sutinka ir gerų, ir blogų žmonių, patiria džiaugsmą ir skausmą, jo akimis stebima šiuolaikinė Europa. Pasak kūrėjų, tai karti kelio filmo parafrazė, kupina šilto humanizmo. Asiliuko istorija prasideda Lenkijos cirke, o baigiasi Italijos skerdykloje. Kartu tai komentaras apie šiandienos moralę, žmonių požiūrį į gyvūnus, stipriųjų į silpnuosius.

Skolimowskis Kanuose buvo apdovanotas dukart: už filmą „Riksmas“ („The Shout“, D. Britanija, 1978) jam skirtas Didysis žiuri prizas, o „Mėnesiena“ („Moonlighting“, D. Britanija, 1982) apdovanota už geriausią scenarijų.

Be šio meistro, pagrindinėje Kanų konkursinėje programoje savo filmus pristatys tokie režisieriai kaip Davidas Cronenbergas, Jeanas-Pierre’as ir Lucas Dardenne’ai, Claire Denis, Hirokazu Kore-eda, Cristianas Mungiu, Rubenas Östlundas, Park Chan-wookas, Kelly Reichardt ir kt.

 

Pagal užsienio spaudą parengė S. L.

„Čaikovskio žmona“
„Čaikovskio žmona“
„Z (kaip Z)“
„Z (kaip Z)“
„Z (kaip Z)“
„Z (kaip Z)“
„Drugelio žvilgsnis“
„Drugelio žvilgsnis“
„Tyliosios dvynės“
„Tyliosios dvynės“
„Ateities nusikaltimai“
„Ateities nusikaltimai“