7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kino naujienos trumpai

Nr. 28 (1393), 2021-09-17
Kinas
Kadras iš filmo „Įvykis“
Kadras iš filmo „Įvykis“

Lauryno Bareišos „Piligrimai“ – geriausias Venecijos „Horizontų“ filmas

Šeštadienį vykusioje 78-ojo Tarptautinio Venecijos kino festivalio apdovanojimų ceremonijoje Lauryno Bareišos filmas „Piligrimai“ pelnė geriausio antros konkursinės programos „Horizontai“ („Orizzonti“) filmo apdovanojimą. Jame pasakojama apie du žmones, važiuojančius aplankyti Karmėlavos, kur buvo nužudytas jų artimasis. „Piligrimai“ – istorija apie žmogišką gedėjimą, gyvulišką keršto troškimą ir nujaučiamą susitaikymą, vykstanti nedideliame Lietuvos miestelyje, bet galinti nutikti bet kur. „Piligrimystė – globali koncepcija“, – dar iki premjeros interviu tarptautinei žiniasklaidai sakė antrąkart su filmu į Veneciją grįžtantis režisierius. 2017 m. čia buvo pristatytas jo trumpametražė „Pirtis“.

Po premjerinio seanso atsakydamas į klausimus Bareiša pabrėžė nemanantis, kad kinas turėtų romantizuoti nusikaltimus. Venecijos kino festivalio dienraščio paklaustas, kodėl „Piligrimuose“ toks svarbus vaidmuo skirtas nepigiems automobiliams, jis sakė, kad greičiausiai ne tik Lietuvoje įprasta išdailintu fasadu maskuoti skeletų pilnas spintas. Pagrindinius vaidmenis „Piligrimuose“ sukūrė jaunosios kartos aktoriai Gabija Bargailaitė, Giedrius Kiela, Indrė Patkauskaitė ir Paulius Markevičius, filmo operatorius Narvydas Naujalis, dailininkė Sigita Šimkūnaitė, prodiuserė Klementina Remeikaitė („Afterschool“).

„Tai filmas, tobulai tinkantis tokiam konkursui kaip „Horizontai“ – ši programa siekia parodyti netradicinius ir drąsius tiek pasakojimu, tiek stiliumi darbus“, – po premjeros sakė vienas „Horizontų“ programos sudarytojų Paolo Bertolinas. Pasak jo, Bareišos debiutas – tai „lėtai įsideganti, bauginanti paslaptis, kuri palenda po žiūrovo oda ir palieka ilgai neblėstantį susižavėjimą“. „Piligrimų“ premjera Lietuvoje planuojama 2022 m. pradžioje.

Venecijoje įvyko ir pasaulinė Sauliaus Baradinsko trumpametražio vaidybinio filmo „Techno, mama“ premjera. Jis dalyvavo konkurse „Orizzonti Short Films Competition“. „Techno, mama“ pasakojama apie smurtą artimoje aplinkoje ir paauglį, kuris nori išvykti į Berlyną, tačiau motina jo neleidžia. Festivalyje taip pat pristatytas ispanų, prancūzų ir lietuvių bendros gamybos filmas „Trys“, kurio režisierius Juanjo Giménezas, o prodiuserė Marija Razgutė („M-Films“).

 

„Auksinis liūtas“ filmui „Įvykis“

Pagrindinio konkurso žiuri, kuriai vadovavo Pietų Korėjos režisierius Bong Joon-ho („Parazitas“), „Auksinį liūtą“ skyrė prancūzų režisierės Audrey Diwan filmui „Įvykis“ („L’évènement“). Tai 2000-aisiais Annie Ernaux parašyto romano ekranizacija (Lietuvoje galima pamatyti ir filmą pagal Ernaux romaną „Paprasta aistra“). „Įvykis“ – antrasis Diwan filmas, iki šiol ji buvo žinoma pirmiausia kaip scenaristė. Atsiimdama „Auksinį liūtą“ režisierė sakė: „Kūriau šį filmą su pykčiu, bet taip pat ir su troškimu, širdimi, galva ir siela. Pradėdamos dirbti, kartu su Annie Ernaux svarstėme, kodėl tiek nedaug kalbama apie abortų prieinamumą. Mūsų filmo veiksmas rutuliojasi 7-ojo dešimtmečio pradžioje, kai abortai Prancūzijoje buvo nelegalūs. Bet juk ir dabar panašią tragediją išgyvena tūkstančiai moterų visame pasaulyje.“

„Įvykis“ nukelia į 1963 metus. Jaunai merginai iš provincijos (Anamaria Vartolomei) studijos gali tapti bilietu į geresnį gyvenimą. Bendrabutyje apie seksą kalbama pusbalsiu, nes tai susiję su gėda ir moraliniu pasmerkimu. Herojė sužino, kad yra nėščia, bet šiuo metu ji gimdyti nenori. Meilužis nusiplauna rankas, medikai arba nenori rizikuoti, arba apgauna. Nuo herojės nusisuka draugės, ji pradeda apleisti mokslus. Padės tik patyrusi tą patį mergina – įspraus į rankas lapelį su telefono numeriu ir adresu. Kritikai teigia, kad itin realistinis „Įvykis“ leidžia ekrane prabilti žmonėms, kurių balsus dažniausiai nustelbia abortų priešininkų riksmai.

 

Pagrindinio konkurso laureatai

„Sidabriniu liūtu“, Didžiuoju žiuri prizu, apdovanotas Paolo Sorrentino filmas „Dievo ranka“ („The Hand of God“) – autobiografinis pasakojimas apie 9-ojo dešimtmečio Neapolį. Pagrindinį vaidmenį filme sukūręs Filippo Scotti pelnė Marcello Mastroianni apdovanojimą, skiriamą geriausiam naujam aktoriui arba aktorei. Filmo herojus – paauglys Fabietas, kurio gyvenimas apsiverčia aukštyn kojom per futbolo rungtynes. Diegas Maradona atsitiktinai išgelbsti vaikiną, pakeisdamas jo ateitį.

„Sidabrinis liūtas“ už geriausią režisūrą atiteko po dvylikos metų į didįjį kiną sugrįžusiai Jane Campion („Fortepijonas“). Jos filmas „Šuns galia“ („The Power of the Dog“) perkelia žiūrovus į 3-iojo dešimtmečio Montaną ir stebi Laukinių Vakarų žlugimą moterų bei seksualinių mažumų akimis. Režisierei pavyko atskleisti socialinių permainų akimirkas, kai gyvenimas keliasi į miestus, auga pramonė, atsiranda naujos profesijos, reikalaujančios aukštos kvalifikacijos, o kaubojai atsiduria antrame plane, nors pagrindiniai filmo herojai – du broliai – ir yra turtingiausios Montanos rančos savininkai. Broliai labai skirtingi. Kai vienas jų sužino, jog kitas rengiasi vesti našlę, nusprendžia pasitelkti jos sūnų, kad sugriautų santuoką. Beje, priešingai nei Kanai, Venecija įsileidžia „Netflix“ platformos kurtus filmus, todėl apdovanotus Sorrentino ir Campion kūrinius netrukus bus galima pamatyti ir Lietuvoje.

Už geriausią scenarijų apdovanota filmu „The Lost Daughter“ režisūros srityje debiutavusi amerikiečių aktorė Maggie Gyllenhaal. Filmo scenarijaus pagrindu tapo italų rašytojos Elenos Ferrante romanas „La Figlia Oscura“. Filmo herojė – brandaus amžiaus britė – atostogaudama Graikijoje stebi jauną motiną ir prisimena, kaip augo jos vaikai. Olivios Colman suvaidinta herojė jau išmoko prisipažinti sau, kad niekad neturėjo motiniško instinkto, vaikai jai trukdė pasinerti į tai, kas jaudina ir domina iš tikrųjų.

Volpi taurė už geriausią moters vaidmenį atiteko Penélopei Cruz už vaidmenį naujausiame, festivalį atidariusiame Pedro Almodóvaro filme „Paralelinės motinos“ („Madres paralelas“). Dvi filmo herojės pagimdo tą pačią dieną. Palikusios gimdymo namus, jos padeda viena kitai, nežinodamos, kad jų vaikus sukeitė. Už geriausią vyro vaidmenį Volpi taure apdovanotas filipiniečių aktorius Johnas Arcilla, suvaidinęs filme „On The Job: The Missing 8“. Specialusis žiuri prizas skirtas italų režisieriui Michelangelo Frammartino už filmą „Urvas“ („Il Buco“).

 

Parengė Ž. P.

 

Kadras iš filmo „Įvykis“
Kadras iš filmo „Įvykis“
Kadras iš filmo „Piligrimai“
Kadras iš filmo „Piligrimai“
Kadras iš filmo „Paralelinės motinos“
Kadras iš filmo „Paralelinės motinos“